داوری آثار جشنواره سی‌وسوم با شاخص‌های شهر دوستدار کودک

به داوران سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان، شرایط شهر دوستدار کودک، فیلم دوستدار کودک و حقوق کودکان ارسال شده تا با توجه به این شاخص‌ها داوری آثار انجام شود.

به گزارش ایمنا، جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان که سی‌وسومین دوره خود را در اصفهان سپری می‌کند، این بار با شرایط ویژه‌تر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار شد و از ابتدا به نظر می‌رسید رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزاری آن را کمی دشوارتر کند.

با این حال بخش عمده آثار ارسالی به جشنواره در پلتفرم‌های آنلاین اکران شد و علاوه بر آن همانطور که از شعار جشنواره سی‌وسوم معلوم است، به اهمیت سینما برای کودکان و نوجوانان و نقش بیشتر این قشر در برگزاری جشنواره توجه زیادی شد. شعار این دوره از جشنواره «هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور» بود تا همه کودکان و نوجوانان کشور در جشنواره امسال شریک باشند.

فریده روشن، سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، در حاشیه برگزاری سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان از ستاد خبری جشنواره بازدید و با خبرنگاران نوجوان درباره جشنواره امسال گفت‌وگو کرد که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

با توجه به اینکه امسال جشنواره آنلاین برگزار می‌شود و کودکان سراسر ایران درگیر جشنواره کودک و نوجوان شدند، به نظرتان این تفاوت چه مزیت‌هایی با سال‌های گذشته ایجاد می‌کند؟

مجازی شدن جشنواره ۳۳ مزایا و معایبی دارد. از جمله معایب آن، نبود شور و حال و شادی و نشاطی است که کودکان و نوجوانان هرسال با حضورشان در جشنواره به وجود می‌آوردند، اما امسال اثری از این رویدادها در شهر نبود.

در عین حال مجازی بودن جشنواره برای فیلم‌سازان ما بحث امنیت آثار را به همراه دارد و این موضوع می‌توانست موجب استقبال کمتر فیلم‌سازان برای شرکت در جشنواره شود. زیرا هزینه زیادی صرف ساختن یک فیلم بلند داستانی می‌شود و به سرقت رفتن یک فیلم ضررهای زیادی را برای آن فیلم‌ساز به همراه خواهد داشت.

البته با توجه به این شرایط، فیلمسازان استقبال خوبی داشتند و افزایش ۲۰ درصدی را نسبت به سال قبل نیز شاهد بودیم، که این هم یکی از اتفاقات ارزشمند جشنواره امسال بود. از طرفی ۱۱ فیلم بلند داستانی نیز به‌صورت حضوری اکران شدند.

نکته دیگر این است که برخلاف سال پیش که تعداد محدودی درگیر جشنواره می‌شدند، امسال تمام کودکان و نوجوانان کشور امسال می‌توانند از این جشنواره به صورت آنلاین بهره ببرند و همچنین، امسال با شعار "هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور" به راحتی همه کودکان و نوجوانان این سرزمین، می‌توانند به عنوان داور کودک و نوجوان در جشنواره شرکت کنند.

ما به دنبال رشد و پرورش استعداد کودکان و نوجوانان هستیم که به نظرم در این جشنواره به صورت کامل‌تر و بهتر نمایان شد. همچنین با وجود این جشنواره، ما شاهد عدالت اجتماعی نیز هستیم؛ عدالتی که به وسیله آن، کودکان و نوجوانان سراسر این مرز و بوم قادر به شرکت در جشنواره هستند.

آیا بازخوردی نسبت به شعار امسال جشنواره که هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور بود، از سمت مردم داشتید؟

خیلی از کودکان و نوجوانان در شرایط عادی نمی‌توانستند از جشنواره‌ای که برای آنها برگزار می‌شود، بهره ببرند. اما، هم‌اکنون راحت‌تر از قبل از آن استفاده می‌کنند.

