چه کسی بر صندلی حسن روحانی تکیه می زند؟

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

حکم احتمالی دادستانی اوکراین برای مسئولان سقوط هواپیمای اوکراینی

دفتر مطبوعاتی دادستانی اوکراین اطلاعیه ای درباره دریافت اطلاعات تکمیلی علل سقوط هواپیمای اوکراینی از ایران ارائه داد. دفتر مطبوعاتی دادستان کل اوکراین در پی وعده ایران به اوکراین در پایان دور دوم مذاکرات درباره سقوط هواپیمای اوکراینی مبنی بر اینکه به کی یف تاییدیه مستند بازداشت شش فرد مظنون در سقوط هواپیما بوئینگ اوکراینی در ماه ژانویه و همچنین یکی از شواهد مادی در پرونده را می‌دهد، اطلاعیه ای ارائه داد.

در این اطلاعیه آمده است: بر اساس توافق‌های بدست آمده توسط طرفین طی یک هفته، کارشناسان اوکراینی باید اطلاعات مفصل تری درباره رسیدگی به پرونده‌های کیفری در ایران و از جمله تاییدیه مستند بازداشت شش فرد مظنون در سقوط هواپیما تقدیم کنند. ضمناً تا پایان اکتبر ایران قول داده است که به اوکراین یکی از شواهد مادی را نیز بدهد که بر اساس اطلاعات اولیه تبلت خدمه پرواز در روزهای اول پس از فاجعه توسط گروه امداد و نجات اوکراینی پیدا شده است.

در جریان مذاکرات دفتر دادستانی کل افزود که طرفین همچنین اسنادی را تأیید کردند که طی ده ماه توسط اوکراین و در چارچوب کمک‌های حقوقی بین المللی به ایران فرستاده شد.

همچنین در این اطلاعیه آمده است: از ژانویه ۲۰۲۰ دفتر دادستانی کل پنج درخواست فرستاد که تنها پاسخ‌های کلی دریافت کرده است و یکی از آنها که در ارتباط با شش مظنون در ایران است به طور کلی نادیده گرفته شد.

در ادامه این متن مطرح شد که «معاون دادستان کل اوکراین توجه دادستانی نظامی ایران را به لزوم مجازات عادلانه مسئولین جلب کرد، چرا که بر اساس اتهامات مجازات حداکثر تا سه سال زندان در نظر گرفته می‌شود.»

دادستانی اوکراین تاکید کرد که بررسی فاجعه هواپیمای میهنی نمی‌تواند یک راز نظامی باشد، آنچه که ایران دائماً با توجیه عدم ارائه اطلاعات به آن متوسل می‌شود.

اقدامات مجلس دهم برای توقف صید ترال چه بود؟

فاطمه ذوالقدر با اشاره به اقدامات مجلس دهم برای توقف صید ترال، اظهار کرد: در اوج اقدام برای صید ترال، مجلس دهم، فراکسیون امید و فراکسیون محیط زیست به موضوع ورود کرد و با صیادان محلی و شیلات جلسات مختلفی داشت‌. حتی صیادان محلی به مجلس آمده و حرف‌های خود را به نمایندگان گفتند.

وی ادامه داد: وزیر جهادکشاورزی به خاطر همین موضوع به مجلس آمد و دو بار کارت زرد گرفت و رئیس شیلات هم عوض شد. وقتی وزارتخانه مقصر شناخته شد، سپاه هم اقداماتی انجام داد و تا حدود زیادی فعالیت کشتی‌هایی که صید ترال انجام می‌دادند، متوقف شد و با همکاری سپاه و کمیته امداد، بسیاری از صیدهای انجام شده به دست نیازمندان رسید.

این نماینده مجلس دهم با بیان اینکه «عمده مشکلات صید ترال در سواحل مکران و دریای عمان وجود داشت»، خاطرنشان کرد: مجلس دهم اقدامات خوبی برای توقف صید ترال انجام داد. رئیس مجلس نیز گزارش سوال از وزیر را در مورد صید ترال به ریاست جمهوری را ارجاع داد تا پیگیری شود. ما در فراکسیون توسعه دریا محور که در سال آخر مجلس تشکیل شده بود هم مشکلات را پیگیری کردیم تا صید ترال به حداقل رسید.

ذوالقدر اظهار کرد: صید ترال مدتی متوقف شده بود اما دوباره با مجوزهایی که داده شده است، کشتی‌ها اقدام به صید کرده اند.

احزاب در رؤیای پاستور

زمانی که عقربه ساعت سیاست به پایان عمر دولت نزدیک می‌شود، آقایانی از جناح و حزب‌های متعدد هدف مشخص و معینی را برای خود در نظر می‌گیرند، هدفی که حول محور انتخابات ریاست جمهوری می‌چرخد و معلوم نیست نقشه‌ها و تدابیرشان تا چه اندازه برای مقصد نهایی که همان پاستور است، جواب بدهد.

در این میان این آقایان مسئول، هم می‌توانند به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شوند و هم توسط حزب یا جناحی که متعلق به آن هستند تحت حمایت قرار بگیرند و به مردم معرفی شوند.

