سید مصطفی خمینی از انقلاب تا ترور + زندگینامه

سید مصطفی، فرزند ارشد امام خمینی (ره)، در آبانماه ۱۳۵۶ و در سن ۴۷ سالگی درگذشت. آیت الله مصطفی خمینی نقش بزرگی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشت و تا لحظه آخر در کنار امام به مبارزه و مجاهدت می پرداخت. قبر سید مصطفی خمینی در نجف اشرف و در حرم امام علی(ع) قرار دارد

به گزارش ایمنا، سید مصطفی خمینی از فعالان سیاسی زمان انقلاب و همراهان و مشاوران بزرگ پدرش، امام خمینی، بود. وی در ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به دست نیروهای ساواک دستگیر شده و مدتی در زندان قزل قلعه و در زندان انفرادی به سر می‌برد. پس از تبعید امام خمینی به ترکیه فرزندش سید مصطفی نیز به آنجا و سپس از آنجا با هم به نجف اشرف تبعید شدند. فعالیت‌های امام و سید مصطفی در ترکیه بیشتر علمی بود و سید مصطفی در آن مدت دو کتاب نوشت.

بیوگرافی سید مصطفی خمینی

سید مصطفی خمینی در ۲۱ آذر سال ۱۳۰۹ در قم متولد شد. نام وی از نام جد بزرگوارش، پدر امام خمینی، انتخاب شده بود. پدرش امام خمینی و مادرش خدیجه ثقفی بودند. سید مصطفی سه خواهر به نام‌های زهرا، صدیقه و فریده و یک برادر به نام احمد دارد.
مصطفی خمینی به شاگردی سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد و امام خمینی در حوزه علمیه قم، توانست در ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد برسد. وی علاوه بر اجتهاد در علوم معلوم و منقول و فلسفه و حکمت نیز تبحر داشت.

همسر و فرزندان سید مصطفی خمینی

مصطفی خمینی در ۲۴ سالگی با معصومه حائری یزدی، دختر آیت الله مرتضی حائری یزدی، ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند به نام‌های سید حسین و مریم بود. البته این زوج دو فرزند دیگر نیز داشتند که یکی از آن‌ها هنوز به دنیا نیامده، به علت ترس مادرش از یورش نیروهای ساواک برای دستگیری سید مصطفی به خانه امام، در شکم مادر سقط شد و دیگری نیز دختر ی به نام محبوبه بود که به سبب بیماری مننژیت عمر کوتاهی داشت.

سید حسین خمینی فرزند مصطفی خمینی

سید حسین خمینی، فرزند ارشد سید مصطفی بود و در زمان انقلاب اسلامی جهت فکری متفاوتی از پیروان پدر بزرگ خود، امام خمینی، داشت. سید حسین خمینی پس از انقلاب و فوت امام نیز به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد.

مریم خمینی فرزند سید مصطفی خمینی

مریم خمینی فرزند دیگر سید مصطفی است که هم اکنون در سوئیس به طبابت مشغول است.

آثار سید مصطفی خمینی

  • القواعد الحکمیه (حاشیه بر اسفار)
  • کتاب البیع
  • مکاسبه محرمه
  • مبحث اجاره
  • مستند تحریرالوسیله
  • تعلیقه‌ای بر عروة الوثقی
  • تفسیرالقرآن الکریم
  • تحریرات فی‌الاصول (از اول اصول تا استصحاب تعلیقی)
  • شرح زندگانی ائمه معصومین (ع) تا زندگانی امام حسین (ع)
  • کتاب الاصول
  • القواعد الرجالیه
  • کتابی در مبحث نکاح
  • حاشیه بر شرح هدایه، ملاصدرا
  • حاشیه بر مبدا و معاد ملاصدرا
  • حواشی بر وسیله النجاة آقا سید ابوالحسن اصفهانی
  • تطبیق هیئت جدید بر هیئت نجوم اسلامی
  • حاشیه بر خاتمه مستدرک

درگذشت سید مصطفی خمینی

آیت‌الله سید مصطفی خمینی صبح یکشنبه یکم آبان سال ۱۳۵۶ در خانه خود در نجف اشرف درگذشت. پزشک و اطرافیان سید مصطفی از لکه‌های مشکوک بر روی پوست وی و علائم مسمومیت صحبت می‌کردند. پس از درگذشت وی، مراسم‌های مختلفی در حوزه‌های علمیه نجف اشرف و قم برپا شد. استقبال مردم از مراسم‌ها به حدی بود که رژیم پهلوی برپایی هرگونه مراسم برای آقا مصطفی را ممنوع اعلام کرد.

علت مرگ سید مصطفی خمینی

حاج آقا مصطفی خمینی صبح روز یکشنبه ۱ آبان ۱۳۵۶ در حالی در اتاقش پیدا شد که بر روی سجاده و کتاب دعا به حالت سجده خم شده و دستان و زیر چشم‌هایش کبود بود. همچنین لکه‌های بنفش رنگی نیز بر روی سینه و سر شانه‌هایش وجود داشت. تشخیص پزشک فوت بر اثر مسمومیت بود و مشخص شد که مرگ سید مصطفی خمینی طبیعی نبوده است و برخی منابع از آن به عنوان ترور یاد می‌کنند و معتقدند رژیم پهلوی برای تضعیف نهضت انقلابی امام این یار بزرگ ایشان که به گفته خود امام "امید آینده اسلام" بود را به شهادت رساندند.

پیام امام خمینی پس از فوت سید مصطفی خمینی

" انا لله و انا الیه راجعون

در روز یکشنبه نهم ذی القعده الحرام ۱۳۹۷ مصطفی خمینی، نور بصرم و مهجه قلبم دار فانی را وداع کرد و به جوار رحمت حق تعالی رهسپار شد.

اللهم ارحمه واغفر له واسکنه الجنه بحق اولیائک الطاهرین علیهم الصلوه والسلام. "

آرامگاه سید مصطفی خمینی کجاست؟

پیکر پاک آیت الله سید مصطفی خمینی پس از تشییع در حرم حضرت علی (ع) و در کنار قبر محمدحسین غروی اصفهانی، فقیه و شاعر معروف، دفن شد.

نظر رهبر معظم انقلاب درباره آیت اللّه مصطفی خمینی

آیت الله خامنه ای رهبر بزرگ انقلاب، در مورد سید مصطفی خمینی می‌گوید: «از لحاظ جنس و فلز شخصیتی، حاج آقا مصطفی نسخه دوم خود امام بود.»

رهبر معظم انقلاب در نطقی دیگر سید مصطفی خمینی را اینگونه معرفی کردند: «او شخصیتی همه جانبه داشت و چنین به نظر می‌رسید که همه خصوصیات مثبت در وجود ایشان در حال رشد و ترقی است. وی تمامی کتاب‌های برجسته و مطرح زمان خود را خوانده بود.»

سید مصطفی خمینی پدر امام

سید مصطفی موسوی خمینی، پدر امام، متولد سال ۱۲۸۱ هجری شمسی در شهر خمین است. وی با تحصیل در حوزه علمیه نجف به درجه اجتهاد رسید و لقب فخرالمجتهدین را داشت. سید مصطفی ۳ بار ازدواج کرد ولی فقط از یکی از همسرانش به نام هاجر آغا صاحب فرزند شد. مولوده آغا و فاطمه خانم و آقازاده خانم دختران وی و مرتضی، نورالدین و روح اللّه پسرانش بودند.

کد خبر 451290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.