محرابی: بی‌طرفی سازمان ملل زیر سوال رفته است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: در ابتدای شکل‌گیری سازمان ملل متحد، این مجمع بین‌المللی نقش تأثیرگذار مطلوبی در روند روابط بین کشورها داشت، اما در حال حاضر بی‌طرفی این سازمان زیر سوال رفته است؛ زیرا در منطقه منهتن ایالات متحده آمریکا قرار دارد و باعث شده واشنگتن نسبت به آن حس مالکیت داشته باشد.

علیرضا محرابی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا در خصوص سالگرد تأسیس سازمان ملل متحد و نقش آن در ایجاد صلح جهانی اظهار کرد: سازمان ملل متحد یک سازمان نوپا در جامعه جهانی است که پیش از تشکیل آن در سال ۱۹۲۰ مجموع کشورهای پیروز جنگ جهانی اول در پی کنفرانس صلح پاریس مجمع اتفاق ملل را تأسیس کرده بودند. هدف اصلی این مجمع طبق میثاق‌نامه آن، جلوگیری از وقوع جنگ و حل اختلاف‌های بین‌المللی از راه مذاکره و حکمیّت بود.

وی افزود: با پایان جنگ جهانی دوم و استقلال برخی از کشورها در نظام بین‌الملل در سال ۱۹۴۵ سازمان ملل متحد به مجمع ملت‌های جهان تبدیل شد. اصلی‌ترین هدف سازمان ملل متحد ایفای نقش واسطه در اختلافات میان کشورها است و اجازه نمی‌دهد این تنش‌ها منجر به جنگ شود؛ زیرا جنگ جهانی اول و دوم آسیب‌های فراوانی را به بشریت وارد کرد که تا سال‌ها اثرات آن پا برجاست.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل ادامه داد: در ابتدای شکل‌گیری سازمان ملل متحد، این مجمع بین‌المللی نقش تأثیرگذاری مطلوبی در روند روابط بین کشورها داشت، اما در حال حاضر بی‌طرفی این سازمان زیر سوال رفته است؛ زیرا در منطقه منهتن ایالات متحده آمریکا قرار دارد و باعث شده واشنگتن نسبت به آن حس مالکیت داشته باشد. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، شاهد اعمال فشارهای ایالات متحده بر سازمان ملل بودیم.

محرابی خاطرنشان کرد: ترامپ به صراحت اعلام کرد به دلیل اینکه تامین عمده مخارج سازمان ملل بر عهده دولت وی است، باید حق ویژه‌ای در این مجمع بین‌المللی داشته باشد. به همین دلیل طی ماه‌های گذشته شاهد این بودیم که تیم وزارت امور خارجه دولت آمریکا، چندین پیشنهاد غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران را در شورای امنیت مطرح کرد و سعی داشت با اعمال فشار بر این سازمان، به اهداف خود دست یابد.

وی یادآور شد: یکی دیگر از ارکان مهم سازمان ملل متحد، شورای امنیت است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را بر عهده دارد. این شورا از ۱۰ عضو انتخابی و ۵ قدرت جهانی آمریکا، فرانسه، چین، روسیه، بریتانیا که عضو دائمی و دارای حق وِتو در شورای سازمان ملل متحد هستند تشکیل شده است.

محرابی در پایان گفت: زمانی که یکی از ۵ عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل مصوبه‌ای را وِتو کند، این مصوبه متوقف خواهد شد که یک ضعف برای شورای امنیت است؛ زیرا تمامی کشورهای عضو باید در این مجمع بین‌الملل دارای حق مساوی در تصمیم‌گیری باشند.

کد خبر 451493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.