ماسک‌زدن مانع نفوذ همه ذرات ویروسی به دهان و بینی افراد می‌شود؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که ماسک می‌تواند میزان انتشار ذرات تنفسی حاوی ویروس مانند ویروس کووید-۱۹ را کاهش دهد، اما حتی پیشرفته‌ترین و حرفه‌ای‌ترین ماسک‌ها نیز نمی‌تواند مانع نفوذ همه ذرات ویروسی به دهان و بینی افراد شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر استفاده از ماسک در جلوگیری از نفوذ ذرات ویروسی به دهان و بینی افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، سر دو مانکن را در یک اتاق محافظت شده روبروی یکدیگر قرار دادند. این سرها به گونه‌ای شبیه‌سازی شده بودند که یکی از آن‌ها سرفه می‌کرد و ذرات واقعی ویروس کرونا را وارد هوا می‌کرد و سر دیگر به صورت طبیعی نفس می‌کشید. پژوهشگران محفظه‌ای در مجاری تنفسی این سر قرار دادند تا ذرات حاوی ویروس در این مکان جمع‌آوری شود.

وقتی آن‌ها روی صورت مانکنی که نفس می‌کشید، ماسک پارچه‌ای قرار دادند، میزان انتقال ویروس بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافت. همچنین ماسک N95 میزان نفوذ ویروس را بین ۸۰ تا ۹۰ درصد مسدود کرد. وقتی محققان روی صورت مانکنی که سرفه می‌کرد، ماسک پارچه‌ای یا ماسک جراحی قرار دادند میزان انتقال ویروس به ترتیب ۵۰ و ۹۰ درصد کاهش پیدا کرد.

بنابراین پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که ماسک‌های پارچه‌ای، جراحی و N95 میزان انتقال ویروس کرونا را کاهش می‌دهد، اما مانع نفوذ همه ذرات ویروسی نخواهند شد. با این وجود وقتی دو نفر که با یکدیگر ارتباط دارند از ماسک استفاده کنند میزان انتقال ویروس به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

به گفته محققان بارهای ویروسی قابل توجهی در بینی و گلوی افراد کرونایی بدون علامت و همچنین در بین بیمارانی با کمترین علائم مشاهده شده که ممکن است به دیگران منتقل شود. به همین دلیل افراد باید در فضاهای عمومی از ماسک استفاده کنند.

محققان این موضوع را بررسی نکردند که آیا ذراتی که از ماسک عبور کرده است باعث بروز عفونت یا بیماری می‌شود. علاوه بر این پایداری ویروس در هوا بر اساس قطرات تنفسی، ترکیبات و سایر عوامل تغییر می‌کند. بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود.

کد خبر 451699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.