فواید شگفت انگیز سرکه در رژیم غذایی سالم

مصرف تعدادی از خوراکی و افزایش چربی شکم، خطرات خوردن سالاد شیرازی در کنار غذا، فواید شگفت انگیز سرکه در رژیم غذایی سالم، افزایش وزن با مصرف افزودنی‌ها و آشنایی با خواص فلفل دلمه‌ای را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چربی اضافی در اطراف شکم یکی از بدترین انواع چربی است که ظاهر افراد را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد بنابراین یافتن راه‌هایی برای کاهش چربی شکم می‌تواند بسیار مفید باشد. رژیم غذایی شما ارتباط زیادی با میزان تجمع (یا عدم وجود) چربی در شکم شما دارد. برخی از غذاها به طور قاطع با تولید چربی شکم مرتبط است عبارتند از: شیرینی‌های بسته بندی شده مانند کیک، کلوچه و دونات که ممکن است خوشمزه باشند، ممکن است با ارسال قند و چربی به جریان خون شما نقشی پررنگ در چاقی شما ایفا کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که اکثر فست‌فودها برای سلامتی انسان‌ها خطرناکند. اغلب فست‌فودها سرشار از نمک و روغن هستند که برای سلامتی انسان‌ها خطرناک محسوب می‌شوند. حتی نوشابه‌های رژیمی هم در چاقی نقش دارند؛ بنابراین سعی کنید از مصرف هر نوع نوشابه بپرهیزید. به طور فزاینده‌ای، تحقیقات نشان داده است که گوشت‌های فرآوری شده، مانند پپرونی، سوسیس، و بی کن، اشکالات عمده‌ای برای سلامتی دارند. این خوراکی‌ها نه تنها خطر ابتلاء به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند دور کمر شما را افزایش دهند.

احتمالاً می‌دانید که نان‌های سفید به اندازه غذاهای غلات سبوس دار فیبر و مواد مغذی ندارند، اما نکات منفی غلات تصفیه شده در اینجا متوقف نمی‌شوند. یک مطالعه بزرگ روی بیش از ۲۸۰۰ بزرگسال نشان داد که جذب بیشتر غلات تصفیه شده، مانند آن‌هایی که در نان سفید هستند، با افزایش چربی احشایی (شکم) ارتباط دارد. برای به حداقل رساندن چربی شکم، فاصله خود را با ظرف آب نبات و پاستیل حفظ کنید. با انبوهی از کربوهیدرات‌های ساده و مصرف بیش از حد شیرینی‌های شیرین مانند آب نبات‌های میوه‌ای یا شکلاتی، چاقی شکم رایج است.

خواص فلفل دلمه‌ای را بشناسیم

فلفل دلمه‌ای جزو سبزیجاتی است که مصرف آن فواید و خواص بی نظیری برای اعضای بدن به همراه دارد. فلفل دلمه‌ای جزو سبزیجات به شمار می‌آید و دارای ویتامین A و C در رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی، زرد موجود است. بر اساس نظر طب سنتی فلفل دلمه‌ای طبع گرم و خشکی دارد. به علت خواص فراوان این سبزی مورد توصیه پزشکان و متخصصان قرار گرفته است. ریز مغذی‌های فلاونوئید و بتاکاروتن موجود در فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین C است. خواص فلفل دلمه‌ای عبارتند از: به علت وجود آنتی اکسیدان لیکوپن در فلفل دلمه‌ای مصرف آن به کاهش پرخوری و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

وجود بتاکاروتن و ویتامین زیاد در این نوع سبزی موجب شده استفاده از آن به عنوان یک ضد سرطان مورد توصیه پزشکان قرار بگیرد. ویتامین C به درمان و جلوگیری از ابتلاء به سرماخوردگی کمک چشم‌گیری می‌کند. فلفل دلمه‌ای دارای ویتامین C فراوانی است که موجب شده در عموم مردم به عنوان یک داروی مؤثر در سرماخوردگی یاد شود. توصیه می‌شود به دلیل وجود ویتامین A در فلفل دلمه‌ای افراد سیگاری از مصرف آن اجتناب نکنند، زیرا ویتامین A برای جلوگیری از ابتلاء به سرطان ریه مفید است. توصیه می‌شود برای جلوگیری از گرفتگی رگ‌ها و سکته قلبی از فلفل دلمه‌ای استفاده کنید. بتاکاروتن ماده‌ای قرمز رنگ که به تقویت چشم‌ها، درمان آب مروارید و جلوگیری از شب کوری کمک می‌کند در فلفل دلمه‌ای نیز موجود است.

