نشستن طولانی مدت چه خطراتی برای سلامت افراد دارد؟

نشستن طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به زوال عقل، بیماری دیابت، سرطان، واریس و ترومبوز سیاهرگی عمیق را افزایش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان در یک مطالعه دو گروه از افراد را با یکدیگر مقایسه کردند. گروه اول رانندگان ترانزیت بودند که بیشتر ساعات روز را در حالت نشسته به سر می‌بردند و گروه دوم نیز نگهبانانی بودند که معمولاً زمان کمتری برای نشستن داشتند. با وجود اینکه رژیم غذایی و سبک زندگی این افراد بسیار شبیه به هم بود، اما افراد گروه اول که مجبور بودند ساعات زیادی بنشینند دو برابر بیشتر از افراد گروه دوم در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار گرفتند. به گفته محققان نشستن طولانی مدت خطرات زیادی برای سلامت افراد دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

نشستن زیاد و کاهش طول عمر

اگر روزانه مدت طولانی در حالت نشسته قرار دارید، به احتمال زیاد طول عمرتان کاهش پیدا می‌کند و ورزش کردن نیز تغییر زیادی در این روند ایجاد نخواهد کرد. چنانچه فردی برای مدت طولانی بنشیند، مغز او شبیه به فرد مبتلا به زوال عقل عمل خواهد کرد. همچنین نشستن زیاد می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته مغزی، فشار خون و کلسترول بالا را افزایش دهد. همه مشکلات ذکر شده نقش مهمی در ابتلا به زوال عقل دارد. تحرک داشتن در طول روز می‌تواند خطر ابتلا به این مشکلات را کاهش دهد.

نشستن زیاد و افزایش خطر ابتلا به دیابت

در صورتی که ساعات طولانی در حالت نشسته باشید، خطر ابتلا به دیابت افزایش پیدا می‌کند. دلیل این اتفاق فقط سوزاندن کالری کمتر نیست، بلکه خود عمل نشستن باعث بروز این مشکل می‌شود. هنوز دلیل آن مشخص نیست، اما پزشکان معتقد هستند که نشستن ممکن است نحوه واکنش بدن فرد را به انسولین تغییر دهد. انسولین، نوعی هورمون است که در سوزاندن قند و کربوهیدرات و تبدیل آن‌ها به انرژی کمک می‌کند.

نشستن زیاد و ترومبوز سیاهرگی عمیق

ترومبوز سیاهرگی عمیق (DVT) به معنای تشکیل لخته خون در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمیق است. اغلب زمانی که فرد برای مدت طولانی می‌نشیند، این مشکل در پای او ایجاد می‌شود. در صورتی که لخته خون آزاد و وارد ریه فرد شود بسیار خطرناک خواهد بود. فرد مبتلا به این بیماری ممکن است از تورم و درد رنج ببرد، اما برخی افراد هیچ علائم خاصی ندارند به همین دلیل بهتر است از نشستن طولانی مدت پرهیز کنید.

نشستن زیاد و افزایش وزن

افرادی که برای مدت طولانی در حالت نشسته تلویزیون تماشا کرده یا در فضای مجازی وقت گذرانی می‌کنند، به احتمال بسیار زیاد به اضافه وزن مبتلا خواهند شد. با ورزش کردن می‌توان این مشکل را تا حدودی حل کرد، اما این کار تمام مشکلات ناشی از نشستن طولانی مدت را از بین نخواهد برد.

نشستن زیاد و افزایش اضطراب

اگر نشستن طولانی مدت، خواب فرد را مختل کند، خطر ابتلا به استرس و اضطراب در او افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این تنها بودن هنگام نشستن و داشتن فعالیت‌هایی نظیر کار کردن با کامپیوتر می‌تواند باعث دوری فرد از دوستان و نزدیکان شود و زمینه ابتلا به اضطراب اجتماعی را فراهم کند.

افزایش خطر ابتلا به واریس سیاهرگ‌ها

نشستن طولانی مدت باعث می‌شود خون در پاهای فرد جمع شود و بر دیواره رگ‌های او فشار وارد شده و باعث بروز تورم، برآمدگی و کج شدن پا شود. پزشکان به بروز مجموع این مشکلات واریس سیاهرگ می‌گویند. با وجود اینکه معمولاً این مشکل خطرناک نیست، اما ممکن است دردناک باشد. فرد مبتلا به این عارضه باید با پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز از روش‌های درمانی استفاده کند.

نشستن زیاد و افزایش خطر ابتلا به سرطان

خطر ابتلا به سرطان‌های روده، آندومتر و ریه در بین افرادی که مدت زمان طولانی می‌نشینند افزایش پیدا می‌کند. هر چه فرد مدت زمان طولانی‌تری بنشیند خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها نیز افزایش می‌یابد. زنان مسن بیش از دیگران در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند. میزان احتمال ابتلا به این بیماری با مدت زمان نشستن فرد مرتبط است.

کد خبر 452101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.