نطق نمایندگان یا زنگ تفریح قالیباف؟!

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هفته‌ای که گذشت اظهارنظرهای مختلفی پیرامون مسائل مهم کشور انجام دادند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می‌پردازیم.

یکشنبه ۲۷ مهر

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و بررسی طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم و لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۱۰ قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب (در امور مدنی)، لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای مسافر و کالا بین ایران و سوئیس، انتخاب ناظران در هیأت نظارت اندوخته اسکناس، هیأت نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها در ۱۱ استان و … در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

واکنش قالیباف به گرانی‌ها و پایان محدودیت‌های تسلیحاتی

رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور جلسه علنی با بیان اینکه گرانی‌های افسارگسیخته در بیشتر کالاهای ضروری و مورد نیاز مساله امروز همه مردم است، گفت: این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی‌های نگران کننده قیمت ارز و تورم لجام گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است.

وی همچنین با اشاره به انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: موعد این قطعنامه امروز است این موضوع بدون شک برای آمریکا یک شکست قابل توجه بود.

توضیحات نیکزاد درباره قطع میکروفون ناطقان در مجلس

علی نیکزاد در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل زمان بندی الکترونیکی که برای ناطقان میان دستور پیش بینی شده میکروفون به صورت خودکار قطع می‌شود.

وی افزود: لازم است نمایندگان در زمان نطق میان دستور خود زمان را در نظر بگیرند، چرا که نهایتاً ۱۵ ثانیه پس از اتمام زمان نطق، دستگاه به صورت خودکار میکروفون آنها را قطع می‌کند.

پیش از این در جریان نطق‌های ۷ و ۵ دقیقه‌ای نمایندگان، برخی از آنها یک تا دو دقیقه خارج از زمان تعیین شده صحبت می‌کردند. که در حال حاضر نمایشگر مجلس این زمان را نشان می‌دهد.

صالحی دارانی: سران قوا به فکر نان شب محرومان باشند

حسین محمد صالحی دارانی در جلسه علنی یکشنبه مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود اظهار کرد: مدتی بعد از طلوع خورشید انقلاب اسلامی گرد و غبار فتنه استکبار فضای میهن را آلوده کرد و مردان و زنان دلاور، ترک جا و مقام و منصب خود کردند و تا آسمان فکه، دهلاویه، دهلران، اروند و خرمشهر پر کشیدند و پرپر شدند.

وی با بیان اینکه «هم اکنون شیران سرزمینم منتظر فرمان‌اند تا جان و سر بیفشانند و آمریکا را سر جای خود بنشانند پیش از آنکه آمریکا پای از گلیم خود درازتر کند» ابراز عقیده کرد: بر ما واجب است تا قبل از اینکه آمریکا بخواهد مکانیزم ماشه را علم کند از تمام تعهدات برجامی خود خارج شویم.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی از وضعیت راه‌های روستایی حوزه انتخابیه‌اش انتقاد کرد و در مورد وضعیت آب شرب منطقه‌اش مدعی شد: مردم منطقه‌ام آب آلوده به نیترات مصرف می‌کنند و در حوزه آبخیز زاینده رود محرومیت زیادی را تحمل می‌کند. مسؤولان کشور هم خود را قرنطینه کرونایی کردند. باید به این بساط خودت حریمی و انزوا خاتمه دهیم.

این عضو کمیسیون امور داخلی کشور در مورد وضعیت اقتصادی با بیان اینکه «طرح‌هایی برای رفع گرفتاری اقتصادی و معیشتی مردم باید به صورت ویژه در دستور قرار گیرد» ابراز عقیده کرد: بنگاه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری در این چند سال با سودهای کاذب کسب درآمد کردند و از فربگی آن‌ها کاسته نشده است. دردی که این روزها پایه اقتصادی کشور را به لرزه درآورده است زلزله قیمت‌های ارز، طلا، سکه، بورس، خانه، زمین و خودرو است.

صالحی دارانی تاکید کرد: هنگامی سرمایه گذاران حاضر به اشتغال هستند و می‌توانند مشکل بیکاری را مرتفع کنند که ببینند موانع بوروکراتیک تولید از میان برداشته شده است. وقت آن است که مجلس از خواب بیدار شود مردم زیر چرخ دنده‌های گرانی له شدند. به نظرم سران قوا با نظر مجلس به فکر نان شب محرومان باشند.

