چگونه با ماهی در برابر کرونا ایمن شویم؟

لزوم مصرف ویتامین C در فصل سرما، ایمنی در برابر کرونا با مصرف ماهی، آشنایی با مضرات باقلا، حرارت دادن به غذا و نابودی ویروس کرونا و مصرف سویا و کاهش ابتلا به زوال عقل را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با ارائه توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش احتمال ابتلاء به بیماری‌های تنفسی در فصل سرد سال، اظهار کرد: علاوه بر تأثیر ویتامین C در تقویت سیستم ایمنی بدن، رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه نیز سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

زهرا عبداللهی بیا بیان اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

وی با تاکید بر اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، تصریح کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت درباره مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تأمین می‌شود، گفت: به دنبال مصرف میوه‌ها و تأمین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلاء به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلاء به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذاهای گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تأمین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

مصرف سویا و کاهش ابتلاء به زوال عقل

بر اساس یک یافته جدید، متابولیت تولید شده پس از مصرف سویا در رژیم غذایی ممکن است موجب کاهش فاکتور پرخطر اصلی زوال عقل شود. محققان دانشگاه پیتزبرگ آمریکا دریافتند مردان و زنان مسن ژاپنی که سویا مصرف می‌کردند میزان کم آسیب در ماده سفید مغزشان مشاهده شد.

«آکیرا سکیکاوا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره، اظهار کرد: ضایعات ماده سفید مغز از فاکتورهای پرخطر اصلی زوال شناختی، زوال عقل و مرگ به هر علتی است. ما دریافتیم در افرادی که سویا مصرف نمی‌کردند در مقایسه با مصرف کنندگان سویا، وجود ضایعات ماده سفید مغز ۵۰ درصد بیشتر بود»

به گفته محققان، مصرف سویا موجب تولید متابولیتی از طریق برخی انواع باکتری‌های روده می‌شود که در کاهش ابتلاء به زوال عقل مؤثر است. تیم تحقیقاتی در این مطالعه، سطح متابولیت سویا خون ۹۱ شرکت کننده پیر ژاپنی را اندازه گیری کردند. شرکت کنندگان بر اساس وضعیت میزان این متابولیت طبقه بندی شدند و سپس ۶ تا ۹ سال بعد تحت تصویربرداری از مغز قرار گرفتند تا سطح ضایعات ماده سفید و رسوبات آمیلوئیدبتا، که علت مولکولی مشکوک بیماری آلزایمر است، تشخیص داده شود.

محققان دریافتند به نظر نمی‌رسد که تولید متابولیت ناشی از سویا بر میزان آمیلوئیدبتا رسوب شده در مغز تأثیر گذارد، اما با کاهش حجم ضایعات ماده سفید مغز ارتباط دارد. این تیم همچنین پی برد که مقادیر بالای ایزوفلاونهای موجود در سویا، هیچ تأثیری بر روی سطح ضایعات ماده سفید یا آمیلوئیدبتا ندارد.

حرارت دادن به غذا و نابودی ویروس کرونا

مسئول تغذیه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، گفت: حرارت دادن به غذا به میزان حداقل ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد باعث از بین رفتن ویروس کرونا می‌شود. هر غذایی که آلوده به قطرات تنفسی فرد مبتلا باشد، عامل انتقال خواهد بود، حرارت ۵۶ درجه به مدت ۹۰ دقیقه، حرارت ۶۷ درجه به مدت ۶۰ دقیقه و حرارت ۷۵ درجه به مدت ۳۰ دقیقه می‌تواند ویروس کرونا را به طور کامل غیر فعال کند.

انیسه وطن دوست با بیان اینکه گوشت‌ها باید به طور کامل پخته شوند، اضافه کرد: میوه و سبزی‌ها نیز باید پس از شستشو با آب و مواد ضدعفونی کننده مصرف شوند و بهتر است تا حد امکان غذا بیرون از منزل سرو نشود.

این متخصص تغذیه مصرف محصولات پرو بیوتیک را در تقویت سیستم ایمنی و بالا بردن مقاومت بدن در مقابل انواع بیماری‌ها مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: شیر و فراورده‌های لبنی به دلیل دارا بودن مواد غذایی ضروری محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های پرو بیوتیک به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل ارتقای کیفی به شمار می‌رود. افزایش سیتوکین ها، ایمنوگلبولین ها، تکثیر مونوکلئاز، فعال کردن ماکروفاژها از فواید مصرف فرآورده‌های لبنی پروبیوتیک است

مضرات باقلا را بشناسید

یکی از محبوب‌ترین حبوبات خوشمزه در ایران باقلاست. باقلا حاوی کلسیم، پتاسیم، فیبر و پروتئین زیادی است که موجب جلوگیری از پوکی استخوان و متعادل ساختن فشار خون می‌شود؛ این گیاه همچنین به علت وجود آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسید فولیک فراوان برای افراد مبتلا به کم خونی مناسب است.

تاکید می‌شود افرادی که به این دانه حساسیت دارند از مصرف باقلا پرهیز کنند. بر اساس نظر طب سنتی باقلا تازه طبعی سرد و باقلای خشک دارای طبعی گرم و خشک است که نوع خشک شده دارای ارزش غذایی بیشتر، اما نوع تازه حاوی ویتامین‌C بیشتر است؛ علاوه بر خود دانه باقلا گل‌های آن نیز دارای خواص زیادی است. استفاده از نوشیدنی گل آن موجب درمان میگرن، رماتیسم، نقرس و درد مفاصل می‌شود.

