جشن بیعت با چاشنی کرونا!​​​​​​​

جشن بیعت هواداران رائفی پور در ورزشگاه مشهد ، تلاش ایران برای آتش‌بس در قره‌باغ، میانگین سنی دولت‌های نظام جمهوری اسلامی، انتخاب سومین قاضی محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا و درگیری‌های انتخاباتی در آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۷ آبان ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت پیر دگر باره جوان می‌گردد؟»به بررسی میانگین سنی دولت‌های نظام جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: در طول ۴ دهه تاریخ جمهوری اسلامی ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است که در هر دوره کاندیداهایی با سنین مختلف در آن حضور داشتند. حال نگاهی به پیرترین و جوان‌ترین ادوار انتخابات می‌اندازیم .۴ سال پیش بود که مثل هر دوره ۵ روز فرصت برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد اما ساختمان وزارت کشور باز هم با شگفتی‌هایی روبرو شد، جمعیت زیادی از نوجوانان گرفته تا پیرمرد هفتاد و چند ساله شناسنامه به دست مقابل وزارت کشور صف کشیدند؛ همه متعجب و انگشت به دهن، رفت و آمد افرادی را نگاه می‌کردند که می‌خواستند در مقابل لنز دوربین خبرنگاران خودشان را رئیس‌جمهوری آینده معرفی کنند. این اتفاق آنقدر بازتاب داشت که صدای اعتراض دبیر شورای نگهبان هم بلند شد و توصیه کرد برای اصلاح این وضعیت باید دستی به سر و روی قانون انتخابات ریاست جمهوری کشیده شود و مهم‌تر از همه قرار دادن فیلتری از نظر سن و سال برای کسانی است که داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری هستند.

حالا تا سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۶ ماه دیگر زمان باقی مانده و در این فرصت چند ماهه بهارستانی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا طرحی ارائه کنند و محدودیت سنی ۴۵ تا ۷۰ سال را برای انتخابات ۱۴۰۰ اعمال کنند. همین بهانه کفایت می‌کند تا نگاهی به سن و سال کاندیداهای دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری بیندازیم.

سال ۵۸ جوانان انقلابی که هنوز شور هیجانی زیادی برای یک شروع داشتند به صف شدند تا سکان قوه مجریه را به دست بگیرند و آرمان‌هایی را که به خاطر رژیم پهلوی را ساقط کرده بودند پیاده کنند برای همین اولین دوره انتخابات پر بود از کاندیداهای جوان به طوری که «صادق طباطبایی» با ۳۶ سال سن مجوز حضور در دایره رقبای ریاست جمهوری را پیدا کرد؛ سنی که بی‌سابقه بود و دیگر هیچ وقت هیچ دوره‌ای از انتخابات کاندیدایی را با این سن و سال به خود ندید. همانطور که در سومین دوره انتخابات مردم، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای را با ۴۲ سال سن به عنوان رئیس دولت انتخاب کردند و ایشان جوان‌ترین رئیس‌جمهوری ایران در چهار دهه تاریخ جمهوری اسلامی شد.

البته تاریخ ۴۰ ساله انقلاب کاندیداهایی با سن بالای ۷۰ را هم به خود دیده است؛ مهدی کروبی در دهمین انتخابات ریاست جمهوری و محمد غرضی در یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با ۷۲ سال سن به عنوان پیرترین کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری شناخته می‌شوند.

با اولین نگاه به سن و سال کاندیداهایی که مجوز حضور در رقابت‌های ریاست جمهوری را پیدا کرده‌اند آنچه مانند یک آژیر هشدار است، پیر شدن انتخابات‌های ریاست جمهوری است به طوری که در اولین دوره انتخابات که سال ۱۳۵۸ برگزار شد میانگین سنی کاندیداها ۴۷ سال بود و روند کاهشی آن تا دو دوره بعد که به دلیل اتفاقات سیاسی و ترورهای سیاسی دو سال بعد یعنی سال ۶۰ تکرار شد، ادامه داشت تا آنجا که در دومین انتخابات سال ۶۰ میانگین سنی به ۴۳ سال رسید، اما در سال ۶۴ روند پیر شدن انتخابات آغاز شد و این روند آنقدر به پیش رفت تا اینکه میانگین سنی در آخرین انتخابات ریاست جمهوری یعنی انتخابات ۹۶ به ۶۴ سال رسید.

روزنامه آرمان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جشن بیعت با چاشنی کرونا!» به بررسی برگزاری جشن بیعت در ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد پرداخت و نوشت: هنوز چالش‌های برگزاری مراسم خاکسپاری استاد شجریان تمام نشده بود که چالشی دیگر در مشهد خبرساز شد. برگزاری جشن بیعت در ورزشگاه مشهد عجیب بود؛ مراسمی که با استقبال زیاد مردم مواجه شد و از تصاویر منتشر شده مشخص است که سکوهای ورزشگاه مملو از جمعیت است. عصر پنجم آبان از ساعت ۱۴ تا ۱۷ به مناسبت نهم ربیع‌الاول سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) مراسم جشنی در ورزشگاه امام‌رضا (ع) مشهد برگزار شد. سخنران مراسم علی‌اکبر رائفی‌پور بود و برخی مداحان و ذاکران سرشناس اهل‌بیت (ع) نیز در این جشن به اجرای برنامه پرداختند. در بخشی از اعلان‌های این مراسم در فضای مجازی ذکر شده بود: «آماده‌ایم با حضور باشکوه در اجتماع مردمی عید بیعت با امام عصر (عج)، یاری‌اش کنیم، با او تجدید بیعت نموده و همدل و هم‌صدا از او بخواهیم تا به نجات جهان برخیزد.»

