توسعه پایدار شهرها نیازمند تغییر تهیه طرح‌های شهری است

یک دکترای شهرسازی گفت: توجه به ویژگی‌های ذاتی و روندهای تاریخی که موجب شده است یک سکونتگاه به یک شهر تبدیل شود از جمله مهم‌ترین مراحلی است که در روند تهیه طرح‌های توسعه شهری مغفول مانده است.

امیر حسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌هایی که به منظور توسعه و برنامه ریزی شهری برای شهر تهیه می‌شود، سعی دارد نظمی را میان انسان، فضا و فعالیت ایجاد کند.

وی افزود: نگاه کلی نسبت به مسئله طرح‌های شهری در کشور ما، نگاه پوزیتیویسمی است که انسان، فضا و فعالیت را در حداقل‌ترین شکل ممکن می‌ببیند و بر آن اساس نظام شهر را شکل می‌دهد.

این دکترای شهرسازی با بیان اینکه این دیدگاه در تهیه طرح‌های توسعه برای همه شهرها مدنظر است، خاطرنشان کرد: هر شهر ویژگی‌ها و مشخصات ذاتی و مختص به خودش را دارد، طرحی که برای یک شهر تهیه می‌شود، باید متناسب با ویژگی‌های ماهوی هر شهر باشد تا بتواند به مسائل شهر پاسخ دهد.

شبانی تاکید کرد: پیچیدن نسخه‌های واحد و مشخص برای مجموعه‌های متنوع و متکثر، آسیب‌های زیادی را به نظام شهرسازی ما وارد کرده است.

وی ادامه داد: توجه به ویژگی‌های ذاتی و روندهای تاریخی که موجب شده است یک سکونت‌گاه به یک شهر تبدیل شود از جمله مهم‌ترین مراحلی است که در منطق نگاه به توسعه شهری در کشور ما مغفول مانده و جایگاه مطلوب را ندارد.

این دکترای شهرسازی تصریح کرد: امروزه شرایط شهرهای کشور ما پیچیده است و نمی‌توان نسخه‌های مشابه و یکسانی را برای هر شهرها، در هر مقیاس و با هر ویژگی داشت، در این راستا باید به محتوای طرح‎‌ها توجه کرد زیرا محتوای طرح‌های ما کلیشه‌ای و تقلیل‌گرایانه است.

شبانی عنوان کرد: به منظور اجرای این طرح‌ها نیز نیازمند یک نظام چالاک و با قابلیت هستیم که بتواند خودش را با شرایط مختلف تطبیق دهد. تغییر نگرش در تهیه طرح‌های توسعه شهری هم در حوزه محتوا و هم در حوزه اجرا باید اتفاق بیفتد.

وی گفت: این تغییر نگرش نیازمند زیرساخت‌های قانونی و حقوقی، زیرساخت‌های مدیریتی و اجرایی و بسترهای و اجتماعی در است و در این صورت است که می‌توان شاهد تحولی در روند تهیه و اجرای طرح‌های توسعه شهر بود، روندی که بتواند به تاب آوری و پایداری شهرهای ما کمک کند.

کد خبر 451327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.