حقوقی که از معلولان سلب می‌شود

معلولیت یا ناتوانی یکی از پدیده‌های پیدا و پنهان زندگی امروزه بشر است، پیدا از آن جهت که نرخ افراد دارای معلولیت بسیار بالا و در حال رشد است و پنهان از آن جهت که چندان مورد توجه جریان اصلی جامعه و سیاست‌گذاران اجتماعی نبوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به اینکه جمعیت معلولان در سراسر جهان رو به افزایش است و هر روز بر نیازها و مسائل آنها افزوده می‌شود باید توجه بیشتری به وضع آنها داشت تا دغدغه‌های جامعه معلولین از حیث دسترسی به فضاهای اجتماعی، آموزش، اشتغال، فرصت‌ها، منابع اقتصادی و بسیاری موارد دیگر از بین برود.

ساماندهی و مناسب سازی فضاهای عمومی شهری با توجه به نیازهای معلولان و کم توان‌های حرکتی، یکی از ضروریات هر جامعه است که بعد از جنگ علاوه بر دو گروه یاد شده با شماری از جانبازان نیازمند این توجه مواجه شده است. پس امروز وظیفه مدیران شهری سنگین‌تر از هر زمانی دیگر است و باید به گونه‌ای عمل کنند که افراد دارای معلولیت بتوانند همچون هر شهروند دیگری از حق و حقوق خود برخوردار شوند.

معلولان شهر را دریابید

«محمد حسن استاد»، مدیرعامل جامعه معلولین استان هرمزگان در این باره می‌گوید: امروز باید این سوال را پرسید که برای اشتغال معلولین چه کارهایی شده است؟ برای تأمین مسکن یا در زمینه بهداشت و درمان معلولین استان هرمزگان چه تدابیری اندیشیده شده است؟ چرا مناسب سازی فضای شهری و اماکن عمومی برای رفت و آمد معلولین امن نیست؟

وی می‌افزاید: جامعه معلولین استان هرمزگان برای تأسیس مرکز آموزش علمی کاربردی "یارا " یک قطعه زمین از راه و شهرسازی استان هرمزگان در سال ۱۳۹۱ جنب معاونت غذا و دارو خریداری می‌کند پس از واگذاری زمین اقدام به تسطیح و تهیه نقشه‌های مرکز آموزش علمی کاربردی کردیم، همزمان اخذ مجوزهای لازم از شهرداری و شورای اسلامی شهر بندرعباس را در دستور کار قرار دادیم.

مدیرعامل جامعه معلولین هرمزگان ادامه می‌دهد: مدیریت اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان و تیم همراه علی‌رغم قول تمدید قرارداد زمین از تمدید مجدد آن سر باز زدند و خودداری کردند.

وی تصریح می‌کند: مرکز آموزش علمی کاربردی ویژه معلولین یک مرکز آموزشی عام‌المنفعه ویژه معلولین است.

استاد اظهار می‌کند: در بیشتر زمینه‌ها معلولان با مشکلات و معضلات زیادی روبرو هستند، حتی برای رفت و آمدهای خود در خیابان هم مشکل وجود دارد چراکه بسیاری از معابر برای مناسب سازی نشده است؛ واقعاً باید دل پر درد معلولان دل مسئولان را به درد بیاورد و فکری در این باره کنند.

فضای عمومی شهر را برای حضور معلولان مناسب کنید

«مینا ترابی» یکی از معلولین شهر بندرعباس با ابراز گلایه از مشکلات و توجه نداشتن به جامعه معلولان می‌گوید: امروز اگر در شهر چرخی بزنید می‌بینید که واقعاً یک معلول چگونه از فضای عمومی شهر می‌تواند استفاده کند گاهی رفتن از خانه نیز یکی از بزرگترین مشکلات است.

وی ادامه می‌دهد: زیرگذر و بلوارهای شهر بندرعباس مساعد نیست، همینطور ادارات و باجه‌های بانک، ساختمان‌های اداری و رفاهی و پارک‌ها درست جانمایی نشده است اگر در اجرای این پروژه‌ها از مشاوران و متخصصان این حوزه مشورت گرفته می‌شد مطمئناً امروز شاهد بروز این مشکلات نبودیم.

ترابی می‌افزاید: هزینه‌های معمول زندگی افراد معلول به مراتب بیشتر از افراد سالم است؛ به طور نمونه، استفاده از خودروهای دربستی و آژانس برای هر بار تردد هزینه‌های آنها را بیشتر می‌کند و این در حالی است که بیشتر معلولان درآمد ثابت ندارند و با مشکل اشتغال و مالی مواجه هستند.

«ولی الله تنیان» یکی دیگر از معلولین بندرعباسی می‌گوید: معلولان باید در جامعه حضور داشته و مانند انسان‌های عادی از حق و حقوق برخوردار باشند و بتوانند در جامعه فعالیت کنند.

وی اضافه می‌کند: زمانی که سخن از معلولان به میان می‌آید؛ اکثر افراد جامعه، همت انسان‌های معلول را می‌ستایند و قبول دارند که این قشر از جامعه نیز توانایی‌های بسیاری برای عرضه دارند، اکثر افراد غیر معلول هنگام برخورد با معلولین بارها و بارها با کلام و حتی عمل مقطعی خویش نشان می‌دهند که این افراد با وجود مشکلات فراوان، اراده‌های مستحکمی دارند که توانسته اند تا این برهه از زندگی را با موفقیت پشت سر بگذارند پس مسئولان با نگاه ویژه به ما زندگی راحت‌تری را برای ما فراهم کنند.

تنیان می‌گوید: چرا باید هر روز برای رفتن به مغازه‌ام مشکل داشته باشم پس خرج زندگی را چگونه به دست بیاورم برای رفت و آمد به کار حتی نمی‌توانم از اتوبوس استفاده کنم تا حداقل در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

اصلاح معابر با هماهنگی نماینده معلولان و نابینایان

«عبدالحسین ارجمند» معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پیاده‌روهای سطح شهر با نصب علائم و اصلاح هندسی و قسمت‌هایی که دارای مشکل هستند در سه منطقه شهرداری تا آخر سال مناسب سازی می‌شود.

وی اضافه می‌کند: علاوه بر این در این سال‌ها بابت مناسب‌سازی پیاده‌روها هزینه‌های زیادی شده که در این خصوص اصلاحاتی نیز می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری بندرعباس ادامه می‌دهد: اصلاح سازی با هماهنگی نماینده معلولان و نابینایان انجام خواهد شد و در بحث پایانه و ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی برای تسهیل رفت و آمد این دسته افراد (معلول) اقداماتی می‌شود.

کد خبر 451910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.