مجلس با چند کارت زرد دیگر متوقف می‌شود؟

"جناب روحانی! اگر برای توجیه مذاکره با دشمن، علت صلح امام حسن با معاویه را خواست اکثر مردم از امام ذکر می‌کنید! امروز اکثریت قاطع ملت ایران به کمتر از عزل و مجازات شما راضی نمی‌شوند؛ با منطق شما، رهبر انقلاب باید دستور دهند هزار بار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود."

به گزارش خبرنگار ایمنا، این متن توئیت مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به سخنان رئیس جمهور در مورد صلح امام حسن (ع) است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی روز چهارشنبه گذشته و در آستانه فرارسیدن ایام رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) در جلسه هیئت دولت گفته بود که "امام حسن (ع) امام صلح و پیوند بود، ایشان امامی بود که با ایجاد وحدت برای حفظ اساس اسلام گام برداشت. وقتی برخی از اصحاب امام حسن (ع) آمدند با زبان معترضانه که چرا صلح کردید، چرا پیمان را امضا کردید، حضرت فرمودند که جامعه اسلامی که فقط شما ۱۰ نفر نیستید، شما ۲۰ نفری که اینجا نزد من آمدید که فقط دنیای اسلام نیستید. من در مسجد رفتم برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی که مردم این را می‌خواهند، صلح را انتخاب می‌کنم. این راه امام مجتبی (ع) است. امام مجتبی به ما می‌آموزد که مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح، جنگیدیم و در روز جنگ، صلح کردیم، هر دو خطا و اشتباه است. به‌موقع باید بایستیم و بجنگیم و به‌موقع باید صلح کنیم. "

ذوالنور قبل از انتشار پیام تهدید به اعدام رئیس جمهور گفته بود که "استیضاح رئیس جمهور از دستور خارج نشده است. " دولتی که در روزهای اخیر با تندروی و توهین برخی نمایندگان مواجه شده است.

اما این پایان ماجرا نبود؛ علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار نیز در مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس جمهوز نوشت که "او آنقدر وقیح است که ملت خویش را به مسخره گرفته است! کشور به حال خود رها شده و مردم در تأمین مایحتاج خویش درمانده‌اند و زیر خط فقر درست و پا می‌زنند. رئیس جمهور در بند حفظ ریش خویش است! اف بر تو باد که ملتی را شرمنده کرده‌ای.»

جواد کریمی قدوسی، نماینده مردم مشهد هم نسبت به تحریف تاریخ به حسن روحانی هشدار دارد. کریمی قدوسی با اشاره به سخنان رئیس جمهور گفت که "جناب روحانی! ترسوها را چه به صلح؛ کار آدم‌های ترسو تسلیم است نه مبارزه و صلح و مذاکره. به شما پیشنهاد می‌کنم در چند ماه باقی مانده عمر این دولت، زبان در کام کشید و به کنجی بنشینید تا ملت از شر زبان شما آسوده شوند. تکرار کلام نسنجیده و اشتباهاتتان از عقلانیت به دور است. "

اما این توهین‌ها به کجا باید ختم شود و رده برخورد با آنها چیست؟

مدعی‌العموم برای برخورد با توهین کنندگان به رئیس جمهور ورود کند

حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت به خبرنگار ایمنا می‌گوید که هتک حرمت اشخاص حتی افراد عادی امری غیرشرعی، غیراخلاقی و غیرقانونی است. زمانی که هتک حرمت نسبت به مسئولان عالی رتبه کشور باشد، قانون این موضوع را با صراحت جرم تلقی کرده و چون آشکار است، احتیاج به شاکی خصوصی ندارد و مدعی‌العموم باید برای برخورد با آن ورود کند.

به گفته وی، برخورد مدعی‌العموم با هتک حرمت رئیس جمهوری، دفاع و حفظ از اخلاق عمومی است چرا که رئیس جمهور منتخب مردم است. در واقع منصب ریاست جمهوری یک منصب ملی بوده و بحث شخص مطرح نیست.

به گفته این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، جنبه عمومی هتک حرمت و اثرات نامطلوب آن برای جامعه روشن است و قطعاً چنین رفتاری علاوه بر اینکه در داخل تأثیر نامطلوبی دارد و باعث فرهنگ سازی نادرست می‌شود، در عرصه بین‌المللی نیز مقامات عالی رتبه کشور را تضعیف کرده و باعث می‌شود آنها از موقعیت مطلوبی برای دفاع از منافع مردم در برابر قدرت‌های خارجی برخوردار نباشند.