تقویت بینایی، تقویت هوشیاری، کاهش خستگی جسمی و رفع خستگی روحی و ضعف اعصاب، کاهش درد مفصل‌ها، سیاتیک، کاهش ورم پروستات، افزایش قوای بدن در دوران نقاهت، رفع لکه‌های پوستی، جلوگیری از سفیدی مو و شادابی پوست از جمله دیگر خواص مصرف باقالی محسوب می‌شود.

مضرات باقلا عبارتند از: مصرف باقلا همراه با همراه با ماست مضر بوده و باعث ایجاد دل‌پیچه می‌شود. استفاده از باقلا هنگام شب موجب بی خوابی خواهد شد. مصرف مداوم و بیش از حد این دانه موجب نفخ یا سنگینی معده می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود در مصرف آن افراط و تفریط نشود.

توصیه می‌شود قبل از مصرف باقلا در هنگام بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید. افراد مبتلا به بیماری‌هایی از قبیل کلسترول خون بالا، تصلب شرایین، فشار خون بالا، اسیداوریک بالا، افسردگی، نفخ، دل درد، سنگ اورات و خارش پوستی در مصرف این خوراکی خوشمزه زیاده روی نکنند.

چگونه با ماهی در برابر کرونا ایمن شویم؟

ماهی سرشار از مواد مغذی است که اغلب مردم به اندازه کافی آنها را دریافت نمی‌کنند. تمام انواع ماهی برای بدن خوب و مفید است. ماهی‌ها سرشار از مواد مغذی می‌باشند که در بسیاری از رژیم‌های غذایی کمتر یافت می‌شوند.

این مواد عبارتند از پروتئین‌ها با کیفیت بالا، ید، ویتامین‌های مختلف و مواد معدنی. با این وجود برخی از ماهی‌ها بهتر از بقیه هستند. انواع ماهی‌های چرب از این نوع در نظر گرفته می‌شوند؛ چرا که این ماهی‌ها مواد مغذی مبتنی بر چربی بیشتری در خود دارند.

قرار دادن ماهی در برنامه غذایی به طور هفتگی و مداوم حجم توده مغز را افزایش می‌دهد و روند پیری را کند می‌کند لذا اگر به ماهی حساسیت ندارید و بنا به بودجه خرید و اقتضای مالی خود، سعی کنید حتماً ماهی را دو بار در هفته در وعده‌های غذایی خود بگنجانید

یک متخصص تغذیه متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه ماهی و فرآورده‌های دریایی را جزو بهترین منابع غذایی دانست که می‌تواند در رژیم غذایی ما قرار بگیرد، اظهار کرد: ماهی و فرآورده‌های دریایی از لحاظ ارزش غذایی در گروه پروتئین‌ها قرار دارد و معادل با گوشت قرمز و مرغ و حبوبات و… است.

مرجان مهدوی روشن، ماهی را یک انتخاب غذایی کامل دانست و افزود: توصیه می‌شود همه افراد در برنامه غذایی روزانه خود از ماهی و فرآورده‌های دریایی استفاده کنند، زیرا ماهی جزو مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالاست و همه گروه‌های سنی حداقل دو بار در هفته باید ماهی بخورند.

وی با تاکید بر اینکه ماهی جزو مواد غذایی آلرژی زاست، تصریح کرد: مصرف ماهی در برخی از افراد به واسطه آلرژی باید محدود و یا حذف شود. همچنین کودکان زیر یک سال نباید ماهی مصرف کنند، زیرا سیستم ایمنی آنان هنوز ضعیف است و ممکن است آلرژی ایجاد شود، اما سایر افراد حتماً ماهی مصرف کنند.

مهدوی روشن، اولین و مهمترین خاصیت موجود در ماهی را پروتئین دانست و گفت: ماهی جزو مواد غذایی با پروتئین بالاست و پروتئین ماهی با گوشت قرمز برابری می‌کند لذا ماهی می‌تواند جایگزین خوبی برای پروتئین روزانه باشد. ماهی در نوجوانان به عضله سازی کمک می‌کند و برای جلوگیری از تحلیل عضلانی در سالمندان لازم است. همچنین بسیاری از واکنش‌های بدن انسان نیاز به واسطه دارد و ساختار این واسطه‌ها وابسته به اسیدهای آمینه و پروتئین هاست لذا مصرف ماهی می‌تواند در عملکردهای بدن نقش مؤثری داشته باشد.

این متخصص تغذیه، با تاکید بر لزوم تقویت سیستم ایمنی بدن به ویژه در ایام کرونا، گفت»: باید مصرف پروتئین در برنامه غذایی افزایش پیدا کند و لذا ماهی یکی از منابع غذایی غنی از پروتئین است و با استفاده از ماهی می‌توانیم سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم و شانس ابتلاء به کرونا در ما کاهش یابد.

این متخصص تغذیه، با اشاره به وجود ویتامین «D»، فسفر و روی در ماهی، اضافه کرد: فرایندهایی مانند دودی کردن و شور کردن ماهی نه تنها ارزش غذایی آن را از بین می‌برد، بلکه مواد مضر ایجاد شده برای سلامتی بدن خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه مصرف زیاد و طولانی مدت ماهی دودی شانس ابتلاء به سرطان‌ها را بالا برده و سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند، تصریح کرد: ماهی شور هم محتوای سدیمی بالایی دارد و ورود فلزات سنگین به بافت ماهی، علاوه بر ایجاد پرفشاری خون و مشکلات قلبی و عروقی، شانس ابتلاء به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

کد خبر 451876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.