خاتمی می‌آید؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

احتمال کاندیداتوری شهردار سابق تهران در انتخابات ۱۴۰۰

اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی، درباره فعالیت این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفت: بحث ریاست جمهوری در حزب اعتماد ملی نیز همانند سایر همه احزاب بررسی و در جلسه دفتر سیاسی حزب اعتماد ملی مصوب شده که این حزب به‌رغم گلایه‌ها و دلخوری‌هایی که نسبت به ردصلاحیت‌های انتخابات مجلس دارد اما در جهت حفظ منافع ملی و تاکید بر حفظ و پاسداری از جمهوریت نظام، مشارکت حداکثری مردم در انتخابات را دنبال خواهد کرد.

وی افزود: ما کاندیدایی را معرفی خواهیم کرد که بتواند در صحنه رقابت حضور داشته باشد و بعد از آن با دیگر احزاب اصلاح‌طلب هم گفت و گو خواهیم کرد که اصلاح‌طلبان به اجماع دست یابند و تمام تلاش‌مان بر این است که با اصلاح‌طلبان بر روی فردی که صلاحیت‌های لازم و اقبال عمومی دارد به عنوان نامزد واحد به اجماع برسیم.

سخنگوی حزب اعتماد ملی ادامه داد: دفاتر حزب اعتماد ملی شامل دفتر سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مسئول تدوین برنامه رئیس‌جمهوری آینده هستند و برنامه ما تا سه ماه آینده کامل خواهد شد.

در مقابله با کرونا باید تعدادی از شهرها را تعطیل کرد

مسعود پزشکیان، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در رابطه با اقدامات مجلس یازدهم در حل مشکلات معیشتی مردم، اظهار کرد: فرق است بین شعار و آنچه که در واقعیت اتفاق می‌افتد. ممکن است دلمان بخواهد کارهای زیادی انجام دهیم اما برای انجام آن نیاز به علم، کارشناسی و انسجام و هماهنگی داریم. اگر علم، باور و انسجام نداشته باشیم به جایی نمی‌رسیم. راه حل مشکلات فعلی کشور شعار دادن نیست؛ باید بپذیریم که در این راه نیاز به نظرات کارشناسان داریم.

وی افزود: کارشناس، افرادی هستند که در این زمینه تخصص و تجربه دارند و موفق عمل کردند؛ من فوق تخصص جراحی قلب دارم و با بهترین رتبه در دانشگاه تحصیل کردم و می‌دانم که از من ماهرتر وجود دارد اما من با قسمت‌های دیگر بدن کاری ندارم و فقط در بخشی که خودم تخصص دارم ورود می‌کنم؛ ولی بسیاری از ما در مجلس می‌نشینیم و در مورد تمام شئونات اجتماعی قاطعانه نظر می‌دهیم در حالی که اصلاً علم و آگاهی نسبت به آن قضیه نداریم چون اگر آگاهی داشتیم به این قاطعیت نظر نمی‌دادیم؛ پس اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم باید همانند کار تخصصی قلب به آن نگاه کنیم. متأسفانه ما خودمان را در همه چیز صاحب‌نظر می‌دانیم و نسخه‌ای را هم می‌نویسیم که جواب نمی‌دهد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه تنها انقلابی بودن مشکلی را حل نمی‌کند، گفت: من انقلابی‌ام اما نمی‌توانم در همه حوزه‌ها نظر دهم؛ بنابراین راه حل مشکل در درجه اول پیدا کردن کارشناس درست است و اگر با همین روش فعلی ادامه دهیم به نتیجه نخواهیم رسید. ما چند صد میلیارد به کی روش می‌دهیم که ۱۱ نفر را در تیم کنار هم قرار دهد اما حاضر نیستیم در صنعت کشاورزی، حمل و نقل، اقتصاد و بازار هزینه دهیم و کارشناس دعوت کنیم. ادعا داریم در همه حوزه‌ها صاحب‌نظر هستیم درحالیکه اگر کارشناس بودیم نباید این حجم فساد در جامعه رخ می‌داد. قوه قضائیه می‌گوید ما فسادها را شناسایی می‌کنیم اما سوال این است که چرا این فسادها رخ می‌دهد. وقتی راه فساد باز است یعنی ما راه را اشتباه می‌رویم؛ چراکه قوه قضائیه ۱۰ نفر را شناسایی می‌کند اما ۱۰ نفر دیگر فرار می‌کنند.

محمد رضا خاتمی گزینه مطلوب

روزنامه آرمان با پرداختن به کاندیدای مطلوب اصلاح طلبان در انتخاب ۱۴۰۰ نوشت: اگر قائل به این باشیم که رئیس دولت اصلاحات رد صلاحیت می‌شود یا اصلاً علاقه‌ای به رقابت در این عرصه ندارد، اما نباید فراموش کرد که برادری به نام محمدرضا دارد که اصلاح‌طلب و نایب‌رئیس مجلس ششم بود.