البته من بازهم تاکید می‌کنم که کودکان و نوجوانان ترجیح می‌دهند در محیطی شاد و پرنشاط باشند و بودنشان در یک محیط مفرح مانند سینما و برنانه‌های جانبی جشنواره در خیابان‌ها، لازم است ولی با توجه به شرایط فعلی و اهمیت سلامتی آنها برای ما، این شیوه اجرایی، به وجود آمد و خوشبختانه، کودکان و نوجوانان ما که از درک بالایی درباره موضوعات اطرافشان برخوردارند و تمام مسائل را درک می‌کنند استقبال خوبی از جشنواره امسال داشتند. آمار نشان می‌دهد که درصد حضور داوران کودک و نوجوان، نسبت به سال گذشته رشد بالاتری داشته است.

پررنگ‌تر شدن نقش شهرهای خارجی در جشنواره امسال چه تأثیری در روابط اصفهان با آنها خواهد داشت؟

همانطور که می‌دانید، فرهنگ‌ها از طریق ارتباط با دیگر فرهنگ‌ها و کشورها منتقل می‌شود. هرچه ارتباطات بیشتر باشد ما در انتقال فرهنگ اصیل ایرانی- اسلامی موفق‌تر خواهیم بود و و این ارتباط بی‌شک در بحث بین‌الملل تأثیرگذار است. در روابط بین‌المللی، استقبال خوبی از طرف شهرداران خواهرخوانده اصفهان و سفیران کشورها انجام شد که جای خرسندی است.

فکر می‌کنم، در سال‌های آتی با از بین رفتن کرونا، برای جذب و افزایش مخاطب و ارسال آثار بیشتر و همچنین ارتباط بیشتر بین‌المللی، بحث مجازی باید حفظ شود.

در جشنواره امسال، برای داوری و انتخاب آثار آیا به شهر دوستدار کودک توجه شده است؟

من پیشنهاد این موضوع را به دبیر جشنواره دادم و از من خواستند که شاخص‌های فیلم دوستدار کودک را برایشان ارسال کنم اما کمی دیر به این موضوع پرداختیم. شهر دوستدار کودک، باید در بهار ۹۹، زمانی که جلسه شورا سیاستگذاری، برگزار و نوع جوایز از جمله "جایزه زاون" در آن مشخص شد، مطرح می‌شد تا در جشنواره جایزه‌ای نیز با نام «شهر دوستدار کودک» داشته باشیم.

با این وجود دبیر جشنواره، به تمامی داوران، شرایط شهر دوستدار کودک، فیلم دوستدار کودک و حقوق کودکان را ارسال کرد که با توجه به شاخص‌های شهر دوستدار کودک داوری‌هایشان را انجام دهند.

آیا با وجود شرایط فعلی لازم بود که جشنواره حتی به صورت آنلاین برگزار شود؟

من معتقدم که جشنواره فیلم کودک و نوجوان در هر شرایطی باید برگزار شود. زیرا بستری را برای فیلم‌سازان، نویسندگان و هنرمندان فراهم می‌کند و همچنین توجه لازم را به دنیای کودکان و نوجوانان، به وجود می‌آورد.

از جهت دیگر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان، بستری برای رشد فرزندان این کشور است؛ از دیدگاه من، بهترین روش برای تربیت کودکان بکارگیری زبان هنر و سینما است چرا که با یک فیلم می‌توان موضوعات مهمی را در کودک و نوجوان نهادینه کرد

سینما یکی از بهترین روش‌ها برای فرهنگ سازی است بنابراین بدیهی است که دیدن فیلم‌های کودک و نوجوان، در رشد شخصیت آنها بسیار تأثیرگذار باشد و همچنین نگاه فیلم‌سازان و نویسندگان را نسبت به کودکان و نوجوانان معطوف کند. در مجموع به نظرم وجود رویدادی برای توجه به کودکان و نوجوانان الزامی بوده و موجب تأثیرگذاری هرچه بیشتر در جامعه می‌شود.

گفت‌وگو از: مانیدا ایزدخواستی، خبرنگار نوجوان سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان

کد خبر 451331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.