برگزاری این جشن در این ابعاد قطعاً نیازمند مجوز از نهادهای ذیربط در مشهد مانند شهرداری، فرمانداری و استانداری و ستاد کنترل بحران کرونا در استان خراسان رضوی است. تبلیغات برگزاری این جشن با لوگوی شهرداری مشهد بوده است، اما این نهاد نقش‌آفرینی در جشن را کتمان می‌کند. شهرداری مشهد تاکید کرد که «این نهاد در برگزاری جشن مردمی عید بیعت در ورزشگاه امام‌رضا (ع) هیچ نقشی نداشته و از لوگوی شهرداری سوءاستفاده شده است». این اطلاعیه می‌افزاید: «از آنجا که این شهرداری در جریان برگزاری چنین مراسمی نبوده و نیست و برای استفاده از لوگوی سازمانی نیز هیچ‌گونه هماهنگی نشده است، حق پیگرد قانونی سوءاستفاده‌کنندگان برای شهرداری مشهد محفوظ است.»

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توئیتی در واکنش به این اتفاق نوشت: هیچ مجوزی از ناحیه وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای برپایی تجمع و مراسم عمومی تحت‌عنوان بیعت یا… (آن هم تنها ۴۸ ساعت بعد از رهنمودها و تأکیدات مقام معظم رهبری در مقابله با کرونا) برای هیچ فرد یا گروهی صادر نشده است مسئولان فرمانداری مشهد اعلام کردند برای برگزاری این جشن مجوزی از این نهاد دریافت نشده است و سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی و شورای هیأت‌های مذهبی مشهد به‌عنوان برگزار کننده مجوزهای لازم را از مراجع بهداشتی مشهد دریافت کرده‌اند. مسئول کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ایرنا گفت: برای برگزاری تجمع در دوره کرونا باید مجوز بهداشتی دریافت کرد. ظاهراً جشن مشهد توسط سازمان تبلیغات برنامه‌ریزی و اجرا شده بود. رئیس اداره تبلیغات مشهد گفت: «این جشن باشکوه در فضای باز و با رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی انجام شد و طی هماهنگی با مرکز بهداشت مشهد و به‌صورت شفاهی مجوز برگزاری آن اخذ شده است. نکته قابل تأمل آنجاست که بتول گندومی، عضو شورای شهر مشهد در همین رابطه گفت این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکرار تجربه موفق آستانه» به بررسی تلاش ایران برای آتش‌بس در قره‌باغ پرداخت و نوشت: سومین تلاش برای ایجاد آتش‌بس در قره‌باغ هم ناموفق بود. بعد از دو بار تلاش ناموفق روسیه، این بار نوبت آمریکایی‌ها بود تا با دعوت از وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان و اعلام یک توافق آتش‌بس جدید، بخت خود را در میدان قفقاز جنوبی بیازمایند. آتش‌بسی که از ۸ صبح روز دوشنبه آغاز شده بود کمتر از ۲۴ ساعت دوام آورد.

درگیری‌هایی که قرار بود دوشنبه قطع شود، همچنان میان نیروهای جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و جدایی‌طلبان منطقه قره‌باغ ادامه دارد. در این میان با شکست تلاش‌های روسیه و آمریکا برای پایان درگیری‌ها، ایران تلاش خود را برای ایجاد یک ساز و کار منطقه‌ای برای آتش‌بس آغاز کرده است. وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، محمدجواد ظریف، از همان روزهای ابتدایی آغاز درگیری‌های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان تلاش‌های خود را برای میانجیگری میان دو طرف آغاز کرد.

ظریف در گفت‌وگو با همتایان آذری، ارمنی و همچنین در تماس‌هایی با همتایان ترک و روس خود، برنامه‌ای برای ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای با هدف میانجیگری میان دو طرف جنگ قره‌باغ مطرح کرد. سازوکاری که بیش از هر چیز مشابه روند گفت‌وگوهای صلح سوریه در قزاقستان، موسوم به روند آستانه است، جایی که همکاری سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه برای نخستین بار موفق شد آتش‌بسی مطمئن و پایدار در خاک سوریه بعد از دست‌کم ۶ سال جنگ خانمان‌سوز ایجاد کند. حالا سید عباس عراقچی دیشب بعد از بازدید از مناطق مرزی ایران که در هفته‌های گذشته به دلیل درگیری‌ها میان جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان آسیب دیده‌اند به باکو سفر کرد.

