۸ هزار خانوار بدون مسکن تحت پوشش بهزیستی هستند/اختصاص ۳ هزار واحد مسکونی به محرومان

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان گفت: طبق آمار موجود بانک اطلاعاتی حدود ۸ هزار خانوار فاقد مسکن تحت پوشش بهزیستی استان هستند که بیش از ۷۵ درصد این خانوارها افراد دارای معلولیت هستند.

علی اصغر شاهزیدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق آمار موجود در بانک اطلاعاتی بهزیستی حدود هشت هزار خانوار فاقد مسکن تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند که بیش از ۷۵ درصد این خانوارها افراد دارای معلولیت هستند، ممکن است از بین این آمار فرد معلول سرپرست خانوار یا یکی از اعضای خانواده یعنی مادر یا فرزند خانواده باشد. حدود ۱۲۰۰ خانوار فاقد مسکن در استان اصفهان هستند که حداقل دو عضو خانواده معلول هستند، چندین طرح از سوی معاونت مشارکت‌های مردمی در سال جاری اجرا می‌شود که در جهت کمک به تأمین خانواده‌های فاقد مسکن تلاش می‌کند.

وی در توضیح طرحی چند جانبه‌ای که در ابتدای سال ۹۵ اجرایی شد، افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان بهزیستی کل کشور، سازمان زمین و مسکن که زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی است، انجمن خیران مسکن ساز، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی منعقد شد که در سال مذکور برای  حدود ۲۰۰ هزار خانوار دارای حداقل دو عضو معلولمسکن تأمین شد، ابتدا کمک بلاعوض در مناطق شهری ۳۰ میلیون تومان و در مناطق روستایی ۱۵ میلیون تومان مقرر شد، اما این رقم با توجه به تورم و شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه افزایش پیدا کرده و به ۱۴۰ میلیون تومان رسیده است، که از این مبلغ ۴۰ میلیون تومان را سازمان بهزیستی و ۶۰ میلیون تومان را بنیاد مستضعفان تأمین و مابقی را انجمن خیران مسکن‌ساز کشور به خانوارهای متقاضی اهدا می‌کند.

۶۵۰ خانوار دارای دو معلول شهری و روستایی کمک بلاعوض دریافت کردند

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: در خصوص مناطق روستایی بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشارکت داشته که کمک بلاعوض در مناطق روستایی به حدود ۳۶ میلیون تومان رسیده که دستگاه‌های مذکور برای تأمین این مبلغ تلاش می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای این طرح به حدود ۵۳۰ خانوار با حداقل دو عضو معلول در مناطق شهری حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض اختصاص یافته و در مناطق روستایی برای ۱۲۰ خانوار بالغ بر دو میلیارد تومان بوده است، علاوه بر آن در مناطق شهری زیر ۲۵ هزار نفر، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از محل اعتبارات این سازمان و به وسیله بانک‌های عامل حدود ۵۰ میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه با بازپرداخت ۱۲ سال تحت عنوان وام بهسازی و نوسازی تقدیم متقاضیان کرده است.

شاهزیدی با اشاره به کمک‌های بلاعوض به خانواده‌های دارای یک عضو معلول، تصریح کرد: در خانواده‌های دارای تک معلول، سقف کمک بلاعوض ۱۰ میلیون تومان بوده که از لحاظ دسته بندی مناطق شهری و روستایی تفاوتی وجود ندارد و این مبلغ از سوی بهزیستی تأمین می‌شود.

طرح مسکن محرومین در استان اجرایی شد

وی ادامه داد: کل خدمات ذکر شده مختص احداث و خرید مسکن بوده و در حوزه ودیعه، اجاره، تعمیر مسکن است و در دیگر موارد سازمان بهزیستی اعتباری اختصاص نمی‌دهد، هر چند سال جاری اعتباراتی مشخص شده اما هنوز شاهد تأمین این مبلغ نبوده‌ایم، البته در حوزه توانبخشی که مسئول سازماندهی معلولان است، پرداخت‌های موردی بوده و به صورت کمک‌های بلاعوض این پرداخت‌ها وجود داشته است.

شاهزیدی در خصوص طرح‌های دیگر معاونت مشارکت‌های مردمی بهزیستی افزود: طرح دیگری تحت عنوان مسکن محرومان وجود دارد که از طرف نهاد ریاست جمهوری و در حوزه فعالیت سازمان برنامه و بودجه کلید خورده است، در سال جاری این طرح با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان اجرایی شده که سه هزار واحد مسکونی با اولویت اهدا به مددجویان بهزیستی اختصاص یافته است که بیش از ۲۹۰۰ خانوار معرفی شده و بر اساس پایش‌های صورت گرفته در حال حاضر حدود ۶۸۰ خانوار حائز شرایط این طرح شناخته شده‌اند که بیش از ۷۵ درصد موارد دارای خانواده‌های معلول هستند و با ادامه پایش‌های مذکور امیدواریم سه هزار خانوار معرفی شوند.

وی با اشاره به جزئیات طرح مسکن محرومین افزود: در طرح مسکن محرومین ۳۰ میلیون تومان کمک‌های بلاعوض و ۵۰ میلیون تومان نیز از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه اهدا می‌شود، در این طرح مقرر شده برای خانواده‌ها واحدهای مسکونی با زیربنای ۵۰ متر ساخته شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها خانواده‌ها سهم آورده کمتری دارند. گفتنی است علاوه بر این ۱۰ میلیون تومان نیز از طریق بهزیستی به خانوارها تعلق می‌گیرد که مجموعاً ۹۰ میلیون تومان به افراد متقاضی پرداخت می‌شود. این در حالی است که تلاش می‌شود واحدهای مسکونی مذکور تا پایان سال تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شود.

مستأجران کم درآمد تحت پوشش کمک بلاعوض دریافت می‌کنند

وی ادامه داد: طرح دیگری نیز برای کمک به مستاجرین کم درآمد که پس از بیماری کرونا آسیب دیده‌اند از سوی بهزیستی و بنیاد مسکن اجرا شده که سهم بهزیستی استان اصفهان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است و در شهر اصفهان مبلغ شش میلیون تومان برای یک سال و برای شهرستان‌ها چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای روستاها نیز دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده که به خانواده‌های حائز شرایط طی پنج مرحله و به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان در خصوص کمک پرداخت ودیعه مسکن، تصریح کرد: کمک دیگری که از سوی بنیاد مستضعفان و صندوق ولایت در حال ارائه است و سازمان بهزیستی نیز تلاش کرده در این طرح سهمی داشته باشد، پرداخت ودیعه مسکن برای مددجویان بهزیستی بوده و در قالب وام پرداخت شده و تأمین اعتبارها از سوی بنیاد مستضعفان انجام گرفته و به زودی به افراد متقاضی اهدا می‌شود.

وی در پایان با اشاره به لزوم کمک خیران به معاونت مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی، گفت: از خیران، نیکوکاران و توانمندانی که در حوزه مشارکت‌های مردمی می‌توانند به سازمان بهزیستی کمک کنند تقاضا داریم برای تسهیل در پرداخت کمک هزینه‌ها و حتی فراهم کردن مسکن برای معلولان و مددجویان کمک حال بهزیستی استان اصفهان باشند تا بتوانیم از شرایط فعلی با حداکثر کمک‌رسانی عبور کنیم.

کد خبر 451916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.