۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
قیمت نان منطقی نیست

رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه قیمت‌ها باید با واقعیت منطبق شود، گفت: قیمت نان که اکنون هنوز دولت روی آن یارانه می‌دهد منطقی نیست. اگر قرار است یارانه‌ای برای نان پرداخت شود، باید هزینه افزایش قیمت به سبد کالای خانواده‌هایی که به این یارانه نیازمند بوده و قدرت خرید کمتری دارند افزوده شود.

رسول جهانگیری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هر قدر هم مردم خریدشان را پیش از افزایش قیمت بیشتر کنند، باز هم مصرف نان قابل ذخیره‌سازی نبوده و مردم روزانه به نان نیاز دارند.

وی افزود: مهم‌ترین معضل اقتصاد ایران، پرداخت یارانه غیرمنطقی و کارشناسی نشده است. هر زمانی که رانت یا فسادی پیش آید مربوط به ترخیص کالاها با ارز نیمایی (دولتی) و تفاوت آن با ارز آزاد است. با پیروزی انقلاب اسلامی، ناخواسته درگیر جنگ تحمیلی شدیم، شرایط جنگ باعث شد با در نظر گرفتن شرایط مردم برخی کالاها به صورت یارانه‌ای و حمایتی در اختیار مردم قرار بگیرد و متأسفانه این روند بعد از جنگ نیز ادامه یافت.

رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: ارز دولتی آرام آرام حذف شده و فقط به تعداد محدودی از کالاها تعلق می‌گیرد؛ قیمت‌ها باید با قیمت واقعی تطبیق یابد. قیمت نان نیز که اکنون هنوز دولت روی آن یارانه می‌دهد نیز منطقی نیست. اگر قرار است یارانه‌ای برای نان پرداخت شود، باید هزینه افزایش قیمت نان به سبد کالای خانواده‌هایی که به این یارانه نیازمند بوده و قدرت خرید کمتری دارند افزوده شود.

جهانگیری تاکید کرد: آزادسازی قیمت نان باید در شرایط عادی‌تری از وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم انجام می‌شد. دولت می‌توانست یارانه نان را علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی به اقشار آسیب پذیر جامعه پرداخت کند و به نانواها نیز اعلام شود، آرد را باقیمت آزاد تهیه کنند. اکنون یارانه نان به همه اقشار جامعه پرداخت می‌شود.

وی افزود: کسی که قوت اصلی او نان نیست، دغدغه خرید نان به قیمت یارانه‌ای یا واقعی را ندارد. باید سیاست‌گذاری شود و همه این یارانه‌ها از کالا حذف شود زیرا ممکن است برخی اوقات این کالاها به دست نیازمندان واقعی هم نرسد. اقتصاد ایران باید به سمت آزاد شدن همه قیمت‌ها و تعیین آن با توجه به روند عرضه و تقاضای بازار حرکت کند.

به گفته رئیس اتاق اصناف اصفهان افزایش قیمت نان در قبال سایر افزایش‌ها قابل بیان نیست. نانوایی که شغل و ریشه خانوادگیش پخت نان است، برای حفظ آبرو کار می‌کند و هزینه بالاسری آن واقعاً قابل قیاس با درآمد او نیست. افزایش قیمت نان ملموس نبوده و با توجه به افزایشی که در سایر بخش‌ها شکل گرفته، اقتصاد و معیشت مردم را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

کد خبر 451601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.