وی پس از باکو به مسکو، ایروان و آنکارا سفر خواهد کرد تا در مورد ابتکار ساز و کار منطقه‌ای ایران برای حل و فصل مساله قره‌باغ با مقام‌های آذربایجان، ارمنستان، روسیه و ترکیه رایزنی کند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فتح بزرگ در آستانه انتخابات» به بررسی روند انتخاب سومین قاضی محافظه‌کار دیوان عالی آمریکا پرداخت و نوشت: محافظه‌کاران آمریکایی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری به پیروزی بزرگی دست یافتند و با تأیید قاضی «ایمی کنی برت» برای عضویت مادام‌العمر در دیوان عالی ایالات متحده شش کرسی از ۹ کرسی عالی‌ترین نهاد قضائی آمریکا را در اختیار گرفتند، تا شکاف میان محافظه‌کاران و لیبرال‌ها عمیق‌تر شود.

قاضی برت شامگاه دوشنبه توانست رأی مثبت ۵۲ سناتور جمهوری‌خواه را به دست آورد تا اتحاد دموکرات‌ها با همراهی «سوزان کالینز» سناتور جمهوری‌خواه برای جلوگیری از تأیید این قاضی ۴۸ ساله کفایت نکند و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده پس از «رونالد ریگان» تنها رئیس‌جمهوری باشد که توانسته سه قاضی را برای دیوان عالی آمریکا تعیین کند. تأیید قاضی برت بزرگ‌ترین پیروزی ترامپ و جمهوری‌خواهان در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود؛ پیروزی‌ای که می‌تواند ثمراتی فراتر از تأثیرگذاری احتمالی بر انتخابات سوم نوامبر برای جمهوری‌خواهان داشته باشد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ادامه آتش زدن صندوق‌های رأی در آمریکا» به بررسی درگیری‌های انتخاباتی در آمریکا پرداخت و نوشت: در حالی که کمتر از یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان باقی مانده اخبار و گزارش‌ها از تشدید تنش‌ها در آمریکا حکایت دارد. در تگزاس مسئولان این ایالت برای اعزام ۱۰۰۰ نیرو به پنج شهر مهم در سراسر این ایالت به منظور «جلوگیری از بروز هرگونه آشوب مدنی» پس از انتخابات سه نوامبر (۱۳ آبان) آماده می‌شوند. «ژنرال جیمز براون» از گارد ملی تگزاس دراین‌باره به اکسپرس نیوز گفته است: «این اقدام با هدف حمایت از نیروهای محلی است، همانطور که ما در گذشته برای جلوگیری از وقوع هرگونه آشوب مدنی در شهرهای مختلف درون تگزاس نیرو مستقر کردیم». بر اساس اعلام گارد ملی تگزاس، نیروهای پشتیبان به شهرهای هیوستون، دالاس، فورت ورث، آستین و سن آنتونیو در این ایالت اعزام می‌شوند. از واشنگتن پایتخت آمریکا نیز خبر می‌رسد، ساختمان‌های تجاری در نزدیکی کاخ سفید از روز دوشنبه برای پوشاندن پنجره‌هایشان با تخته‌های چوبی و جلوگیری از وارد آمدن خسارت‌های ناشی از اعتراضات مردمی اقدام کرده‌اند. در ایالت واشنگتن تا ۳۰۰ سرباز گارد ملی برای کنترل ناآرامی‌ها تحت آموزش قرار دارند.

در نیویورک هم تدابیر مشابهی در دستورکار قرار گرفته و اداره پلیس نیویورک هر روز در حال آموزش نیروهاست و در حال استقرار صدها پلیس پشتیبان است. اف‌بی‌آی و مقام‌های محلی در چندین ایالت هم در حال برگزاری مانور هستند و بدترین سناریوها را مدنظر دارند تا در صورت انتشار گزارش‌هایی از خشونت و ارعاب رای‌دهندگان در آستانه انتخابات، هماهنگی را ارتقا دهند.

دفتر فدرال تحقیقات آمریکا، اما چند روز پس از انتشار خبر آتش زدن یک صندوق رأی در کالیفرنیا، اعلام کرده تحقیقاتی را درباره آتش سوزی یک صندوق رأی‌گیری در بوستون آغاز کرده است. بر اساس این گزارش، حادثه آتش سوزی صندوق رأی‌گیری صبح یکشنبه در مقابل کتابخانه عمومی بوستون به وقوع پیوسته و به ۳۵ رأی از ۱۲۲ رأی داخل صندوق آسیب وارد کرده است. اف بی آی ضمن اشاره به تحقیقات خود درباره این حادثه، اعلام کرده است: «این یک اولویت مهم برای اف بی آی است تا به حفظ همگرایی روند انتخابات در ماساچوست از طریق اعمال قوانین انتخاباتی کمک کند». پلیس محلی نیز تصاویری از شخصی را در نزدیکی این صندوق منتشر کرده است که در زمان آتش سوزی در آنجا حضور داشته است. پلیس آمریکا گفته خواستار همکاری مردم و مقام‌های فدرال و محلی برای شناسایی این فرد شده است. در یکی از این تصاویر منتشر شده، این مرد در حالی که به صندوق رأی نزدیک می‌شود یک شیء شعله‌ور در دست دارد.

کد خبر 452127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.