افغانستان مرگبارترین نقطه جهان برای غیرنظامیان است

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان یا «یوناما» با بیان اینکه مذاکرات جاری صلح در دوحه تاثیری بر کاهش خشونت ها در این کشور نداشته است، اعلام کرد طی ۹ ماه گذشته حدود ۶۰۰۰ نفر در این کشور کشته یا زخمی شده‌اند که نشان می دهد افغانستان مرگبارترین نقطه جهان برای غیرنظامیان است.

به گزارش ایمنا، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان طی گزارشی که امروز سه‌شنبه منتشر کرد، گفت که سطح بالای خشونت‌ها هنوز هم با تأثیر ویرانگر بر افراد غیرنظامی ادامه دارد و افغانستان به عنوان مرگبارترین منطقه در جهان برای افراد غیرنظامی باقی مانده است.

یافته‌های یوناما، نشان می‌دهد که طی ۹ ماهه سال جاری میلادی، حدود شش هزار غیرنظامی کشته یا زخمی شده‌اند. این رقم در واقع کم‌ترین میزان تلفات غیرنظامیان است که از سال ۲۰۱۲ میلادی به این سو ثبت می‌شود. با این حال، شمار زخمیان در این مدت کاهش یافته، اما در شمار کشته‌شدگان تغییر محسوسی پدید نیامده است.

بر اساس این گزارش، عوامل اصلی تلفات غیرنظامیان در این مدت نیز درگیری‌ها و انفجارها اعلام شده است. بدین ترتیب، طالبان در ۴۵ درصد تلفات نقش داشته‌اند و نیروهای امنیتی نیز در ۲۳ درصد این تلفات مقصر دانسته شده‌اند. آمارها هرچند نشان می‌دهد که میزان تلفات غیرنظامیان در سال جاری در مقایسه با سال گذشته میلادی حدود ۳۰ درصد کاهش یافته، اما با وجود تعهد طالبان به کاهش خشونت‌ها، هیچ گونه کاهشی در تلفاتی که از سوی این گروه وارد شده، دیده نمی‌شود. افزون بر این، ۸۵ درصد مصاحبه‌شوندگان این گزارش گفته‌اند که در جریان درگیری‌ها، انفجارها و حملات هوایی برای مدت طولانی یا دائمی معلول شده‌اند.

این نهاد در گزارش خود تصریح کرده است که افغانستان با وجود آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح، هم‌چنان به عنوان یکی از مرگ‌بارترین کشورها برای غیرنظامیان باقی مانده و از طرف‌ها خواسته است که دست‌کم برای حفظ جان مردمشان، به گفت‌وگو در روی میز اولویت دهند.‌

یوناما گفته است در حالی که شمار تلفات افراد غیرنظامی ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه اول سال‌های دیگر یعنی از سال ۲۰۱۲ به این سو کمترین است، اما صدماتی که به افراد غیرنظامی وارد می‌شود، همچنان تکان دهنده و وحشتناک است. یوناما تاکید می‌کند که تمام طرف‌های درگیر در جنگ می‌توانند و باید بیشتر از این برای جلوگیری از آسیب دیدن افراد با بررسی عاجلِ اقدامات و تقویت فعالیت‌ها برای کاهش آن و همچنان در جهت پایان دادن به جنگ که قطعاً تنها راه کاهش تلفات مرتبط با درگیری برای افراد غیرنظامی است، تلاش کنند.

این نهاد با نگرانی می‌گوید که از ۱۲ سپتامبر یعنی آغاز مذاکرات صلح بین افغانستانی میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در دوحه ی قطر تا ۳۰ سپتامبر، تعداد تلفات افراد غیرنظامی توسط گروه‌های دخیل در گفتگوها نسبت به هفته‌های گذشته آن در سال ۲۰۲۰، هیچ کاهشی وجود نداشته است.

گزارشِ اخیرِ یوناما شامل کشته شدگان از اول اکتبر به بعد نیست، اما این مأموریت نگرانی فزاینده خود را نسبت به تشدید جنگ در هلمند و همچنان چندین حمله در ننگرهار، لغمان، غور و حمله هوایی در تخار و حمله انتحاری که غیر نظامیان را در کابل هدف قرار داد و در مجموع بیش از ۴۰۰ غیرنظامی را کشت یا زخمی کرد، ابراز می‌کند.

دیبرا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفت: "گفتگوهای صلح برای کمک به تحقق صلح به زمان نیاز دارد. اما تمام طرف‌ها می‌توانند فوراً گفتگوها را اولویت بندی کنند و اقدامات عاجل، صادقانه و بیشتر برای کاهش آسیب رسیدن به افراد غیرنظامی را انجام دهند."

لاینز افزود: "افکار جدید و اقدامات جدی در جهت تضمین زندگی افراد غیرنظامی نه تنها هزاران خانواده را از رنج و درد حفظ می‌کند، بلکه همچنان می‌تواند باعث کاهش اتهامات و به جای آن باعث افزایش اعتماد و اطمینان در میان مذاکره کنندگان شود."

یوناما از تجدید فراخوان آنتونیو گوترش دبیر کل ملل متحد برای برقراری آتش بسِ بشردوستانه در سطح جهان، پیش از پایان سال حمایت می‌کند. توقف جنگ در افغانستان می‌تواند به مبارزه با دشمن مشترک کووید -۱۹ کمک کند، همچنین تلاش‌های ضروری جهت آمادگی‌های بشردوستانه پیش از آغاز زمستان برای میلیون‌ها افغان بسیار آسیب پذیر را تقویت کند. هر روز بدون خشونت به معنای محافظت از زندگی افراد غیرنظامی است.

بر اساس یک نمودار که درباره انواع آسیب‌های وارد شده به غیرنظامیان در افغانستان است، نشان می‌دهد از هر ۱۰ مورد تلفات افراد غیرنظامی ۴ تَنِ آن را کودکان و یا زنان تشکیل می‌دهند. شمار تلفات کودکان ۳۱ درصد و شمار تلفات زنان ۱۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۰ است.

یوناما همچنین نگران حملاتی است که عمداً افراد غیرنظامی از جمله کارمندان آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، امور بشردوستانه، اعضای نهادهای قضائی، بزرگان قومی، رهبران مذهبی و کارمندان دولت را هدف قرار می‌دهد.

منبع: ایرنا

کد خبر 452010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.