نمایشگاه بزرگ اصفهان منبع تولید سرمایه می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از گوشه و کنار کشور افراد در رویدادهای نمایشگاه بزرگ اصفهان شرکت خواهند کرد و صنوف مختلف شهر می‌توانند به‌واسطه آن منبع درآمد تولید کنند، همچنین جمعیتی که بهنگام برپایی این نمایشگاه به اصفهان می‌آیند نیز بر اقتصاد این شهر تأثیرگذار خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصراصفهانی در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به اقتصاد شهری، نحوه توسعه اقتصادی و درآمدهای شهری، اظهار کرد: رونق اقتصادی شهر مهم بوده و حدود ۷۰ درصد از جمعیت کشور شهرنشین هستند؛ از این میان حدود ۴۰ درصد از جمعیت کشور در کلانشهرها و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند و اصفهان نیز به عنوان یک کلانشهر، جمعیت زیادی را در خود جا داده است و از حدود پنج میلیون نفر استان اصفهان حدود دو میلیون نفر در شهر اصفهان زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: توجه به اقتصاد شهری به عنوان شاخه‌ای از اقتصاد خرد حائز اهمیت است زیرا در آن به مسکن، ترابری، زیرساخت‌های مالی و فقر و حاشیه‌نشینی که ممکن است در هر شهری وجود داشته باشد پرداخته می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با توضیح اینکه یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های مدیریت شهری توجه به اقتصاد شهر است، تصریح کرد: هر چقدر اقتصاد در شهر روان‌تر و پررونق‌تر باشد، میزان امید و اشتغال بیشتر شده و آسیب‌های اجتماعی کمتر خواهد بود و سلامت روحی و امید به آینده را در شهروندان افزایش می‌دهد. امور فرهنگی و سلامت شهر تحت تأثیر اقتصاد شهری قرار دارد و شهرهایی موفق هستند که اقتصاد جاری و پویا داشته باشند.

وی افزود: در جایی که اقتصاد رونق شایسته‌ای نداشته باشد مردم آن منطقه نیز آسیب‌پذیرتر و آسیب‌زاتر خواهند بود. ساماندهی بخشی از اقتصاد شهری متوجه مدیریت شهری است و سایر ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات نیز در آن دخیل هستند و امیدواریم که ایستادگی اقتصادی و رونق اقتصادی را در شهر شاهد باشیم.

نصراصفهانی با اشاره به هزینه‌های سنگین کلانشهر اصفهان، خاطرنشان کرد: برای اداره مطلوب شهر نیاز به تأمین اعتبار است. از دهه ۶۰ با تغییر قانون، شهرداری‌ها از نظر اقتصادی از یک سازمان دولتی به یک نهاد عمومی و مستقل تبدیل شدند که باید روی پای خود می‌ایستادند و از اعتبارات دولت استفاده نمی‌کردند؛ بدین سبب لازم بود تدابیری را می‌اندیشیدند تا دخل و خرج خود را مدیریت کنند.

وی با توضیح اینکه بودجه مبلغ محدودی برای خواسته‌ها و تقاضاهای نامحدود است، اضافه کرد: با توجه به نیازهای شهر باید بودجه تعریف کنیم زیرا با تداوم خدمات‌رسانی در شهرها، روز به روز توقع مردم بیشتر خواهد شد. شهروندان نیز برای پویا شدن شهر و پیشتازی بین سایر کلانشهرها باید به کمک مدیریت شهری بیایند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: درآمدهای مدیریت شهری به دو قسمت درآمدهای پایدار و ناپایدار تقسیم می‌شود و درآمدهای پایدار باید در مدیریت شهری و بودجه‌ها مستمر و جاری باشد، به گونه‌ای که به شهر آسیب نزده و سلامت و آسایش مردم و مباحث زیست محیطی را تحت‌الشعاع قرار ندهد. به طور مثال باید در ساخت‌وساز، ارتفاعات را به خاطر تبادل هوا محدود کنیم، همچنین درآمدهای پایدار باید انعطاف‌پذیر باشد و متناسب با شرایط موجود می‌توان آن را تغییر داد، اگر به موارد گفته شده درباره درآمدهای پایدار توجه شود با رعایت حال شهروندان هزینه‌های شهر تأمین خواهد شد و بر شهر نیز فشار نخواهد آمد.