حسینی کیا: پر کشیدن مرغ از سفره مردم حاصل بی‌تدبیری‌ها است

سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر در نطق میان دستور جلسه علنی یکشنبه مجلس ابراز عقیده کرد: رها کردن بازار ارز، مسکن، طلا، سکه، خودرو و مایحتاج روزانه فشار مضاعفی را بر مردم وارد کرده است. ارز بالای ۳۰ هزار تومان، مسکن دست نیافتنی، افزایش شمار زندانیان و پرونده‌های اجرای مهریه، کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق، کوچک شدن سفره مردم و پر کشیدن گوشت و مرغ و لبنیات از این سفره حاصل بی‌تدبیری‌ها ست.

وی افزود: کاش به جای اعتماد به آمریکا و تضمین دانستن امضای جان کری به جوانان وطن اعتماد می‌شد. هنوز هم چشم به خارج دارند و تاریخ را تحریف می‌کنند. امام مجتبی (ع) ابتدا جنگید و بعد به دلیل فتنه گری فتنه گران ناچار به صلح شد نه این‌که خواست عمومی مردم باشد. آیندگان قضاوت خواهند کرد و بی‌تدبیری‌ها را به حساب نظام نخواهند گذاشت.

نماینده مردم سنقر در مجلس اظهار کرد: بعید می‌دانم که بدانید کارگران و کشاورزان مددجویان و مردم عادی چگونه زندگی می‌کنند، با سختی روز را به شب و شب را به روز می‌رسانند، در شرایط کرونای خانواده‌ها توان تهیه یک تلفن همراه هوشمند برای فرزندان خود ندارند که فرزندان آنها یا از تحصیل جا می‌مانند یا دچار افت تحصیلی می‌شوند، این همان رونق اقتصادی بود که شما وعده داده بودید؟ گفتید کاری می‌کنید که مردم یارانه نگیرند، امروز گرفتن یا نگرفتن یارانه ای که کمتر از ۲ دلار ارزش دارد دردی را دوا نمی‌کند. گفتید کاری می‌کنم هم سانتریفیوژها بچرخد و هم زندگی مردم، اکنون هر دو نمی‌چرخند. از وضعیت بی جان صنعت و کسب و کار بی خبر هستید، اگر خبر داشتید در مبارزه با قاچاق کالا و شوریدن بر سلطان‌های مختلف درنگ نمی‌کردید.

این عضو کمیسیون عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: از وضعیت کشاورزان اطلاع دارید که قیمت‌ها و هزینه‌های کود و بذر چقدر افزایش یافته است؟

وی در پایان در تذکری به وزیر ارتباطات عنوان کرد: در این شرایط دانش آموزان حوزه انتخابیه در دسترسی به اینترنت مشکل دارند.

نوری: پایان تحریم تسلیحاتی مرهون برجام است

غلامرضا نوری در جلسه علنی یکشنبه در تذکری با استناد به ماده ۱۰۹ آئین نامه مجلس به صحبت‌های علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس درباره تصویب برجام در ۲۰ دقیقه و در جریان بررسی لایحه موافقت نامه حمل و نقل بین‌المللی جاده‌ای و مسافر و کالا بین ایران و سوئیس واکنش نشان داد.

وی گفت: طبق ماده ۱۰۹ ناطق نباید از موضوع بحث خارج شود و رئیس مجلس شورای اسلامی می‌تواند به او در این باره تذکر دهد. ۹۰ درصد صحبت‌های آقای سلیمی خارج از دستور بود و رئیس مجلس به آن تذکر نداد.

نوری ادامه داد: آقای سلیمی در مجلس نهم حضور داشت. برجام در دوره مجلس نهم در دو ماه و نزدیک به ۲۰۰ ساعات در کمیسیون ویژه برجام به ریاست آقای زاکانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این جلسات با حضور مهمانان خارجی و داخلی بود. ابتدا طرح دو فوریتی داده شد و به دلیل رأی نیاوردن تبدیل به طرح یک فوریتی شد. در جلسه اصلی بعد از ساعت‌ها بحث و بررسی طرح مربوط به برجام به رأی گذاشته شد پس آیا این جفا به مجلس نیست که به نمایندگان مجلس نهم بگوید برجام را در ۲۰ دقیقه تصویب کردید.

