فرجالله فصیحی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا پیرامون وضعیت بودجه اتوبوسرانی گفت: دلایل مختلفی باعث شد که حمل و نقل عمومی با چالشهای مختلفی مواجهه شود. کرونا به عنوان بحران همه گیر در کشور وضعیت ناوگان عمومی اتوبوسرانی را با چالش روبرو کرد که علاوه بر تعطیلی چند ماهه میزان مسافر و جابجایی نیز بهطور قابل توجهی کاهش یافت.
وی افزود: در روزهای عادی روزانه ۱۲۰ هزار نفر مسافر با اتوبوسها جابجا میشد اما با شیوع بحران کرونا تعداد جابجایی مسافران به ۱۶ هزارنفر در روز کاهش یافت. گران شدن تجهیزات و بالا بودن هزینه تعمیر نگهداری از بزرگترین چالشهاست که با روند فعلی اتوبوسرانی نمیتواند با بودجه شهرداری خدمات کافی ارائه دهد که نیازمند حمایتهای مسئولان در سطح کلان است.
رامندی تصریح کرد: به دلیل تورم و بحران کرونا که تمایل مسافران با حمل و نقل عمومی را کاهش داده است، کرایه اتوبوسها در مصوبه شورا افزایش یافت و تا فراهم شدن سازوکار نهایی در آذرماه مبلغ ۲۰۰ تومان به نرخ کرایهها اضافه خواهد شد.
عضو شورای شهر گفت: در سال ۹۸ برای سازمان اتوبوسرانی و کمک به حمل و نقل عمومی ۲.۵ میلیارد تومان پرداخت شد و برای سال ۹۹ به دلیل وضعیت شکننده اتوبوسرانی، تورم، هزینه بالای تعمیر نگهداری ۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
رامندی افزود: اتوبوس که ۱۲۰ میلیون تومان خریداری میشد امسال برای خرید آن بیش از ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. یک جفت لاستیک اتوبوس از دو میلیون تومان به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است بنابراین مبالغ پرداختی تنها پاسخگوی رفع نیازهای چند دستگاه اتوبوس خواهد بود.
نظر شما