طلب ۴۰۰ میلیارد ریالی شهرداری زرین‌شهر از صنایع و نهادهای دولتی

عضو شورای اسلامی زرین شهر گفت: مطالبات شهرداری از دولت، ادرات و صنایع حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بوده و با توجه به وضعیت سخت اقتصادی شهرداری‌ها نیاز است به رفع این معضل چندین ساله پرداخته شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام مجید سبکتکین در نشست با مسئولان شهرستان لنجان، ایجاد برنامه‌ای جامع برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را در اجرای پروژه‌های شهری بسیار حائز اهمیت دانست و اظهار کرد: طرح جامع زرین‌شهر نقشه راهی برای توسعه شهر بشمار می‌رود و در این بین بیشترین مباحث و پیگیری‌های شهرداری زرین‌شهر نیز با وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکلات شهر است.

وی افزود: اشراف وزیر راه و شهرسازی بر موضوعات شهری شهرستان لنجان فرصتی مغتنم است که باید از آن استفاده شود تا شاهد جذب اعتبارات ملی برای شهرهای ۹ گانه شهرستان خصوصاً زرین‌شهر به عنوان مرکز شهرستان باشیم چراکه با وضعیت حاکم بر اقتصاد کشور بیش از این نمی‌توان برای تحقق درآمدهای شهرداری از سوی شهروندان تاکید کرد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر تصریح کرد: عبور خودروهای سنگین از درون شهر مخاطرات بسیاری از جمله آسیب به زیرساخت‌های شهر به همراه داشته از این رو نیاز است با افزایش تعاملات با وزیر راه و شهرسازی در خصوص احداث کمربندی‌ها، آسفالت معابر و مشکلات ترافیکی تصمیمات لازم گرفته شود.

وی ادامه داد: در زمان حضور وزیر راه و شهرسازی در شهرک حمل و نقل کالای زرین‌شهر چنین اعلام کردند که امروز آغاز سرمایه گذاری بوده و در حال حاضر نیز چنین برداشت می‌شود که ایشان افتتاح این مجموعه را به رسمیت نشناختند و چنانچه این مهم به رسمیت شناخته می‌شد قطعاً امروز شاهد اعلام بار ذوب‌آهن در این شهرک بودیم.

سبکتکین اضافه کرد: زرین‌شهر ظرفیت‌های بسیاری در حوزه سرمایه گذاری و توسعه شهری دارد از این رو باید با حضور ادارات راه و شهرسازی و اوقاف برای حل مشکلات محلات مختلف شهر اقدامات مؤثر بشود.

وی خاطرنشان کرد: اراضی واقع در چرخاب، شرق زرین‌شهر و دانشگاه پیام نور برای توسعه شهر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و واقعیت این است که ما چه بخواهیم چه نخواهیم تا زمانی که مالکیت اراضی چون اراضی معروف به اراضی دانشگاه پیام نور مشخص نشود، وضع آن به‌طور کامل ساماندهی نخواهد شد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر خاطرنشان کرد: تاکنون برای حل این چالش چندین ساله از سوی دیگر دستگاه‌ها به‌جز شهرداری و شورای شهر اقدام جدی نشده و این درحالیست که انتظار مردم از مسئولان امر آن بوده که به صورت جهادی در میدان عمل حاضر شده و جوابگوی مشکلات مردم باشند.

وی گفت: پروژه پارکسوار پس از سال‌ها همچنان به نتیجه نرسیده و حدود ۵ میلیارد تومان اعتبار برای اتمام آن نیاز است که باید درخصوص تخصیص اعتبار به این پروژه چاره‌اندیشی کرد از طرفی پارک کوهستان نیز ظرفیت خوبی در حوزه سرمایه گذاری دارد و چنانچه به این مهم پرداخته شود به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهیم کرد از این رو انتظار می‌رود در خصوص اقدامات کمیته سرمایه گذاری شهرداری زرین‌شهر گزارشی ارائه شود تا شهروندان بدانند چه کارهایی طی مدت گذشته در این حوزه شده است.

سبکتکین افزود: مطالبات شهرداری از دولت، ادارات و صنایع حدود ۴۰۰ میلیارد ریال بوده و با توجه به وضعیت سخت اقتصادی شهرداری‌ها نیاز است به رفع این معضل چندین ساله پرداخته شود تا شهرداری زرین‌شهر بتواند پروژه‌های ناتمام خود را به ثمر رسانده و کام شهروندان را شیرین سازد.

