پرستاران به مرخصی نیاز دارند

رئیس کل سازمان نظام پرستاری از آمادگی پرستاران برای آموزش عمومی مراقبت‌های پرستاری پیشگیرانه برای عموم مردم و نیز نیروهای کمکی در بیمارستان‌ها و نقاهتگاه‌ها و لزوم تدوین پروتکل لازم خبر داد و گفت: پرستاران خسته شده و به مرخصی نیاز دارند.

به گزارش ایمنا، محمد میرزابیگی اظهار کرد: سازمان نظام پرستاری و پرستاران با وجود سختی‌هایی که در هشت ماه گذشته تحمل کرده‌اند و با وجودی که در این مبارزه سخت بیش از ۶۰ شهید و بیش از ۳۲ هزار مبتلا به کووید ۱۹ داشتند اما همچنان با همه قدرت وظایف خود را برای مراقبت از بیماران انجام می‌دهند، هرچند خستگی مفرط، داشتن لباس‌های محدود کننده و شیفت‌های طولانی باعث مشقت فراوان آنان می‌شود.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری در ادامه این مسیر دشوار، پیشنهادهایی برای بهبود و فراگیر شدن خدمات پیشگیرانه به صورت علمی و ایمن دارد. از جمله اینکه باید ضمن توصیه‌های دقیق برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اعمال محدودیت‌های لازم، از وحشت آفرینی و ایجاد استرس بیش از حد در جامعه پرهیز کرد و لازم است پروتکل‌های علمی برای اعلام خبر ابتلاء به کرونا به مردم و مدیریت زمان و روان در زمان ابتلاء تدوین شود تا افرادی که خبر ابتلای خود را دریافت می‌کنند، دچار شوک‌های روانی و تبعات ناشی از تلقین‌های بی‌مورد نشوند.

میرزابیگی تاکید کرد: باید پروتکل‌های علمی و روشنی در زمینه اعلام خبر ابتلاء به کرونا، انجام تست و روند درمان سرپایی و بستری وجود داشته باشد و مردم با رعایت‌هایی که می‌کنند اگر مبتلا شدند، احساس کنند نظام سلامت کشور حامی، مراقب و درمانگر آنهاست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: درباره موضوع خبر دادن به یک فرد که به کرونا مبتلا است باید به صورت تخصصی برخورد شود و این طور نباشد که یک دفعه یک کاغذ به دست افراد مبتلا بدهند و بگویند شما به کرونا مبتلا شدید و او بدون اینکه بداند چه کاری باید انجام دهد دچار شوک، استرس و تلقین شود. همین مساله به ظاهر ساده عده زیادی را دچار ترس و وحشت و سرگردانی کرده است. متأسفانه در بسیاری اوقات فقط به ابعاد پزشکی و دارودرمانی مبتلایان به کرونا توجه شده و به ابعاد روحی - روانی و معنوی آن به اندازه کافی توجه نشده است.

وی افزود: مردم باید آموزش‌های لازم را در مورد علائم و عوارض بیماری کووید ۱۹ و روش‌های علمی پیشگیری و کنترل آن بدانند و متوجه باشند با وجود اینکه کووید ۱۹ یک بیماری خطرناک است اما با رعایت یکسری اصول بهداشتی به راحتی قابل پیشگیری است و عمده مبتلایان درمان می‌شوند.

میرزابیگی گفت: بسیاری از مردم اطلاعات کافی و درستی درباره کرونا ندارند و از برخی رسانه‌ها نیز نگرانی و ترس به جامعه منتقل می‌شود. در این صورت دو اتفاق در جامعه رخ می‌دهد، اول شوکی است که به مردم و افراد مبتلا وارد می‌شود و دوم تلقین‌هایی است که به واسطه ترس و اضطراب و گسترش شایعات و اطلاعات نادرست به مردم تحمیل می‌شود. هر دو این مسائل می‌تواند به کاهش سطح ایمنی مردم، پنهان کاری، ابتلای افراد بیشتر و آسیب پذیری بیشتر آنان، اختلال در روند درمان و احتمالاً مرگ ومیر بالاتر منجر شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: وقتی می‌دانیم بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد مبتلایان به شکل خفیف این بیماری مبتلا می‌شوند چرا باید با ارائه اطلاعات نگران کننده در بین مردم ترس و وحشت ایجاد کنیم.

