شرایط تحصیل کودکان کار باید مهیا شود/ به کودکان کار باید به عنوان یک گنج نگاه کرد

نشست خبری فیلم سینمایی خورشید به کارگردانی مجید مجیدی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آخرین نشست خبری فیلم‌های بخش مسابقه ملی سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان مربوط به فیلم خورشید، ساخته مجید مجیدی بود. نشست خبری این فیلم امروز - یکم آبان- با حضور بازیگران و عوامل فیلم در خانه جشنواره واقع در سینما فرهنگ تهران برگزار شد.

مجید مجیدی، کارگردان این فیلم در ابتدای نشست گفت: بحث تحصیل کودکان کار و مهاجرین افغان بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر، مدرسه‌ای به نام "صبح رویش" تأسیس شده وو بسیاری از این کودکان، از جمله دو نفر از بازیگران فیلم خورشید در آن درس می‌خوانند. این مسئله باعث شد که نگاه ویژه‌تری به این مدرسه و امثال آنکه باید ساخته شود، داشته باشم و با نگاه اجتماعی، این فیلم را ساختم. مردم باید مشارکت همه‌گیری داشته باشند که این کودکان امکان تحصیل را داشته باشند. قصد داریم که همراه با این فیلم، پویش‌هایی برای تحصیل کودکان مهاجر و کار تشکیل دهیم و شرایط تحصیل آنها را مهیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بحث کار این افراد، بحث بعدی است که می‌توان کارآفرینی انجام داد و کارگاه‌هایی را برای آنها تشکیل شد تا مهارت‌هایی را بیاموزند. وقتی سر چهارراه‌ها به این کودکان نگاه می‌کنم، آنها را همانند یک گنج می‌بینم و باید این گنج کشف شود. بسیاری از بازیگران این فیلم را از همین چهارراه‌ها آوردیم که نمونه موفق آن روح الله و سایر بازیگران فیلم خورشید بود؛ این قابلیت‌ها در تک تک این کودکان وجود دارد و باید به آن‌ها همانند یک گنج نگاه کنیم.

مجیدی افزود: تحصیل کودکان کار، باید تبدیل به یک دغدغه اجتماعی شود؛ خانواده‌های متمول و خوبی داریم که امکانات اولیه‌ای دارند که می‌توانند در پویش‌های یادشده کمک کنند. بحث آموزش مجازی، اتفاقی جدی است که در برخی از شهرستان‌های محروم، اصلاً امکان آن وجود ندارد و دسترسی به اینترنت محدود است؛ باید به این اتفاق به عنوان یک بحران جدی نگاه کنیم زیرا بحث تحصیل، داستانی مهم و حیاتی است. ممکن است که چندین سال درگیر پاندمی کرونا باشیم و اهمیت این مسئله بیشتر و بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: قصد تحلیل لایه‌های مختلف مسئله کودکان کار را در فیلم داشتیم؛ اینکه می‌گویند که هر وقت بخشی از جامعه فقیر و فقیرتر می‌شود، بخش دیگری پولدارتر می‌شود واقعی است. وقتی اختلاسی انجام می‌شود، بسیاری از سفره‌ها در نتیجه آن کوچک‌تر می‌شود که این جنایتی بزرگ است. مدرسه‌ای که بچه‌ها در این فیلم در آن تحصیل می‌کنند، به شکل نمادین است که امکان تحصیل آنها را بررسی می‌کند؛ بسیاری از امکان‌های بالقوه در این کشور وجود دارد که برای خود این بچه‌ها است و می‌تواند به آنها کمک کند اما بلااستفاده مانده است. هم بحث مدیریت و هم دغدغه‌مندی وجود دارد که چالش‌های کودکان کار را به حداقل برسانیم. سعی کردیم که در این فیلم به کلیشه‌ها نپردازیم و لایه‌ها را با ظرافت جلو ببریم.

کارگردان فیلم خورشید ادامه داد: نزدیک به یک سال با نیما جاویدی مشغول تولید فیلم نامه این اثر بودیم و تحقیقاتی میدانی برای آن انجام دادیم؛ بسیار تلاش کردیم که از شعارها و کلیشه‌ها دور باشیم که این مسئله کار بسیار سختی بود.

وی گفت: سعی کردیم که فیلم خورشید را به هر شکلی به جشنواره فیلم فجر برسانیم و این باعث شد که پس از آن، اصلاحاتی در تدوین فیلم برای اکران در جشنواره فیلم کودک صورت گرفت؛ به دلیل شرایط موجود نتوانستیم که نمایش‌های خاص داشته باشیم و پس از جشنواره فجر، بازنگری ویژه ای نسبت به ریتم، تایم و جزئیات فیلم انجام دهم. نسخه‌ای که امروز اکران شد، نسخه‌ای بود که ونیز به نمایش گذاشته شد. از طناز طباطبایی عذرخواهی می‌کنم که مجبور شدیم صحنه‌های بازی درخشان ایشان را به دلیل حفظ مرکزیت قصه حذف کنیم.