نماینده بستان آباد تاکید کرد: شکست دو بار آمریکا در مجامع بین‌المللی مرهون برجام و در بستر توافق هسته‌ای رخ داده است. اینکه امروز تحریم تسلیحاتی کشور به پایان رسیده و می‌توانید وارد بازار تسلیحات دفاعی شویم همه در بستر توافق نامه هسته‌ای انجام شده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ گفت: به آقای سلیمی درباره حرف زدن خارج از دستور تذکر داده شده است البته شما هم در موضوع صحبت نکردید ان شاءالله که همه رعایت کنید.

انتقاد احمدی بی‌غش از عملکرد هیأت رئیسه مجلس

محمود احمدی بیغش در جلسه علنی یکشنبه در تذکر و اخطاری با استناد به ماده ۲۲ و اصول ۸۴ و ۸۶ قانون اساسی در تذکری به هیأت رئیسه و رئیس مجلس گفت: از ابتدای شروع مجلس تاکنون نمایندگان به بیان نطق‌هایشان پرداختند. انتظار نمایندگان آن است که دولت به نطق‌هایشان توجه کند. از دولت که ناامید هستیم، پس هیأت رئیسه و رئیس مجلس می‌ماند. آیا تاکنون نماینده‌ای دیده است که یکبار رئیس مجلس به نطق‌ها توجه کنند؟ انگار نطق‌های نمایندگان برای رئیس مجلس زنگ تفریح است. به محض رسیدن زمان نطق‌ها آقای قالیباف از صحن مجلس بیرون می‌رود و ما دلیل آن را نمی‌دانیم.

او ادامه داد: آقای قالیباف از ما نمایندگان انتظار دارند که اول صبح و قبل از شروع دستور به حرف‌های ایشان با طمأنینه گوش دهیم و بعد توجهی به نطق‌های سایر نمایندگان ندارند. آیا ایشان نماینده‌تر است؟ دولت که به نطق‌ها گوش نمی‌دهد و رئیس مجلس هم در زمان نطق از مجلس بیرون می‌رود. انگار این تبدیل به رویه ثابتی شده است.

نماینده شازند گفت: بعد از انتخابات مجلس، یعنی از اسفند سال ۹۸ تا شروع به کار دوره یازدهم یعنی خرداد سال جاری کاندیداهای ریاست مجلس قول‌هایی به ما داده‌اند از جمله اینکه مجلس یازدهم با دوره‌های قبل متفاوت است و رئیس محور نیست و در این دوره ما نماینده‌تر نداریم. حال چرا حدود ۲۰۰ نماینده چندین سوال از رئیس جمهور پرسیدند و هیأت رئیسه و رئیس مجلس اجازه اعلام وصول سوال را نمی‌دهد. آیا واقعاً عقل این تعداد نماینده نمی‌رسد و رئیس مجلس همه چیز را می‌داند؟ این چه وضعیتی است که هیأت رئیسه درست کرده است؟. مگر اینجا مجمع تشخیص مصلحت است که رئیس مجلس تشخیص می‌دهد چه چیزی اعلام وصول شود و چه موردی اعلام وصول نشود.

در این هنگام طبق توضیحات قبلی نیکزاد نایب رئیس مجلس مبنی بر اینکه نمایندگان حداکثر ۷ دقیقه برای بیان تذکر فرصت دارند و بعد از آن میکروفن آنها قطع می‌شود، میکروفن احمدی بیغش به صورت خودکار قطع شد.

بعد از این اتفاق احمدی بیغش با فریاد اعتراض داشت و با فریاد گفت که اگر هیأت رئیسه پاسخی داشت نباید میکروفن را قطع می‌کرد و اجازه بیان صحبت را می‌داد.

نیکزاد در پاسخ گفت که اگر موضوع مهمتری داشتید باید وقت‌تان را تقسیم می‌کردید و آن را ابتدای صحبت بیان می‌کردید.

کد خبر 451346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.