وی با اشاره به درآمدهای ناپایدار شهر، تصریح کرد: نمی‌دانیم چقدر از درآمدهای ناپایدار شهر استحصال می‌شود و ممکن است درآمدهای موقت باشد، به طور مثال توقف و یا رشد فعالیت‌های شهرداری تحت تأثیر فعالیت انبوه‌سازان خواهد بود که آیا برای ساخت‌وساز و دریافت پروانه به شهرداری می‌آیند یا نه؛ بنابراین باید دنبال ایجاد منابع درآمدهای پایدار باشیم تا شهر تاب‌آوری بیشتری داشته باشد.

نصراصفهانی با توضیح در خصوص اقدامات مدیریت شهری و توجه به صنعت ساختمان، تاکید کرد: اگر صنعت ساختمان رونق داشته باشد، بسیاری از مسائل تحت تأثیر آن نیز رونق خواهد داشت و تعداد بسیاری از صنایع وابسته به ساخت‌وساز است، بنابراین سیر نزولی در این حوزه تنزل بسیاری از کسب‌وکارها را دنبال خواهد داشت، پس تلاش کرده‌ایم که همیشه صنعت ساختمان در شهر رونق داشته باشد، بسته‌های تشویقی و ایجاد تسهیلات، مشوق خوبی برای سرمایه‌گذاران صنعت ساختمان است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه بزرگ اصفهان می‌تواند منبع تولید سرمایه بوده و اقتصاد شهر را تحت تأثیر قرار دهد، ادامه داد: از گوشه و کنار کشور افراد در رویدادهای این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و صنوف مختلف شهر می‌توانند به‌واسطه آن منبع درآمد تولید کنند، همچنین جمعیتی که برای برپایی این نمایشگاه به اصفهان می‌آیند نیز بر اقتصاد شهری اصفهان تأثیرگذار خواهند بود.

وی گفت: بهره‌برداری از مرکز همایش‌های بین‌المللی نیز به جهت برگزاری همایش‌های ملی و بین‌المللی و برگزاری جشنواره فیلم کودک در اصفهان می‌تواند تأثیر مثبتی در اقتصاد شهری اصفهان داشته باشد.

نصراصفهانی تصریح کرد: امسال از محل اعتبار برگزاری جشنواره حدود ۵۰۰ میلیون تومان به دانش‌آموزانی که تمکن مالی برای خرید تبلت نداشتند، اختصاص یافت و در شورای شهر نیز طرحی مبنی بر اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به خریداری تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند اعلام وصول شد.

وی افزود: این رقم در بودجه سال ۹۹ به طرح یار مهربان برای مدارس محروم اختصاص یافته بود که امسال به ۵۰۰ میلیون تومان اعتباری که از محل صرفه‌جویی جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دست آمد برای حمایت از دانش‌آموزان محروم اضافه می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه مدیریت شهری به دنبال رونق گردشگری است، گفت: امسال برای اولین بار حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در بودجه شش هزار میلیاردی به ترویج گردشگری اختصاص یافته است، همچنین مدیریت شهری باید هوشمندانه مسائل را رصد کرده و اجازه ندهد که فرار سرمایه‌گذاران به وجود آید.

وی ادامه داد: باید تلاش کنیم صنایع دستی رونق پیدا کند و در شهرداری منطقه ۱۵ به دنبال ایجاد قطب صنایع دستی هستیم و صاحبان این صنعت نیز باید آن را به نسل بعد منتقل کنند.

کد خبر 452128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.