میرزابیگی گفت: سازمان نظام پرستاری به عنوان یک نهاد تخصصی و با بهره‌گیری از توان هیئت مدیره‌های خود در همه شهرهای کشور این آمادگی را دارد که برای آموزش همگانی و ارتقای سطح دانش عمومی در زمینه کرونا و کاهش ترس و اضطراب در جامعه و امنیت روانی مردم با هماهنگی ستاد ملی کرونا وارد عمل شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری برای ایجاد قرارگاه عملیاتی کرونا و اولویت سلامت مردم گفت: اگر قرار باشد گروه‌هایی برای کمک به درمان بیماران وارد بیمارستان‌ها بشوند، سازمان نظام پرستاری برای آموزش این نیروها آمادگی کامل دارد. پیشنهاد این سازمان برای گسترش آموزش‌های عمومی و نیز آموزش‌های تخصصی به نیروهای عملیاتی این است که بیش از گذشته از توان نهادهای مردمی و انجمن‌های علمی و تخصصی سازمان‌های عمومی غیر دولتی از جمله سازمان نظام پزشکی، نظام پرستاری و نظام روانشناسی و… استفاده شود، همه این گروه‌ها آماده کمک هستند، کافی است از آنها خواسته شود و یک برنامه دقیق و کارشناسی شده‌ای در این زمینه وجود داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: اگر قرار باشد نیروهای جدیدی وارد بیمارستانها شوند که به فرآیند درمان بیماران کمک کنند، لازم است این نیروها آموزش‌های کوتاه مدتی ببینند تا بتوانند هم خدمات مناسب و علمی به بیماران ارائه کنند و هم از سلامت خودشان مراقبت کنند.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری و جامعه پرستاری این آمادگی را دارد که این نیروها را یا به صورت واقعی یا آنلاین و مجازی آموزش دهد تا وقتی وارد بیمارستان می‌شوند بتوانند خدمات موثرتری به بیماران ارائه کنند و هم از خود و خانواده خودشان مراقبت کنند.

پرستاران خسته شده‌اند

میرزابیگی با اشاره به فعالیت پرستاران در هشت ماه گذشته گفت: با توجه به اینکه پرستاران در هشت ماه گذشته تمام وقت در بیمارستان‌ها مشغول خدمت به بیماران بوده و خسته شده‌اند، نیاز به استراحت دارند و لازم است به صورت برنامه‌ریزی شده و بدون ایجاد اختلال در برنامه مراقبتی شأن، مدتی به مرخصی بروند و بازسازی روحی روانی و جسمی داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد، افرادی از بین فارغ‌التحصیلان جدید پرستاری یا حتی دانشجویان ترم‌های آخر رشته پرستاری و بازنشستگان پرستاری وارد عرصه خدمت شوند، لازم است، آموزش‌هایی ببینند تا بتوانند در حوزه خدمات عمومی پرستاری، بخش‌های تخصصی و مراقبت‌های ویژه در بیمارستانها خدمت کنند. این پیشنهاد به برخی مسئولان وزارت بهداشت هم اعلام شده است و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری همچنین تاکید کرد: برای بهبود کیفیت خدمات مراقبتی و پرستاری در بیمارستان‌ها لازم است حداقل یک کمک پرستار به ازای هر چهار پرستار در همه بخش‌های بیمارستانی اعم از دولتی و غیر دولتی حضور داشته باشد، تا پرستاران بتوانند به کارهای تخصصی و حرفه‌ای خودشان بپردازند.

میرزابیگی با اشاره به لزوم گسترش خدمات پیشگیری فراتر از وزارت بهداشت گفت: در ماه‌های اول اپیدمی برای گندزدایی فضاهای عمومی و آموزش همگانی عده زیادی از نیروهای مردم وارد عمل شدند اما مورد توجه قرار نگرفتند و رفته رفته کنار رفتند و حتی برخی گفتند چرا مداخله می‌شود.

وی ادامه داد: موضوع ایجاد یک قرارگاه ملی که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند نشان می‌دهد که باید وزارت بهداشت خیلی سریع برای ایجاد تشکیلاتی فراتر از وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل اپیدمی کرونا اقدام کند و با یک معماری جدید ساختاری فراتر از یک دستگاه برای این مساله مهم ایجاد شود که همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به کمک بیایند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به ایرنا گفت: امنیت سلامت مردم موضوع کوچکی نیست، همان طور که برای امنیت مردم در دوران دفاع مقدس همه مردم از هر صنف و گروه مشارکت کردند تا امنیت کشور را حفظ کردند اکنون هم امنیت سلامت مردم در خطر است و باید ضمن اینکه از هرگونه ایجاد وحشت در بین مردم پرهیز می‌کنیم، از همه امکانات و توان کشور اعم از امکانات لجستیکی و نیروی انسانی برای کنترل اپیدمی و حفظ سلامت مردم استفاده کنیم و خود مردم را مشارکت دهیم. البته مشارکت دادن مردم باید از طریق سازمان‌های مردم نهاد و با رعایت اصول علمی و کارشناسی باشد تا دچار آسیب نشویم.

کد خبر 451956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.