وی با بیان اینکه شهروندان از نمایندگان خود در پارلمان شهری انتظار دارند برای مباحث مرتبط با رفع نیازهای شهروندان نیز پیگیری لازم را داشته باشیم، گفت: وضعیت بیمارستان شهدای لنجان در شأن شهروندان و مراجعه کننده نیست و با توجه به اینکه اکثر بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف ایران توسط خیرین ساخته می‌شود باید در شهرستان لنجان از این ظرفیت استفاده کرد تا بیمارستانی در شأن مردم احداث شود.

راه‌اندازی شهرک حمل‌ونقل تسهیل شود

علی سلیمیان نیز در این نشست، دغدغه‌های شورای اسلامی زرین‌شهر درخصوص مسائل مربوط به شهر را متنوع دانست و اظهار کرد: اتمام پروژه‌های ناتمام و همچنین مباحث شهرسازی نیازمند برنامه‌ریزی، تدوین طرح و برنامه‌ای قوی برای تحقق است و نباید فراموش کرد بهره‌برداری از پروژه پارکسوار زرین‌شهر و فعالیت ۱۰۰ درصدی شهرک حمل و نقل کالای زرین‌شهر به عنوان یک مطالبه شهروندی است که باید به تححق آن توجه شود.

وی افزود: اجرای پروژه شهرک حمل و نقل زرین‌شهر یکی از پروژه‌های شهرداری است که با مشارکت بخش خصوصی کلید خورد و در آن زمان تبلیغات بسیاری در خصوص این شهرک و ایجاد اشتغال در آن مطرح شد به گونه‌ای که همچنان انتظارات بسیاری از سوی شهروندان در این خصوص وجود دارد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر تصریح کرد: با آغاز فعالیت شورای اسلامی زرین‌شهر در دوره پنجم جلسات مختلف مدیریت شهری با سرمایه گذاران بخش خصوصی، نماینده شهرستان لنجان، فرماندار شهرستان و نهادهای مرتبط با پروژه شهرک حمل و نقل نیز آغاز شد و در نهایت لایحه متمم این شهرک به شورای اسلامی زرین‌شهر تسلیم شد.

وی ادامه داد: علی رغم برخی مباحث در راستای بهره‌برداری از این پروژه لایحه متمم شهرک حمل و نقل زرین‌شهر به تصویب رسید و در گذشته تنها شاهد دو چندان شدن انتظارات مردم و همچنین صنف کامیون داران از شهرداری و شورای اسلامی زرین‌شهر بودیم و به دلیل برخی مباحث استانی همچنان این پروژه به بهره برداری کامل نرسیده و اعلام بار ذوب‌آهن در آن انجام نمی‌شود.

سلیمیان اضافه کرد: با توجه به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های تعریف شده در این پروژه انتظار می‌رود با تزریق اعتبارات و کاهش بروکراسی اداری شاهد اعلام بار و راه اندازی این مجموعه در کمترین زمان ممکن باشیم.

کاهش وابستگی به درآمد ناپایدار با توسعه گردشگری

محمد باتوانی، عضو دیگر شورای شهر شهرستان لنجان را گنجینه میراث گردشگری و فرهنگی دانست و اظهار کرد: بسیاری از مسئولان ظرفیت شهرستان لنجان را بسیار ارزشمند می‌دانند به گونه‌ای که از آن به عنوان قطب گردشگری استان سخن به میان می‌آورند و ظرفیت موجود در شهرستان خصوصاً مرکز این شهرستان نیز بر این امر صحه می‌گذارد.

وی افزود: در صورت ایجاد زیرساخت لازم، زمینه رشد و توسعه صنعت گردشگری شهرستان لنجان بیش از پیش فراهم می‌شود و یکی از فرصت‌های گردشگری خطه طلایی ایران منطقه معروف زیرآب بوده که فرصتی بکر برای سرمایه گذاری است و با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور می‌تواند در کاهش وابستگی به درآمدهای غیرپایدار مؤثر باشد.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر با بیان اینکه صنعت گردشگری در سال‌های اخیر اهمیتی ویژه پیدا کرده است، تصریح کرد: جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده در شهرستان لنجان است و باید در این خصوص راهکارهای لازم اتخاذ شده و بسترسازی شود تا بتوان از ظرفیت آن برای توسعه زرین‌شهر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه رونق صنعت گردشگری ایجاد کننده مشاغل جدید است، ادامه داد: اشتغال تنها به استخدام در صنایع فعال در شهرستان لنجان ختم نمی‌شود بلکه می‌توان با ایجاد فرصت‌های جدید و سرمایه گذاری در حوزه‌های مغفول مانده همچون صنعت گردشگری شهری سفره‌های خیل عظیمی از شهروندان را رنگین کرد اما تحقق این مهم نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است.