بر اساس گفته پزشکان عموم افراد در بارداری از فلفل دلمه‌ای استفاده می‌کنند. البته توصیه می‌شود برای مصرف این سبزی در دروان بارداری با پزشک معالج خود مشورت کنید. وجود مواد معدنی و مغزیِ مس و منگنز در فلفل دلمه‌ای، استفاده از آن موجب بهبود عملکرد مغز و حذف سم از بافت‌های مغز می‌شود. ورزشکاران مبتلا به بیماری‌های قارچی برای درمان قارچ بدن خود از فلفل دلمه‌ای استفاده کنند، زیرا فلفل دلمه‌ای خاصیت ضد قارچ پوستی و ضد باکتریایی دارد.

افزایش وزن با مصرف افزودنی‌ها

کارشناسان توصیه کرده‌اند اگر دوست ندارید چاق شوید و می‌خواهید تغذیه‌ای سالم داشته باشید نباید از برخی افزودنی‌ها در غذای خود استفاده کنید. برخی افزودنی‌ها مانند ادویه‌جات و انواع سس‌ها می‌توانند در یک وعده غذایی سبک معجزه کرده و آن را به یک وعده غذایی کامل تبدیل کنند.

اما کارشناسان به کسانی که طرفدار افزودنی‌ها به غذای خود هستند، توصیه کرده‌اند تا پیش از اضافه کردن آن به غذای خود به ویژه اگر به دنبال غذای سالم هستند خوب فکر کنند. برخی از انواع افزودنی‌ها به خاطر شکر اضافه، روغن هیدروژنه و مقادیر زیادی سدیم که دارند موجب افزایش وزن می‌شوند.

معروف‌ترین افزودنی‌هایی که موجب افزایش وزن شده و به سلامت انسان آسیب می‌رساند عبارتند از: سس سالاد که این نوع سس حاوی مقادیر زیادی شکر، شربت ذرت و روغن هیدروژنه است که تمام این موارد موجب افزایش وزن می‌شوند. سس مایونز که این نوع سس کالری بسیار بالا داشته و حاوی مقادیر زیادی چربی و سدیم است که وزن انسان را افزایش می‌دهد.

سس‌های خامه‌ای که این نوع سس حاوی ۱۰۰۰ واحد کالری و نیز چربی‌هایی است که میزان قند خون را افزایش می‌دهد. سس باربیکیو که این سس حاوی حدود ۱۵۰ واحد کالری است و هر دو قاشق آن ۱۸ گرم کربوهیدرات دارد. سس تاتار که هر دو قاشق از این سس حاوی ۱۴۰ واحد کالر است.

خطرات خوردن سالاد شیرازی در کنار غذا

همه ما سالاد شیرازی را حداقل در یکی از وعده‌های غذایی خود داریم. می‌توان گفت سالاد شیرازی از لذت بخش‌ترین و محبوب‌ترین خوراکی‌ها در هنگام غذا خوردن است. ولی متخصصین تغذیه می‌گویند که خوردن سالاد شیرازی در کنار غذا می‌تواند مشکلات گوارشی خطرناکی را به همراه داشته باشد. سالاد شیرازی در کنار تمام خواص تغذیه‌ای که دارد، می‌تواند برای افرادی که نمی‌توانند غذاها را به سادگی هضم کنند و نفخ یکی از مشکلات گوارشی آنان به حساب می‌آید، دردسرساز شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهند سالاد شیرازی که از سبزیجات متعدد تشکیل شده است می‌تواند روده‌ها را با مشکلات زیادی روبه رو کند و بهتر است آن را به تنهایی مصرف کرد و خوردن آن همراه با غذا می‌تواند باعث ایجاد اختلال در هضم غذاهای سنگین مانند برنج و غذاهای نشاسته‌ای شود. همچنین نتایج مطالعات نشان می‌دهند که سالاد شیرازی را نباید با چاشنی‌های ترش مصرف کرد و چاشنی‌هایی با طعم معتدل بهترین انتخاب برای افزودن به سالاد شیرازی است.

