قطر و لیبی تفاهمنامه همکاری امنیتی امضا کردند

قطر و لیبی در زمینه توسعه همکاری‌های امنیتی تفاهم‌نامه امضا کردند.

به گزارش ایمنا، خبرگزاری قطر امروز -سه شنبه- نوشت: این تفاهم‌نامه همکاری روز گذشته در دوحه به امضای «خالد بن خلیفة بن عبد العزیز آل ثانی» وزیر کشور قطر و «فتحی علی باشاغا» وزیر کشور لیبی امضا شد. این تفاهم نامه با هدف توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های امنیتی، منافع دو کشور را تأمین می‌کند.

در همین حال گزارش‌ها حاکی است که این تفاهم‌نامه به منظور مبارزه با تروریسم بین قطر و لیبی منعقد شده است.

در این پیوند پیش از عقد تفاهم‌نامه، «محمد الطاهر سیالة» وزیر امور خارجه و «فتحی علی باشاغا» وزیر کشور لیبی روز گذشته در دوحه با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر دیدار و درباره آخرین تحولات انجام شده در پرونده لیبی تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری قطر، در این دیدار روابط همکاری دو کشور و راه‌های تقویت و توسعه آن‌ها بررسی شد.

این دیدار به دنبال آغاز رایزنی‌های سیاسی میان جناح‌های لیبی و پس از امضای توافق نامه آتش بس دائمی با هدف دستیابی به یک راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران لیبی انجام شد.

در همین پیوند، «استفانی ویلیامز» سرپرست نمایندگی سازمان ملل در لیبی از قصد شورای امنیت سازمان ملل برای تحریم همه کسانی که مانع توافق آتش بس در لیبی شوند، خبر داد.

خاطرنشان می‌شود که قطر و ترکیه از دولت قانونی لیبی که سازمان ملل آن را به رسمیت شناخته است حمایت می‌کنند و در مقابل کشورهای عربی و غربی از فرمانده نیروهای شرق لیبی به فرماندهی «خلیفه حفتر» سرلشکر بازنشسته لیبی حمایت می‌کنند.

هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) جمعه گذشته در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند.

این اعلام پس از آن است که سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که طرفین درگیر در لیبی به چند توافق مهم دست پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها بازگشایی مسیرهای زمینی و هوایی است.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد.

با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد.

منبع: ایرنا

کد خبر 451978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.