ربیعی: سیاست‌های پیشگیرانه در صورت عدم کنترل شرایط، بیشتر می‌شود

سخنگوی دولت با اشاره به سیاست‌های پیشگیرانه در ۴۳ شهر که در شرایط بد کرونایی قرار دارند، گفت: در صورتی که آمار، کنترل نشود، سیاست‌های پیشگیرانه با سختگیری بیشتری اعمال خواهد شد.

به گزارش ایمنا، علی ربیعی شنبه شب با حضور در بخش خبری شبکه اول سیما اظهار کرد: امروز خدمت رهبر معظم انقلاب جلسه ستاد مبارزه با کرونا را داشتیم و از طرف خودم از رهبر انقلاب تشکر می‌کنم که شرایطی را فراهم کردند که با پشتکار بیشتر به فعالیت خود ادامه دهیم تا دولت، با جدیت و آرامش بیشتر مسائل را حل کند.

وی افزود: در ستاد کرونا تصمیم گرفتیم در شهر تهران کارمندان ۵۰ درصد در سر کار حاضر شوند. مدیران دستگاه‌ها موظفند با برنامه‌ریزی، در انجام امور خللی ایجاد نشود و پاسخگوی مراجعه کنندگان باشند. دولت الکترونیک نیز این امکان را می‌دهد که خدمات غیر حضوری به مردم انجام شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: در شهرهایی که پروتکل مراعات نشده و میزان شیوع و مرگ‌ومیر بالا بوده، تصمیم گرفتیم جز مشاغل اول مثل نیروی انتظامی، امنیت و بیمارستان‌ها و خدمات عمومی و مواد غذایی و… بقیه تعطیل شوند؛ ورزشگاه‌ها، اماکن، تئاتر، سینما، نمازهای جماعت، مراسم عبادی و مذهبی تا یک هفته فعلاً تعطیل خواهد بود و بعد از یک هفته برای تمدید شرایط را ارزیابی می‌کنیم و این شرایط تا دو هفته قابل تمدید است.

ربیعی با بیان اینکه «در تهران، ورامین و دماوند وضع نامناسبی داریم و ممکن است اگر تا آبان وضع بهتر شود شرایط را تغییر دهیم» تصریح کرد: در تهران به مدیران اعلام کردیم نیمی از کارمندان در محل کار حضور نیابند و این اتفاق در حمل و نقل عمومی و مترو اثر دارد و با کاستن از کارمندان دولت، شرایط بهتر می‌شود.

وی افزود: ادامه این سیاست‌ها بستگی به شرایط دارد اما اگر نتوانیم آمار را کنترل کنیم، سیاست‌های سختگیرانه‌تری را پیگیری می‌کنیم. امروز نیز کمیته‌های مختلف در دستگاه‌های ذی‌ربط مشغول به کار بودند و بر اساس آموزش و با رویکرد اطلاع رسانی و کنترل و نظارت و قواعد سختگیرانه، جلساتی داشتیم و در سختگیری جرایم نیز با شدت بیشتری شرایط را پیگیری می‌کنیم. ما ناگزیریم برای افرادی که تبعیت نمی‌کنند موارد بازدارنده در نظر بگیریم.

سخنگوی دولت درباره محدودیت‌های ۴۳ شهر گفت: درباره این شهرها و مشاغلی که حق فعالیت در آنها را ندارند همین امروز روی سایت دولت اطلاع رسانی شد و استانداران موظف به پیگیری هستند و نیروی انتظامی و بسیج و بازرسان وزارت بهداشت و بخشداری و استانداری‌ها بر انجام پروتکل‌ها نظارت خواهند کرد و جز مشاغل بخش اول، همه مشاغل تعطیل خواهند بود و اگر کسی رعایت نکند با برخوردهای جدی روبرو می‌شود.

ربیعی یادآور شد: وزارت بهداشت در ارتباط با مسائل بهداشتی اطلاع رسانی می‌کند؛ رهبر انقلاب فرمودند چندگانه درباره تصمیمات حرف زده نشود تا مردم دچار تردید شوند و این ممکن است نیاز به بازنگری داشته باشد و در جلسه آینده کرونا دراین‌باره و برای اطلاع رسانی واحد تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی تأکید کرد: تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا روی زمین نمی‌ماند؛ ما نیاز به همکاری‌های میان‌بخشی بیشتری داشتیم و ستاد عملیاتی نیز در اجرا نظارت می‌کند و این مهم، موانع را برطرف و هم‌افزایی دستگاه‌ها را نیز در پی دارد و بزودی رئیس جمهوری، رئیس قرارداد اجرایی کرونا را معرفی خواهد کرد و اثربخشی ستاد افزایش می‌یابد.

سخنگوی دولت درباره بیمه بیکاری افراد بیکار شده بر اثر کرونا که در بیانات امروز رهبر معظم انقلاب به آن تاکید شده بود، گفت: ۶ میلیون شغل رسمی و غیر رسمی بر اثر کرونا دچار تهدید شد که از این میان ۳.۵ میلیون آن شغل رسمی و ۲.۵ میلیون دیگر، شغل غیررسمی بودند و اوضاع برای ما بسیار سخت بود. همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند، سه منحنی اقتصاد و امنیت و سلامت باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد و سلامت در اولویت ماست. در شرایط اقتصاد کشور که تخت فشار است، ۱۴ هزار میلیارد وام برای ۵۴۴۴ هزار کار پیش بینی کردیم و از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفری که از بازار کار خارج شدند، بیش از یک میلیون و ۱۰ هزار نفر تحت بیمه قرار گرفتند.

ربیعی ادامه داد: امروز در وزارت رفاه جلسه‌ای داشتیم که چگونه افرادی که بیکار بودند و لطمه بیشتری دیدند و افرادی که بیکار شدند و بیمه ندارند، تحت پوشش قرار دهیم. باید کار کارشناسی انجام و منابع تأمین شود تا پوشش بیمه بیکاری را برای این افراد داشته باشیم. دوران تحریم و کرونا سختی‌های مضاعفی داشت اما ما کنار مردم هستیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 451599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.