رئیس جمهور پاسخگوی مرگ و میر بالای ۳۰۰ نفر باشد

اقبال شاکری با انتقاد از نبود اقتدار در ستاد ملی مبارزه با کرونا به خبرنگار گفت: با توجه به عدم رعایت ضوابط پیشگیری از ابتلاء به بیماری کرونا شاهد فوت تعداد بسیاری از مردم هستیم؛ ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تمام قد و مقتدرانه برای مهار بیماری ورود پیدا کنند؛ در حال حاضر این اقتدار را از سوی ستاد ملی کرونا نمی‌بینیم و افراد متفاوت در حال تصمیم گیری در مورد مبارزه با اپیدمی کرونا هستند؛ متأسفانه امروزه با مدیریت نادرست ستاد با مرگ و میر بالای ۳۰۰ نفری در کشور مواجه هستیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: بارها از تربیون‌های متفاوت عنوان کرده‌ایم ستاد ملی مبارزه با کرونا در جایگاه اصلی خود نیست؛ فارغ از پیشنهاد رئیس شورای شهر تهران مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران هر پیشنهادی که منجر به مهار کرونا در این شرایط می‌شود؛ باید با قدرت تمام اعمال گردد آمار منتشر شده در مورد قربانیان کرونا در چند روز اخیر بسیار نگران کننده است.

وی ادامه داد: اگر پیشنهادی غیر از تعطیلی برای قطع زنجیره مرگ و میر این بیماری وجود دارد، ستاد ملی مبارزه با کرونا اجرا کند و مسئولیت فوت این تعداد از هموطنان به عهده ستاد و رئیس آن شخص رئیس جمهور است و باید پاسخگو باشد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: متأسفانه کشور ما با آمار قربانیان بالای ۳۰۰ نفر وارد موج سوم بیماری شده است؛ و کادر درمانی در وضعیت مناسبی نیستند. سن قربانیان کرونا کاهش پیدا کرده همه و همه نشان از عدم مدیریت درست در این زمینه است.

شاکری یادآور شد: هر ساله با شروع پاییز آلودگی هوا هم مهمان پایتخت و کلانشهرها است این موضوع حدود ۲۰ سال پیاپی تکرار می‌شود و دولت‌ها پاسخگو آن نبودند و امسال با شیوع اپیدمی کرونا و با وجود تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، این معضل زودتر از سال‌های دیگر مهمان کشور شده است در این بین تورم موجود نیز باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شده و مردم نگرانی گرانی‌ها را دارند؛ از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند که تضمینی بر مقاومت بدن آنها باشد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: با شروع آبان ماه آلودگی هوا به اوج خود می‌رسد، اگر گزینه بهتری غیر از تعطیلی برای خلوت شدن مترو و اتوبوس هست اجرایی شود تا شاهد مرگ و میر تعداد کثیری از مردم نباشیم در غیر این صورت طرح تعطیلی تهران و ممنوعیت سفر را در ستاد ملی مبارزه با کرونا کلید بزنید.

طرح جدید مجلس برای پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر

محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه رسیدگی به طرح تأمین کالاهای اساسی در این کمیسیون به پایان رسیده است و این طرح برای بررسی و اعلام نظر نمایندگان به هیئت رئیسه قوه مقننه، تقدیم شده است، گفت: هفته آینده این طرح در صحن علنی پارلمان بررسی و تصویب می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق طرح مصوب کمیسیون ۶۰ میلیون‌نفر واجد شرایط برای دریافت یارانه برای خرید کالاهای اساسی می‌شوند، افزود: درصد بالایی از جمعیت کشور مشمول این طرح خواهند شد و امیدواریم هرچه سریع‌تر این طرح در مجلس مصوب و اجرایی شود.

نماینده تویسرکان در مجلس با اعلام اینکه با هماهنگی دولت مشکلات منابع مالی این طرح را رفع کرده‌ایم، افزود: طبق مصوبه کمیسیون قرار است مقداری از اموال دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود و پس از فروش آنها منابع مالی این طرح تأمین شود.

وی افزود: حدود یکصد هزار واحد مسکن مهر نیز هست که دارای مشکل است حدود ۷۰ هزار واحد آن متقاضی ندارد، یعنی جایی ساخته شده که کسی متقاضی نیست، بخش دیگر نیز دارای مشکلات حقوقی است که در دادگاه‌ها ها باید به مشکلات آن رسیدگی شود.

رئیس جمهور گفت: طرح اقدام ملی مسکن از اساس این است که خانه توسط مردم ساخته شود نه اینکه دولت بسازد، البته یک اصولی را باید در ساخت از نظر شهر سازی باید رعایت کنند. ساختمان‌های شهر باید چشم‌نواز باشد، همچنین استحکام بنا، باید مد نظر باشد. ما در زلزله سر پل ذهاب دیدیم که چقدر خانه‌ها ویران شد زیرا همه اصول مهندسی رعایت نشده بود.

کد خبر 451315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.