حضورپذیری، امنیت فضاهای شهری را افزایش می‌دهد

یک کارشناس شهرسازی گفت: تامین امنیت فضاهای شهری راهکارهای مختلفی دارد و از نورپردازی فضاها به عنوان ابتدایی‌ترین راهکار تا راه حل‌های پیشرفته شامل نصب دوربین‌ها و استقرار کیوسک‌ها در فضاهای شهری را شامل می‌شود.

راما قلمبر دزفولی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: امنیت فضاهای شهری مفهومی کیفی است که در قالب ابعاد مختلف قابل بررسی است.

وی با اشاره به مفهوم فضاهای بی دفاع شهری، افزود: این فضاهای شهری فضاهایی هستند که به دلیل شرایط خاص کالبدی، اجتماعی و فرهنگی حاکم، عملاً نظارت اجتماعی در آنها بسیار کمرنگ شده است.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: این فضاها مکان‌هایی را شامل می‌شود که دید درستی ندارد، پوشش گیاهی انبوه دارد و میزان روشنایی آن مناسب و کافی نیست، همه اینها مواردی است که به نوعی موجب می‌شود فضا، بی دفاع شود و میزان ارتکاب جرم در آن بالا برود.

قلمبر دزفولی ادامه داد: در چنین فضاهایی شرایط برای ارتکاب جرم فراهم است و این فضاها نیازمند بهسازی هستند، زمین‌های متروکه، خانه‌های متروکه، فضاهای زیر پل‌ها وتونل‌ها و مکان‌هایی با پوشش گیاهی انبوه، نیازمند بهسازی هستند.

وی به لزوم انجام اقداماتی برای این فضاهای بی دفاع اشاره و عنوان کرد: این فضاها باید تا حد امکان تبدیل به فضاهایی حضور پذیر شوند تا حضور مردم و افزایش نظارت اجتماعی در این فضاها، میزان ارتکاب جرم را بالا برده و امنیت را بالا ببرد.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه از طریق ایجاد شرایط عملکردی مناسب می‌توان می‌توان میزان حضور پذیری در فضاهای شهری را افزایش داد، تصریح کرد: چنانچه امکان حضور پذیری شهروندان در همه ساعات شبانه روز در برخی فضاهای شهری وجود نداشته باشد، می‌توان به منظور افزایش نظارت، از دوربین استفاده کرد زیرا برخی فضاها صرفاً کارکردها اداری دارند به نحوی که در طول روز فعال هستند و شب خالی از سکنه می‌شوند.

قلمبر دزفولی افزود: همین امر موجب شده تا میزان امنیت در هنگام شب پایین بیاید بنابراین بهتر است فعالیت‌های شبانه نیز در این مکان‌ها وجود داشته باشد تا حضور مردم و در نتیجه نظارت اجتماعی افزایش پیدا کند.

وی گفت: تأمین امنیت فضاهای شهری راهکارهای مختلفی دارد و از نورپردازی فضاها به عنوان ابتدایی‌ترین راهکار تا راه حل‌های پیشرفته شامل نصب دوربین‌ها و استقرار کیوسک‌ها در فضاهای شهری را شامل می‌شود.

کد خبر 451553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.