انصاری در ادامه با اشاره به بی توجهی برخی افراد و جریان‌های سیاسی نسبت به تبعات اظهاراتشان برای کشور می‌گوید: این افراد وقتی از تریبون‌های رسمی و عمومی سو استفاده می‌کنند، ابعاد جرمشان مضاعف می‌شود؛ زیرا توهین در میان جمعی چندنفره با توهین از تریبون مجلس که از رادیو پخش و در معرض مردم ایران و جهان قرار می‌گیرد فرق دارد.

وی با اشاره به توهین به مقامات عالی رتبه کشور از تریبون مجلس در زمان امام خمینی (ره)، گفت: گرچه توهین‌های آن زمان قابل مقایسه با اهانت‌های امروز به مسئولان نیست، در عین حال امام (ره) به مجلس هشدار جدی داده و امر کردند به افرادی که مورد توهین واقع شده‌اند اجازه داده شود تا از تریبون مجلس از خود دفاع کنند. این موضوع تبدیل به قانون و در آئین‌نامه مجلس هم درج شد.

برخورد قاطع رهبر انقلاب با هتک حرمت رئیس جمهور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز شنبه -سوم آبانماه ۱۳۹۹- در دیدار حضوری با رئیس جمهور و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، با انتقاد شدید و صریح از اقدام برخی‌ها در برخورد با دولت و رئیس جمهور و هتک حرمت وی، فرمودند: هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.

ایشان با تأکید بر لزوم اتحاد و انسجام درونی در کشور، به اقدام اخیر برخی‌ها در مواجهه با دولت و شخص رئیس جمهور اشاره کردند و گفتند: اگرچه در میان این برادران، افراد خوبی هم هستند، اما این کار غلط بود و این موضوع را به طور صریح اعلام می‌کنم.

رهبر انقلاب انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و افزودند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد، اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است. اینگونه رفتارها و هتک حرمت، روش آمریکایی‌ها است که در مناظره‌ها و کارهای مطبوعاتی، خود را در دنیا رسوا کرده‌اند؛ تا جایی که یک شخصیت برجسته سیاسی آنها می‌گوید، دنیا با هراس و تحقیر به ما نگاه می‌کند.

ایشان در جمع بندی این موضوع فرمودند: باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند، حفظ شود. روش ما اسلامی و قرآنی است، یعنی انتقاد بیان می‌شود اما هتک حرمت انجام نمی‌گیرد. باید حرمت رؤسای سه قوه و مسئولان کشور که در عرصه خدمت رسانی به مردم هستند حفظ شود.

اما این اولین کارت زرد رهبر انقلاب به نمایندگان مجلس یازدهم در واکنش یه هتک حرمت رئیس جمهور و دولتمردان نبود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای صبح روز یکشنبه -۲۲ تیرماه ۱۳۹۹- در ارتباط تصویری با نمایندگان در مجلس شورای اسلامی در واکنش به برخی توهین‌ها به دولت و تهدید به استیضاح رئیس جمهور فرمودند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سوال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد، اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است. حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود. از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.

مدعیان ولایتمداری، انقلابیگری را در فحاشی و هتک حرمت می‌دانند

انصاری با اشاره به تکرار تذکر رهبری به مجلس یازدهم می‌گوید: کسانی که ادعای ولایتمداری، انقلابیگری و دفاع از ارزش‌ها را دارند، بیش از دیگران باید به ارزش‌های انسانی و اخلاقی و اسلامی حساس باشند، اما متأسفانه عده‌ای از آنها انقلابی‌گری را در فحاشی و هتک حرمت و تهمت زدن می‌دانند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان می‌کند: این افراد فکر می‌کنند اگر در تریبون مجلس همه حریم‌های اخلاقی را شکستند و با رکیک‌ترین الفاظ به مقام دوم کشور توهین کردند، شجاعت محسوب می‌شود؛ در حالی که این شجاعت نیست و همانطور که بین انتقاد و توهین فرق هست، بین شجاعت و بی حیایی هم تفاوت وجود دارد.

کد خبر 451648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.