افتتاح نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه»

نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» با حضور مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران و رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان در موزه گرافیک افتتاح شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» پس از چند ماه تأخیر به دلیل مشکلات کرونا، در میان جمعی محدود و از طریق لایو اینستاگرام در اکانت انجمن افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، محمدجواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان ایران، مجید بلوچ هنرمند پیشکسوت عرصه گرافیک و رئیس کمیته موزه انجمن طراحان، اردشیر میرمنگره مشاور مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، افسانه و انوشیروان ممیز رئیس بنیاد ممیز و تنی چند از اساتید برجسته گرافیک و اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک حضور داشتند.

فرزاد ادیبی در این مراسم درخواست کرد که بخشی از پارک پلیس به نام پارک گرافیک نامگذاری شود تا خدمات این حرفه بیشتر و بهتر به جامعه شناسانده شود.

اونیش امین الهی دبیر نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» نیز در ادامه گزارشی را از روند طی شده برای برپایی این نمایشگاه ارائه کرد و درباره آثار نمایشگاه گفت: آثار راه یافته به نمایشگاه شامل ۲۵ اثر و آثار مدعوین شامل ۵۷ اثر است که به نمایش در آمده‌اند. همچنین ۱۶ اثر از طراحان بین‌المللی که به مناسبت هفتادمین سال تولد استاد ممیز در سال ۸۵ در نمایشگاهی به نمایش درآمده بودند در سالن پایین یا حوض‌خانه در معرض دید عموم قرار دارند.

وی افزود: خیلی دوست داشتیم که همه عزیزان خصوصاً افراد شرکت کننده در نمایشگاه امروز در جمع ما حضور می‌داشتند، اما به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترجیح دادیم این اتفاق نیفتند. او در پایان ابراز امیدواری کرد که نمایشگاه‌های بعدی به صورت حضوری و در مناطق مختلف کشور برپا شود.

سپس محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران در سخنانی گفت: باید به نمایندگی از مردم شهرم بابت تلاشی که انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران انجام داده و نمایشگاهی از آثار دوستداران و علاقمندان گرافیک در قالب چنین مجموعه ارزشمندی گردآوری کرده‌اند، قدردانی کرد. همچنین باید از مرتضی ممیز و تلاش او در مردمی کردن حرفه گرافیک در طول چندین دهه از عمر با برکتشان به نیکی یاد کرد و به آرم شهرداری تهران اشاره کرد که مردم تهران با این آرم ارتباط بسیار خوبی برقرار کرده‌اند.

مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در سخنانی از طراحان گرافیک به عنوان پایه گذاران اصلی خانه هنرمندان ایران یاد کرد و گفت: مجموعه موزه گرافیک ظرفیت فرهنگی بسیار خوبی دارد و امیدوارم طی توافقاتی، خانه هنرمندان ایران بتواند همکاری‌های بیشتری با موزه داشته باشد.

فاطمه کرکه آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک نیز توضیحاتی درباره این نمایشگاه و برنامه‌های هفته گرافیک که تحت شعاع شیوع کرونا قرار گرفت، ارائه کرد و گفت: سال گذشته و همزمان با اعلام عنوان روز جهانی دیزاین، «حرفه‌ای باش» همگی در هیأت مدیره اتفاق نظر داشتیم که تمامی موارد ذکر شده برای روز جهانی دیزاین از یک شخص حرفه‌ای، در وجود استاد ممیز می گنجد و قرار شد این نمایشگاه را با یاد و نام ایشان همزمان با روز جهانی دیزاین برگزار کنیم اما در آن زمان کشور در بحرانی‌ترین شرایط کرونا بود. شرایط خانه هنرمندان هم دائم تغییر می‌کرد و این نمایشگاه نیز مرتب به تعویق می‌افتاد تا اینکه تصمیم گرفتیم آن را در موزه گرافیک ایران که متعلق به خود انجمن و استاد است برپا کنیم.

وی تاکید کرد: افتتاحیه آنلاین می‌تواند شروع جدیدی در برپایی نمایشگاه‌ها و افتتاح آنها باشد چرا که به این شکل به افرادی که دور از پایتخت هستند هم فرصت می‌دهیم که در افتتاحیه نمایشگاه‌ها حضور داشته باشند.

کرکه آبادی بیان کرد: بسیار خوشحالیم که این نمایشگاه در موزه گرافیک برگزار می‌شود چون یکی از دغدغه‌های استاد ممیز وجود این موزه بود و شاید ایشان الان به خودشان می بالند که نمایشگاه شأن در مکانی که همیشه آرزوی داشتن آن را داشتند برگزار شده است.

در پایان مراسم نیز از کتاب نمایشگاه رونمایی شد.

نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» به مدت دوماه برای بازدید عموم در موزه گرافیک ایران واقع در پارک پلیس تهران، عمارت ارباب هرمز برپا خواهد بود. ساعات کار موزه گرافیک از یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ است.

کد خبر 451827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.