نبرد سخت تهران با سه اهریمن کرونا، آلودگی هوا و تحریم

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: پاییز خشک‌تری را در پیش‌رو داریم و تحریم‌های ظالمانه نیز راه را برای کمک به تنفس شهر تنگ کرده است. در شش ماهه دوم سال ۹۹ شهر تهران باید هم‌زمان با سه اهریمن کرونا، آلودگی هوا و تحریم نبردی سخت را به سرانجام برساند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید آرش حسینی میلانی در جلسه امروز (سه‌شنبه) شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور با قرائت بخشی از بیانیه هوای تهران در سال ۷۲ گفت: انتشار این بیانیه حرکتی مطالبه‌محور و مدنی جهت پیگیری حق شهر برای هوای پاک بوده است در سال‌های بعد ۱۳۸۹، ۱۳۹۰، ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ فعالان محیط زیست، هنرمندان، دانشجویان، اساتید دانشگاه، پزشکان و اصحاب رسانه بر این حق مسلم شهروندی در بیانیه‌های متعدد پافشاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مسئول اعم از شهری و دولتی در قالب طرح‌های جامع مبارزه با آلودگی هوا و مصوبات هیئت وزیران تلاش کرده‌اند به این مطالبات بر حق پاسخ بدهند و توفیقات و دستاوردهایی هم حاصل شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه همچنان شهر تهران پس از نیم قرن تحمل موج‌های متعدد دود و آلودگی، یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان در آستانه ورود به قرن جدید شمسی است، تصریح کرد: اینک در آستانه آخرین فصل آلودگی هوا در سده ۱۴۰۰ قرار داریم که از بد روزگار با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا مقارن شده است.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت جوی فصل پاییز تصریح کرد: خطر اینجاست که پاییز خشک‌تری را پیش‌رو داریم و تحریم‌های ظالمانه نیز راه را برای کمک به تنفس شهر تنگ کرده است. در شش ماهه دوم سال ۹۹ شهر تهران باید هم‌زمان با سه اهریمن کرونا، آلودگی هوا و تحریم نبردی سخت را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به روز جهانی مبارزه با تغییرات اقلیمی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش چشم‌انداز تغییرات اقلیمی در ایران، میانگین بارش سالانه در افق ۸۳ سال آینده کاهش یافته است و بیشترین کاهش بارش در منطقه مرکزی ایران در فصول بهار و پاییز به ترتیب با ۴.۵ درصد و ۶.۷ درصد رخ خواهد داد.

سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران افزود: علاوه بر مشکل کم‌آبی، تغییرات اقلیمی، فراوانی رخداد توفان‌های گرد و خاک را افزایش داده و باعث آلودگی هوا در شهرهای مجاور مناطق کویری چون تهران خواهد شد.

به گفته حسینی میلانی، مطالعه دیگری که توسط دانشگاه زوریخ برای ۵۲۰ شهر جهان انجام شده، بیانگر هشدار جدی درباره کاهش سرعت و فراوانی بادهای مؤثر در تهویه طبیعی شهر تهران در ۳۰ سال آینده است.

وی با بیان اینکه هنوز ابعاد اثرات تغییر اقلیم بر توان تهویه شهر تهران به صورت دقیق شناسایی نشده، ادامه داد: لازم است مرکز مطالعات شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا حمایت از انجام چنین تحقیقی را در دستورکار خود قرار دهد. اما در برابر چشم‌اندازی چنین غبارآلود، باید از خود بپرسیم با وجود همه اقداماتی که از سوی مدیریت شهری انجام شده، همه قوانینی که امروز چه در شورا و چه در دیگر سطوح عالی تصویب شده‌اند، حل معضل آلودگی هوا در شهر تهران در چه نقطه‌ای قرار دارد؟

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به آثار آلودگی هوا اضافه کرد: همچنان آلودگی هوا براساس گزارش بانک جهانی به عنوان کشنده‌ترین نوع آلودگی شناخته می‌شود و نقش مؤثر و به سزایی در مرگ و میر انسان‌ها در سراسر جهان دارد. توجه مسئولانه به این وضعیت در تهران کرونایی امروز حائز اهمیت فراوان است.

حسینی میلانی به وضعیت آلودگی هوا بر شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و یادآور شد: وزارت بهداشت کشور هشدار داده که آلودگی هوا بر میزان مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ تأثیر مستقیم داشته و بر تعداد فوت‌شدگان این بیماری به میزان شش تا ۱۵ درصد اثرگذار بوده است. همچنین تحقیقات دانشگاه هاروارد نشان داده که به ازای افزایش یک واحد ذرات معلق، میزان تلفات ۸ درصد افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده که ذرات معلق وضعیت کرونا را خطرناک‌تر می‌کند چراکه امکان انتقال ویروس از طریق ذرات معلق امکانپذیر است و هوای آلوده تهران و بیماری کووید ۱۹ دست به دست هم داده و ریه تهرانی‌ها را هدف و نشانه قرار داده‌اند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه مطابق با آمارهای وزارت بهداشت در تهران سالیانه بین چهار تا پنج هزار مرگ به دلیل آلودگی هوا اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: این مسئله به تنهایی خسارات مادی و معنوی سنگینی را بر پیکره جامعه شهری وارد می‌کند. این در حالی است که افراد بسیاری به دلیل مواجهه با هوای آلوده به بیماری‌های قلبی و تنفسی مبتلا می‌شوند و هزاران خانواده درگیر مسائل اقتصادی و روانی می‌شوند.

