عکس‌های خانوادگی بر ضد نظام سرمایه‌داری

نمایشگاه نقاشی "عکس‌های خانوادگی" شامل آثاری از یاسین هنری در گالری اکنون برپا شده است؛ نمایشگاهی که هنرمندش، آثار آن را بر ضد نظام سرمایه داری می‌داند و معتقد است آدم‌ها روز به روز به اشیا نزدیک‌تر می‌شوند.

یاسین هنری، هنرمند این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از نظر تئودور آدورنو نظام سرمایه داری مردم را منفعل، بی هویت، از خود بیگانه و تسلیم در برابر وضع موجود می‌کند و آنها را به موجوداتی همسان تبدیل خواهد کرد. امروزه فرد در اجتماع از مناسبات جامعه سنتی آزاد شده است، اما این آزادی در واقع آزادی او از انسان بودن است. رابطه انسان و شئ دیالکتیکی اجتماعی میان نیروهای تولید است. انسان صرفاً نقش آفرینی اشیا را به نظاره می‌نشیند و به موجودی خودباخته و سِحر شده در برابر آنها بدل می‌شود. گویی به زندگی با اشیای مصرفی و به آنها تبدیل شدن مفتخر است. همه در حال مسخ شدن در چیزی عاری از رنگ، معنا، اندیشه و شاید مسخ شدن در هیچ هستند. مجموعه "عکس‌های خانوادگی" اشاره به تغییر هویتی بنیادین در نوع بشر دارد.

هنری ادامه داد: نظام‌های مبتنی بر سرمایه داری در سراسر دنیا و با هر عنوانی، در پی همسان سازی افراد جامعه هستند. هدفشان ایجاد جامعه‌ای به دور از اندیشه و در عوض خواهان لذت زودگذر است. آنها به مردم این پیام را می‌رسانند که هر چیزی که به شما لذت می‌دهد را برایتان فراهم می‌کنیم تا شما به هیچ چیز فکر نکنید. آدورنو و هم کیشانش می‌گویند در تفکر و اندیشه نوعی مقاومت و خواست تغییر وضعیت موجود نهفته است. به همین دلیل اینگونه نظام‌ها این را بر نمی‌تابند و از طریق صنعت فرهنگ، هر کالای فرهنگی را که خودشان بخواهند به صورت بسته بندی شده به خورد افراد جامعه می‌دهند. این امر تنوع نظر افراد را نادیده می‌گیرد. این مجموعه نقد وضعیت موجود است که نشان دهنده موفقیت این گونه نظام‌ها است را به نمایش گذاشته است.

وی افزود: "عکس‌های خانوادگی" نمایشگاه نقاشی است که ایده آن از آلبوم‌های خانوادگی گرفته شده است. آدم‌ها روز به روز با نزدیک شدن به اشیا به گسترش آن دامن می‌زنند. از لحاظ فرم و مفهوم اشیا مختلفی را بررسی و آنالیز کردم و به بطری‌هایی رسیدم که در کنار دیگر آثار کار کردم که هر بطری نماد یک آدم با درونمایه عکس‌های خانوادگی همچنین عناصری دیگر که وحدت بخش است و آثار را به صورت مجموعه تکمیل می‌کند. آثار مجموعه‌ای نقاشی بر بوم با تکنیک اکرولیک و پلاستیک است که با چیدمان خاصی به ترتیب به نمایش درآمده است.

این هنرمند نقاش گفت: عنوان "عکس‌های خانوادگی" جذاب است و به گونه‌ای همه با آن سروکار دارند. ایده این نمایشگاه با ورق زدن آلبوم‌های خانوادگی به وجود آمد که آدم‌ها تنها در رنگ لباس با هم فرق می‌کنند و در آن لحظه عکس گرفتن خود را به بهترین شکل ممکن نمایش می‌دهند؛ درواقع خود را از حقیقت واقعی خود دور کرده و با لبخند تزئین شده‌ای، بهترین حالت خود را ثبت می‌کنند. در نگاه اول شاید تصور شود این نمایشگاه عکس است، اما در واقع نمایشگاه نقاشی با عنوان "عکس‌های خانوادگی" است که در گالری اکنون به نمایش درآمده است.

هنری با اشاره به آثار نمایشگاه، توضیح داد: مجموعه عکس‌های خانوادگی شامل ۲۰ اثر است که مخاطب با دیدن بطری‌ها، خود را در عکس‌های خانوادگی تصور می‌کند. این آثار در سایزهای مختلف مربع شکل خلق شده‌اند، چرا که کادر مربع طرفدار زیادی به خصوص در فضای مجازی دارد. فضای مجازی تکرار آدم‌هایی شده که هر کدام باید کاراکتر متفاوت خود را داشته باشند، اما متأسفانه به خورد نظام‌های تصمیم گیرنده رفته و همه به یک شکل اشیای خالی از معنا و اندیشه تبدیل شده‌اند. نمایشگاه عکس‌های خانوادگی شاید ذره‌ای امید برای تغییر این نظام موجود باشد.

گفتنی است نمایشگاه عکس‌های خانوادگی تا ۹ آبان ماه در گالری اکنون که در خیابان خاقانی کوچه افشین (۱۴)، بن بست حریر، پلاک ۹ واقع شده است میزبان هنردوستان است.

کد خبر 451482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.