مجیدی افزود: نقش علی نصیریان را دقیقاً برای خود او نوشتیم؛ این نقش به نوعی کلیشه بود و علی نصیریان کسی بود که می‌توانست این کلیشه را بشکند.

امیر بنان، تهیه کننده این فیلم گفت: اقبال خوبی در سطح جهانی برای این فیلم حضور داشت؛ این اثر در بخش اصلی جشنواره ونیز حضور داشت و در چندین جشنواره بین‌المللی دیگر نیز حاضر است. امیدوارم که این فیلم اتفاقات خوبی را رقم بزند و در مجموع، هدف ما بیان کردن مسئله کودکان کار و پرداختن جدی‌تر به این مسئله شود. وقتی این فیلم توفیق جهانی پیدا کرد، مسئله کودکان کار بسیار با اهمیت تر شد و همکاری‌هایی نیز برای کمک به این کودکان شکل گرفت. امیدواریم که پس از دوره پاندمی کرونا و باز شدن سینماها، مردم با دیدن این فیلم با اهمیت بیشتری به کودکان کار نگاه کنند و مسائل آنها را دنبال کنند.

وی افزود: شیوع ویروس کرونا شرایط این کودکان را سخت‌تر کرده است؛ بعضاً به خاطر ترس از انتقال این ویروس، حتی توجهی نیز به این کودکان نمی‌شود. واقعاً انتظار داریم که یک همت جمعی برای کمک به این کودکان به وجود بیاید و آنها شرایط تحصیل و رشد را پیدا کنند. هدف این فیلم همین بود و امیدوارم که این معضل اجتماعی رفته رفته از بین برود.

جواد عزتی، بازیگر این اثر اظهار کرد: اگر در خانواده‌ها این فرهنگ جا نیافتد که واجب است، اتفاقات مثبتی رخ نخواهد داد؛ کار مثبتی که سینما انجام می‌دهد و حالا در پاندمی کرونا به عنوان اولین گزینه حذف شده است، همین فرهنگ سازی است. اگر خانواده‌ها این مسئله را وظیفه بدانند، قدم‌های مهمی در راه آموختن فرزندان بر خواهند داشت و مطمئناً این فیلم نیز در این بخش تلاش‌های زیادی انجام خواهد داد. کسانی هستند که برای دل خودشان به کودکان کار اهمیت می‌دهند و برای آنها فعالیت می‌کنند که نقش من نیز از همین جنس شخصیت‌ها بود و آن را بسیار دوست داشتم.

وی افزود: باعث افتخار است که بار دیگر در سینمای کودک حضور داشته باشم؛ نمی‌توانستم پیشنهاد حضور در خورشید را قبول نکنم که علت آن، نیت شخصی خود بچه‌ها و مجید مجیدی بود.

شمیلا شیرزاد، بازیگر نوجوان این فیلم گفت: وقتی با افرادی مثل مجید مجیدی و جواد عزتی در ارتباط بودم، مسائل زیادی یاد گرفتم و اعتماد به نفس زیادی از این بابت به دست آوردم؛ به من گفته بودند که ونیز خیلی گرم است اما آب و هوای آن خیلی خوب بود و از تصور من خیلی قشنگ‌تر بود. مردم در ونیز خیلی از فیلم ما استقبال کردند و این مسئله باعث خوشحالی ما شد.

روح الله زمانی، بازیگر نقش اول فیلم "خورشید" گفت: جایزه‌ای که از جشنواره ونیز گرفتم، خیلی سنگین بود؛ خیلی خوشحال شدم که این جایزه را گرفتم. پس از بازی در این فیلم، زندگی‌ام کاملاً متفاوت شد؛ در حال حاضر با خیال راحت درسم را ادامه می‌دهم.

مانی غفوری، دیگر بازیگر این فیلم گفت: سینما را خیلی بیشتر از فوتبال دوست دارم؛ در فوتبال فعالیت دارم اما سینما برایم در اولویت قرار دارد. خیلی خوشحالم که در این فیلم بازی کردم و با آن وارد سینما شدم.

ابوالفضل شیرزاد، بازیگر دیگر خورشید گفت: از طریق اینترنت، حضور خواهرم در جشنواره ونیز را دنبال می‌کردم؛ خوشحال بودم که دیگر نیازی نیست در مترو یا چهارراه کار کنیم. کودک کاری بسیار سخت است، شاید برخی در کودکی کار نکرده باشند اما این مسئله بسیار سخت است. (گریه می‌کند)

سیدمحمد موسوی‌ نیز به برخی از رفتارها در طول نشست خبری از سوی برگزار کنندگان مراسم اعتراض کرد؛ پس از آن وی گفت: این فیلم را خیلی دوست داشتم و خوشحال بودم که در آن حضور داشتم؛ در حال حاضر در مغازه مشغول به کار هستم و کار هم می‌کنم. نمی‌توانیم که کار نکنیم زیرا نیاز به کسب درآمد داریم.

کد خبر 451314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.