به گفته حسینی میلانی، در شرایط فعلی آلودگی هوا در تهران یک معضل حتمی برای سلامتی و کیفیت زندگی شهروندان و اقتصاد شهری است؛ وضعی که همگان به ویژه مسئولین بر آن علم دارند اما یا به آن باور ندارند یا جان مردم برایشان موضوعی اولویت‌دار نیست.

وی با تشریح وضعیت آلاینده‌ها در هوای تهران گفت: بررسی متوسط غلظت سالانه آلاینده‌های اصلی شهر تهران طی سال‌های ۱۳۸۶ الی ۱۳۹۸ نشانگر آن است که روند متوسط غلظت آلاینده‌های CO، SO2 و PM2.5 در سالیان اخیر کاهشی بوده اما میانگین آنها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال قبل کمی افزایش داشته است.

حسینی افزود: شاه‌کلید کنترل آلودگی هوای تهران چیزی نیست جز ترغیب مردم و مسئولان به توسعه حمل و نقل عمومی و استفاده از آن اما در حال حاضر با شرایط کرونایی که کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، این راهکار عملاً منتفی است.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت کرونایی کشور بیان کرد: هرچند که به دلیل حذف سفرهای آموزشی و برگزاری کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به صورت مجازی تا حدود ۳۰ درصد از تردد و حمل و نقل معمول ما در شهر تهران کاسته شده است اما در مقابل اجرای تغییراتی در اجرای طرح ترافیک سبب شده است که استفاده از خودروهای شخصی افزایش پیدا کند.

حسینی میلانی با بیان اینکه درایت دولت و دستگاه‌های حاکمیتی در کم کردن تقاضا برای سفر ضروری است، یادآور شد: اینک هشت ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور گذشته اما تا چه اندازه در کنترل و مدیریت موفق بوده‌ایم؟ دولت و شهرداری تا چه اندازه توانسته راهکارهایی را ایجاد و در نظر بگیرد که خدمات ارائه شده به مردم در بخش‌های مختلف دولتی عملاً به صورت غیرحضوری باشد و از این طریق تمایل مردم به سفر کاهش یابد؟

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اهتمام شهرداری به معاینه فنی اظهار کرد: در بخش معاینه فنی شهرداری از دو سال گذشته اهتمام جدی به کنترل معاینه فنی اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل عمومی داشته است و با تقویت دوربین‌های رینگ پیرامونی شهر تهران و همکاری پلیس راهور تلاش کرده پایش مؤثری روی تردد کامیون‌ها اعمال کند.

وی اضافه کرد: در این رابطه دوربین‌های ثبت تصویری به حد کافی در سطح شهر تهران وجود دارد اما یکسری از راه‌های منتهی به شهر تهران فاقد دوربین‌های نظارتی هستند و احتمال دارد خودروهایی که باعث انتشار آلودگی می‌شوند از این راه وارد پایتخت شوند.

رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه ۳۶ نقطه که نیازمند نصب دوربین هستند، اعلام شده‌اند، گفت: ضروری است شهرداری تهران در هماهنگی با پلیس راهور و اداره کل راهداری استان نسبت به نصب و راه‌اندازی این دوربین‌ها در آن ۳۶ نقطه هرچه سریع‌تر اقدام و پلیس راهنمایی و رانندگی هم برخورد قاطعانه‌تر و اقدامات جدی‌تر را برای جلوگیری از ورود خودروهای دودزا انجام دهد.

حسینی میلانی افزود: در بخش جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با انژکتوری با همکاری با صندوق کارآفرینی امید، برنامه وام کم‌بهره برای تعویض موتور سیکلت کاربراتوری در تهران تدوین شده اما به دلیل افزایش قیمت ارز و نوسان قیمت‌ها، مذاکرات درخصوص قیمت فروش موتور سیکلت نو هنوز در جریان است.

سخنگوی کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه ۴۰ درصد آلودگی شهر تهران مربوط به خودروهای فرسوده است، گفت: در سال گذشته تنها هفت درصد خودروهای فرسوده به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کردند. از سوی دیگر با ابطال آئین‌نامه مربوطه توسط دیوان عدالت اداری راه حل اسقاط خودرو دچار مشکلات جدی اجرایی شده است.

کد خبر 452005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لیلا IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    نبرد تهران با الودگی هوا نگو اقا همه که با این وضع خراب کرونا تو شمالن اصلا حالیشون نیست با کمال افتخار میگن اومدیم ویلا متاسفم برا مردم شمال که زمین به هر کسی میفروشن