هزینه دفن پسماند کرج به صفر می‌رسد

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج از انعقاد توافقنامه مدیریت شهری کرج با دانشگاه علم و فناوری در راستای بازیافت روزانه ۱۵۰ تن زباله خبر داد.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ماده ۱۹۳ قانون پنجم توسعه، اظهار کرد: براساس این قانون شهرداری شهرهایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر مکلف هستند با استفاده از تکنولوژی‌های نو زباله‌های خود را بازیافت کنند و این اقدام باید طوری انجام شود که تا پایان این برنامه دفن زباله در کلانشهرها به صفر برسد.

وی افزود: علی‌رغم تکلیف قانونی‌، در مدیریت پسماند شهری کرج و سایر شهرهای همجوار که زباله آنها برای دفن در اختیار کرج قرار می‌گیرد در سال‌های گذشته پیشرفت قابل توجهی نداشته‌ایم.

عضو شورای اسلامی شهر کرج تصریح کرد: از آغاز شورای پنجم بارها در کمیسیون محیط زیست شورای شهر تکلیف شده که شهرداری از ظرفیت بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان کشور برای بازیافت زباله استفاده کند.

وی ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری کرج با بررسی طرح‌ها و پیشنهادات اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی سرمایه‌گذاری به توافق اولیه‌ای با پارک علم و فناوری وابسته به معاونت علمی ریاست جمهوری دست پیدا کرده است و این توافق برای انعقاد قرارداد و آغاز بکار در جلسه علنی شورای شهر به تصویب رسید.

وی اضافه کرد: با مصوبه شورای شهر، شهرداری کرج می‌تواند با پارک علم و فناوری در گام نخست روزانه حداقل ۱۵۰ تن زباله شهری را به طور کامل بازیافت کند.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر هر تن زباله در محل حلقه دره با احتساب مدیریت شیرابه و دفن حدود ۵۰ هزار تومان به‌جز ارزش زمین و آثار زیست محیطی برای شهرداری هزینه دارد، تصریح کرد: با اجرای این طرح که مورد تأیید معاونت علمی ریاست جمهوری قرار گرفته هزینه دفن پسماند را می‌توانیم به صفر برسانیم.

کاهش مخاطرات زیست محیطی حلقه دره

محمدی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح بازیافت زباله با همکاری دانشگاه علم و فناوری می‌توان دفن زباله که امروز به عنوان یک تهدید است را به فرصت تبدیل کرد و از آن محصولی برای سایر واحدهای تولیدی و صنایع تولید کرد.

وی افزود: همزمان با اجرای طرح بازیافت پسماند شهری، شیرابه زباله‌ها را می‌توان به حد استاندارد رساند و از آن در حلقه دره برای توسعه فضای سبز استفاده کرد و آثار منفی محیط زیستی ناشی از دفن زباله را به حداقل رساند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج گفت: بازیافت زباله با همکاری دانشگاه علم و فناوری در کرج می‌تواند سرآغازی با چشم اندازی مثبت در جهت مدیریت اجرایی پسماند در شهر کرج و حتی کشور باشد چراکه این طرح برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود.

نارضایتی شهروندان از جمع‌آوری سبدهای زباله

وی در بخش دیگری به جمع آوری سبدهای زباله جلوی ساختمان‌ها در کرج توسط شهرداری اشاره کرد و افزود: درست بود شهرداری ابتدا به ایجاد زیرساخت‌های لازم که تعبیه مخازن زباله به اندازه کافی در معابر است اقدام می‌کرد سپس سبدهای زباله را از مقابل ساختمان‌ها جمع آوری می‌کرد؛ این موضوع نارضایتی شهروندان را همراه داشته است.

محمدی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری برای جلب رضایتمندی مردم خدمات رسانی می‌کند اگر چه از شهروندان انتظار داریم در طرح‌های پربازده مشارکت داشته باشند چراکه این ایده بسیار ارزشمند است زیرا علاوه بر کاهش هزینه‌های شهری‌، خطرات زیست محیطی را کاهش می‌دهد.

کد خبر 451514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.