امین زاده: صرفا با قطعنامه نمی توان به حکمرانی جهانی پرداخت

استاد حقوق دانشگاه تهران گفت: با توجه به چندقطبی شدن جهان می‌توان گفت که صرفا با قطعنامه نمی‌توان به حکمرانی جهانی پرداخت. قربانیان تروریسم باید به دنبال مطالبه‌گری در مورد استانداردهای دوگانه باشند

به گزارش ایمنا، انجمن دفاع از قربانیان تروریسم نشست وبیناری "هفتاد و پنج سال با سازمان ملل" به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس این سازمان روز شنبه به همت انجمن دفاع از قربانیان تروریسم و همکاری دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، مرکز حقوق بین‌المللی لاهه و مؤسسه کلمه‌ای برای صلح به منظور بررسی عملکرد سیر تحولات سازمان ملل و تبیین وضعیت فعلی و چشم‌انداز آینده با حضور اساتید دانشگاه و خانواده‌های شهدای ترور با قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شد.

الهام امین زاده، استاد حقوق دانشگاه تهران سخنران ابتدایی نشست در سخنانی گفت: فلسفه وجودی سازمان ملل که در منشور آن نیز مستتر است، محفوظ داشتن نسل‌های بشر از بلای جنگ است که نشانه‌ای از وجود مفهوم منفی صلح یعنی "نبود جنگ" در نظر سازمان ملل است. البته نبود جنگ به معنای رفاه تمامی ابنای بشر نیست و نیاز داریم که به عدالت هم فکر کنیم. برخی می‌گویند صلح بسترساز عدالت است و برخی دیگر عدالت را بسترساز صلح می‌دانند.

وی افزود: در طول این هفتاد و پنج سال سرمایه گذاری جدی بر روی اهداف سازمان ملل نشده است. در برهه‌های مختلف قطعنامه‌هایی صادر شده که ستاره‌ای در آسمان سازمان ملل هستند. این قطعنامه‌ها توانسته اعمال تروریسم را تقبیح کنند اما در از بین بردن ریشه‌های تروریسم ناکام مانده‌اند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر فقر خشکانده شود تروریسم هم پایان می‌یابد. اما متأسفانه سازمان ملل نتوانسته است در این زمینه موفقیت کسب کند و علت آن نیز عدم وجود تعریفی جهان شمول از تروریسم و نهضت‌های آزادی‌بخش است.

امین زاده در بخش دیگری از سخنانش در موضوع تبعیض‌های سازمان ملل در پرونده‌های مختلف گفت: در پرونده تهاجم کشورها، سرعت عملی مانند تهاجم عراق علیه کویت نداریم. در حالی که در تجاوز مشابه در حمله عراق به ایران شاهد هشت سال سکوت بودیم.

وی ادامه داد: در موضوع ترور رفیق حریری بلافاصله دادگاه توسط شورای امنیت تشکیل می‌شود در حالی که در ترور بسیاری از رؤسای کشورها هیچ وقت چنین محکمه‌ای مشابه با لبنان ندیدیم. تشکیل دادگاه در مورد یوگسلاوی و رواندا نیز مورد دیگری است که موارد مشابهی را در جهان داریم مانند مورد روهینگیایی‌ها در میانمار ولی ما شاهد هیچ محکمه‌ای مانند یوگسلاوی و رواندا نیستیم.

این استاد حقوق با بیان اینکه سازمان ملل به صورت یکسان به صلح و عدالت نپرداخته است، گفت: در مقدمه منشور ملل متحد در مورد فلسفه وجودی سازمان ملل یعنی نجات دادن از بلای جنگ اشاره شده است و اگر به خوبی اجرا می‌شد بسیاری از این مسائل در هفتاد و پنج سال اتفاق نمی‌افتاد.

امین زاده اظهار کرد: هر روز که می‌گذرد، انتظار ملت‌ها از سازمان ملل بیشتر می‌شود و با توجه به چندقطبی شدن جهان می‌توان گفت که صرفاً با قطعنامه نمی‌توان به حکمرانی جهانی پرداخت. قربانیان تروریسم باید به دنبال مطالبه‌گری در مورد استانداردهای دوگانه باشند و از این جهت برگزاری چنین وبینارهایی ارزشمند است.

‌منبع: ایرنا

کد خبر 451592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.