سیدمحمدرضا خاتمی، فرزند آیت‌الله سیدروح‌الله خاتمی در ابتدای پیروزی انقلاب دانشجوی رشته پزشکی بود و پس از انقلاب به جهاد سازندگی پیوست و سپس در میان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) در تسخیر سفارت آمریکا شرکت کرد و مشاور وزیر ارشاد در دوره عباس دوزدوزانی بود.

در دوران دفاع مقدس در عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، حضور داشت و مجروح شد. پس از آن، معاون درمان وزارت بهداشت شد تا اینکه در سال ۱۳۷۱ دوره تخصصی بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری را در لندن گذراند و به ایران بازگشت.

زمانی که برادرش رئیس‌جمهور شد، همراه تعدادی از اصلاح‌طلبان حزب مشارکت را راه‌اندازی کرد که قوی‌ترین حزب اصلاح‌طلبان بود و تا سال ۸۵ دبیرکلی این حزب را برعهده داشت. در انتخابات مجلس ششم حضور یافت، به‌عنوان نفر اول به مجلس رفت و بر کرسی نایب‌رئیسی تکیه زد که همین موضوع نشان‌دهنده علاقه بخش بزرگی از جامعه به دیدگاه‌های اوست.

محمدرضا خاتمی هیچگاه از جایگاه برادرش برای نیل به اهدافش بهره نبرد و تمایل داشت توانمندی‌های خودش مدنظر باشد. بسیاری از نمایندگان مجلس ششم زمانی که از رد صلاحیت خود برای ورود به مجلس هفتم آگاه شدند اقدام به تحصن اعتراضی کردند که سیدمحمدرضا خاتمی در آن برهه گفت: «بیشتر از ۸۰ نفر از نمایندگان مجلس ششم برای مجلس هفتم رد صلاحیت شدند. ما تمام کوششمان را انجام دادیم تا این روند را برگردانیم ولی موفق نشدیم. ولی برخی دوستان ما در تهران در انتخابات شرکت کردند و وقتی به دور دوم رسید، آنها هم متوجه شدند بنابراین از دور دوم انصراف دادند».

محمدرضا هم مانند برادرش در نقش حل مشکلات گام برمی‌دارد که همین تلاش برای توضیح چرایی تحصن مجلس ششمی‌ها و آرام کردن فضا از آن جمله است. در جریان اتفاقات سال ۸۸ هم محاکمه شد.

زندگی سیدمحمدرضا خاتمی فراز و نشیب‌های زیادی داشته و دارد. ظاهراً خودش تمایلی به کاندیدا شدن ندارد، اما اگر تصمیم جمعی اصلاح‌طلبان کاندیدا شدن او باشد، شاید باوجود آگاهی از احتمال رد صلاحیت شدنش کاندیدای ۱۴۰۰ شود. حزب اتحاد حامی سرسخت سیدمحمدرضا خاتمی است و اگر او بپذیرد که کاندیدا شود رایزنی‌های این حزب با سایر احزاب اصلاح‌طلب برای حمایت از برادر رئیس دولت اصلاحات آغاز می‌شود.

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم درباره ورود سیدمحمدرضا خاتمی به انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: «ایشان کاندیدای خیلی خوبی است؛ اگر بیاید. جدی بودنش را باید از خود ایشان سوال کنید ولی به نظر من ایشان کاندیدای خوبی است و می‌تواند بیاید.»

اموال مجلس را بذل و بخشش نکنید

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه مجلس، در واکنش به خبر اهدای خودرو دنا پلاس توسط یکی از نمایندگان به خیرین مدرسه ساز اظهار کرد: خودروی دنا پلاسی که در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته جز اموال مجلس شورای اسلامی بوده و سند آن به نام نمایندگان نیست که بخواهند آن را به فرد یا نهادی ببخشند.

وی افزود: از آقای کوچکی نژاد تقاضا داریم تا سند خودروی دنا پلاس را منتشر کند تا مشخص شود وی چگونه خودروی مجلس را بذل و بخشش کرده‌اند، البته شاید وی یک دنا پلاس دیگر به نام خود دارد که آن را به مدرسه سازان بخشیده است.

این عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: هیچ نماینده‌ای حق ندارد خودروی متعلق به مجلس را به غیر واگذار کرده و یا آن را ببخشد. بنده به این نماینده پیشنهاد می‌کنم که خانه یا ماشین خود را برای مدرسه سازی اهدا کند به عنوان مثال مگر می‌شود اتوبوس یا مترو که جز اموال دولت است را به کسی بخشید؟ از نمایندگان تقاضا دارم کمی دقت عمل بیشتری به خرج دهند.

اخیراً جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی خودروی دنا پلاس خود را که چند روز پیش جهت سرکشی به حوزه انتخابیه از مجلس تحویل گرفته بود، برای ساخت مدرسه در یکی از نقاط محروم اهدا کرد.

بنا بر این گزارش مقرر شده تا مجمع خیرین مدرسه ساز استان گیلان خودروی فوق را به فروش رسانده و عوائد حاصل از آن را برای جانمایی و احداث یک مدرسه در روستای پاربیجار استان گیلان هزینه کنند.

کد خبر 451596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.