فواید شگفت انگیز سرکه در رژیم غذایی سالم

سرکه که جایگاه ویژه‌ای در یک رژیم غذایی سالم دارد، یکی از مهمترین منابع درمانی از دوران گذشته به حساب می‌آید. می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق بزرگ سرکه به سالاد و رژیم غذایی خود یا مخلوط کردن این مقدار سرکه با آب و استفاده از آن وزن خود را کاهش دهید. "ایبک ارتان" متخصص ترکیه‌ای در امور تغذیه، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده، افزودن یک قاشق سرکه به وعده‌های غذایی به مدت سه ماه می‌تواند به میزان ۷/۴ دهم واحد از شاخص توده بدنی شما بکاهد.

درمان سرفه‌های بی وقفه

می‌دانیم که معروف ترین شخصیت‌ها در تاریخ پزشکی مانند بقراط که پدر علم پزشکی به شمار می‌رود، از سرکه برای درمان عفونت‌ها و زخم‌های عمیق در قرن چهارم میلادی استفاده می‌کرده است. علی رغم اینکه اکنون مشخص شده سرکه در برابر انواع باکتری‌ها فعال عمل نمی‌کند، اما همچنان از ترکیب عسل و سرکه به عنوان یک محلول قدیمی برای درمان سرفه‌های بی وقفه استفاده می‌شود. همچنین باتوجه به نوع باکتری موجود می‌توان از سرکه برای درمان عفونت‌ها و التهابات روی پوست استفاده کرد، اما نباید فراموش کرد که اسیدیته بالای سرکه ممکن است باعث تحریک شود.

ابزاری برای حفظ سلامت مواد غذایی

سرکه می‌تواند به کمک اسید استیک خود، به حفظ سلامت خوراکی‌ها و جلوگیری از فساد آن کمک کند؛ زیرا باکتری‌های مضر نمی‌توانند در محیط‌های اسیدیته باقی بمانند همچنین افزودن سرکه به آب در شست و شوی سبزیجات و میوه‌ها و تمیز کردن آن‌ها بسیار تأثیرگذار است. می‌توان با اضافه کردن یک قاشق سرکه به یک لیتر آب و خیساندن سبزی‌ها و میوه‌ها در آن به مدت پنج دقیقه تمیزی آن‌ها را تضمین کنیم.

استفاده از سرکه هنگام بالا رفتن فشار خون

در یکی از تحقیقاتی که روی موش‌ها انجام شد، کاهش فشار خون در موشی که از آب مخلوط با سرکه نوشیده بود، نسبت به دیگر موش‌ها که آب معمولی می‌نوشیدند، مشهود بود. تحقیقاتی در این زمینه روی مورد انسانی تا کنون انجام نشده است، اما باتوجه به اینکه سرکه به غذاها طعم می‌دهد، می‌تواند از میزان نیاز به نمک کاسته و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک کند. کسانی که دچار فشار خون بال ا هستند، اگر در دستگاه گوارش خود مشکلی ندارند، خوردن روزانه مخلوط یک قاشق سرکه با آب می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

مقابله با تومورها

یک پژوهش دیگر روی موش‌ها نشان داد که سرکه می‌تواند بر تومورها تأثیر بگذارد. دو گروه از موش‌ها که از طریق واکسن به سرطان مبتلا شده بودند، مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که آن گروه از موش‌ها که از آب مخلوط به سرکه استفاده کرده بودند، نسبت به گروه دیگر سلول‌های سرطانی بسیار کمتری دارند. بر این اساس دانشمندان معتقدند سرکه به تجزیه فیبرهای موجود در روده از طریق اسیدهای چرب سالم کمک می‌کند.

کمک به تنظیم قند خون

برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خوردن سرکه سفید پس از هر وعده غذایی که حاوی کربوهیدرات است، به شکل قابل توجهی از میزان قند خون کاسته و حساسیت انسولین را به شدت افزایش می‌دهد. بر اساس تحقیقات انجام شده سرکه سفید می‌تواند میزان قند خون را تنظیم کرده و نقش مهمی را در مدیریت میزان قند خون ایفا کند. با این وجود سرکه قند خون بالا را درمان نمی‌کند، اما می‌تواند به هضم کربوهیدرات‌های موجود در بدن به شکل بهتر کمک کند.

حفاظت از روده‌ها

سرکه یکی از قدیمی‌ترین محصولات مخمر است و ترکیبات مفید به ویژه آنتی اکسیدان‌هایی که در هنگام تخمیر آزاد می‌شوند کافی است تا سرکه یک ماده مغذی مناسب برای روده به شمار رود.

کد خبر 451672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.