بهترین رژیم‌ غذایی برای مبتلایان به دیابت چیست؟

افراد مبتلا به دیابت باید از رژیم‌های غذایی خاص پیروی کنند تا بتوانند میزان قند خون خود را کنترل کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد مبتلا به دیابت باید به میزان کالری و مقدار غذاهای دریافتی خود توجه کنند و مصرف غذاهای سرخ کردنی، شیرینی‌ها، نوشیدنی‌های شیرین و غذاهای چرب و شور را محدود کنند. در عوض آن‌ها باید بیشتر سبزیجات، غلات کامل، پروتئین بدون چربی، لبنیات کم چرب، میوه و چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود قرار دهند. این افراد باید برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون خود، هر چند ساعت یک بار غذا بخورند. در ادامه به بررسی چندین رژیم غذایی مفید برای افراد مبتلا به دیابت می‌پردازیم:

رژیم غذایی کم کربوهیدرات

لازم نیست افراد مبتلا به دیابت مصرف کربوهیدرات را به صورت کامل قطع کنند. اگر آن‌ها تمایل دارند با پیروی کردن از رژیم‌های غذایی Atkins یا South Beach، مصرف این ماده غذایی را محدود کنند باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنند. گروهی از محققان با بررسی رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات به این نتیجه رسیدند که این نوع رژیم غذایی، اولین قدم برای کنترل کردن بیماری دیابت است، زیرا مقدار گلوکز خون را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای

شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، ماهی، مرغ، آجیل، روغن زیتون، حبوبات و غلات کامل می‌شود. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند نباید گوشت قرمز، کره و نمک مصرف کنند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند سطح قند خون افراد را کنترل کند.

رژیم غذایی دش (DASH)

افرادی که از رژیم غذایی دش (DASH) پیروی می‌کنند، باید مقدار زیادی میوه، سبزیجات، لبنیات کم چرب، غلات کامل، گوشت بدون چربی، ماهی، آجیل و لوبیا مصرف کنند. استفاده از این رژیم غذایی به کاهش فشار خون کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی دش به همراه ورزش و کاهش وزن می‌تواند حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

رژیم غذایی زون (Zone)

رژیم غذایی زون (Zone) به ثابت نگه داشتن سطح قند خون افراد کمک می‌کند. وعده‌ها در این رژیم غذایی شامل ۴۰ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۳۰ درصد چربی است. کربوهیدرات‌ها بر اساس شاخص گلیسمی خود رتبه‌بندی می‌شوند، بنابراین افراد در این رژیم غذایی می‌توانند غذاهایی مانند مرغ و جو مصرف کنند، اما نباید سیب زمینی و زرده تخم مرغ بخورند. نتایج مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی زون تأثیر مثبتی بر کنترل سطح گلیسمی خون و کاهش اندازه دور کمر افراد دارد.

رژیم غذایی پالئو (Paleo)

در رژیم غذایی پالئو (paleo) لبنیات، شکر تصفیه شده، غلات، حبوبات و روغن سبزیجات فرآوری شده مانند روغن سویا یا روغن کانولا مصرف نمی‌شود افراد در این نوع رژیم غذایی، میوه، سبزیجات، گوشت کم چرب، ماهی و آجیل مصرف می‌کنند. به نظر می‌رسد پیروی کردن از این رژیم غذایی به بهبود سلامت افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

رژیم غذایی فاقد گلوتن

گلوتن نوعی پروتئین محسوب می‌شود که در غلات مانند گندم، جو و چاودار موجود است. افرادی که از اختلالات گوارشی یا بیماری سلیاک رنج می‌برند، نباید از این نوع پروتئین استفاده کنند. محققان معتقد هستند رژیم غذایی فاقد گلوتن به کاهش وزن، بهبود فرآیند هضم غذا و افزایش انرژی کمک می‌کند. افراد باید پیش از پیروی کردن از این نوع رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنند.

رژیم غذایی گیاهخواری

افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری پیروی می‌کنند، محصولات حیوانی مانند مرغ، ماهی و ماست را مصرف نمی‌کنند و فقط مقدار زیادی مواد غذایی تازه در رژیم غذایی خود می‌گنجانند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد افرادی که از رژیم غذایی بر پایه گیاهان پیروی می‌کنند، فیبر زیاد و کالری کمی دریافت می‌کنند. افراد باید پیش از پیروی کردن از این نوع رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنند تا مطمئن شوند از این طریق به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می‌کنند.

کد خبر 451701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.