باتوانی اضافه کرد: چنانچه ظرفیت‌های گردشگری شهری بر اساس ظرفیت‌ها، توجیه اقتصادی و گردشگرپذیری در قالب بسته‌های سرمایه‌گذاری طبقه‌ بندی شده و به سرمایه‌گذاران معرفی و ارائه شود قطعاً موجبات رشد این صنعت و همچنین افزایش درآمد شهر و شهرداری را فراهم خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات شهروندان از شوراهای اسلامی شهر زمینه سازی برای رشد نخبگان و جوانان است تا آنان بتوانند در جایگاه مدیریت در حوزه‌های مختلف قرار گیرند و چنانچه به سطح تحصیلات، فعالیت و تجربیات جوانان امروز جامعه، توجه شود می‌توان از ظرفیت‌ها و نظرات آنها در جهت رفع مسائل و مشکلات قشر جوان و رشد و توسعه شهر و شهرستان استفاده کرد.

ذوب‌آهن به وظایف اجتماعی خود عمل کند

سوده باقری، دیگر عضو شورای شهر یکی از مسائل و چالش‌های مهم در زرین‌شهر را آلایندگی کارخانه ذوب آهن دانست و اظهار کرد: قطعاً هیچ کس دنبال تعطیلی کارخانه ذوب آهن نبوده اما انتظار شهروندان این است که ذوب آهن به وظایف اجتماعی خود در برابر آنان در حوزه رفع آلایندگی‌ها عمل کرده و حق همسایگی را ادا کند.

وی افزود: بسیاری از صنایع بزرگ در شهرستانی که استقرار دارند پروژه‌های عمرانی و برنامه‌های فرهنگی را به مرحله اجرا می‌رسانند و انتظار مردم شهرستان لنجان آن بوده که ذوب آهن و فولاد سبا نیز چنین اقداماتی را در زرین‌شهر انجام دهند و همانگونه که در برخی شهرها تاسیساتی مانند ورزشگاه ایجاد می‌شود و کارخانجات در برنامه‌های فرهنگی حضور فعال دارند این سیاست را در شهرستان نیز اجرایی کنند.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر با اشاره به نرخ بالای بیکاری در شهرستان لنجان تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های خانواده‌های بومی شهرستان لنجان اشتغال جوانان آنان در صنایع بزرگ و کوچک فعال در این منطقه است از این رو باید برمبنای قانون جذب نیرو بومی توسط صنایع، برای صنایع همجوار برنامه‌ای در نظر گرفته شود تا شرکت‌های اقماری ملزم به استخدام نیروهای بومی شوند.

وی با اشاره به وضعیت مرکز علمی کاربردی زرین‌شهر گفت: ساختمان فعلی این مرکز علمی در شأن مرکز شهرستان لنجان و دانشجویان این مرکز نبوده و نیاز است در خصوص حل مشکلات زمینی که در اختیار این مرکز قرار گرفته و تشویق خیرین به مشارکت در ساخت این مرکز اقدام کرد.

وی خاطرنشان کرد: سینما یکی از مهمترین ابزارهای تأثیرگذار در جامعه است که می‌تواند با پر کردن اوقات فراغت نسل جوان از بروز بسیاری معضلات جامعه جلوگیری کند اما سینمایی در شهر وجود ندارد و این درحالی است که تأثیر عمیق مثبت سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی آنان نمی‌توان نادیده گرفت.

لزوم توجه به سمن‌ها در آموزش شهروندی

ژاله مبشری نیز در این نشست با بیان اینکه برخی گره‌های کور در زرین‌شهر و شهرستان وجود دارد که با همدلی دستگاه‌های اجرایی، مدیریت شهری، فرماندار به عنوان نماینده دولت و نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی حل خواهد شد، اظهار کرد: ما وظیفه داریم به فکر تامین رفاه حال بیشتر شهروندان باشیم اما مشکلاتی چون آلودگی هوا، بیکاری و مسکن همچنان در زرین‌شهر و شهرستان لنجان خودنمایی می‌کند.

وی با اشاره به غفلت از نقش سمن‌ها در توسعه فرهنگ شهروندی، افزود: سازمان‌های مردم نهاد نقش بسیار مؤثری را در افزایش مشارکت اجتماعی، پیشرفت جامعه و توسعه فرهنگ و حقوق شهروندی دارند اما طی سالیان گذشته آنگونه که شایسته است به این نهادهای مردمی بها داده نشده است.

عضو شورای اسلامی زرین‌شهر با بیان اینکه نیاز است از ظرفیت سمن‌ها برای افزایش مشارکت شهروندان بهره مندشد، تصریح کرد: سازمان‌های مردم نهاد از بطن جامعه برخاسته‌اند و بر همین اساس می‌توان با استفاده از ظرفیت آنان مشکلات محلات مختلف شهر را به درستی احصا و درپی رفع آنان برخاست.

کد خبر 451470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.