میوه را جانشین شام کنیم/خواص نارنگی برای سرماخوردگی

ارتقای سیستم ایمنی بدن مبتلایان به سرطان پستان با بستنی، ویتامین‌هایی برای کاهش ابتلا به کرونا، لزوم مصرف میوه بجای شام، علل منع مصرف کره گیاهی و خواص نارنگی برای سرماخوردگی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، معاون پژوهشی مؤسسه علوم و صنایع غذایی از تولید بستنی برای ارتقای سیستم ایمنی بدن مبتلایان به سرطان پستان در این مؤسسه خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا در کشور، یکی از سوالات عمده‌ای که از ما می‌شود، این است که کدام ماده غذایی را مصرف کنیم تا از بروز این بیماری جلوگیری کنیم و این نشان از نگرانی مردم از امنیت جیره غذایی دارد.

ابوالفضل پهلوانلو، اضافه کرد: این نگرانی موجب شده است که برخی از مواد غذایی از سبد غذایی خانوارها حذف و برخی دیگر به آن اضافه شود و ما اعلام می‌کنیم که محققان این مؤسسه به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی سوالات مردم در این زمینه هستند.

وی با تاکید بر اقدامات این مؤسسه در زمینه ارتقای سلامت مردم با استفاده از مواد غذایی سالم، تصریح کرد: ما اعتقاد داریم در حال حاضر که برای بیماری کرونا دارو و یا واکسن تولید نشده است، شاید بهترین راهکار این است که با استفاده از غذای سالم و مغذی و حاوی ترکیبات مفید سطح ایمنی بدن را ارتقا داد.

معاون پژوهشی مؤسسه علوم و صنایع غذایی، اظهار کرد: در این زمینه ما در زمینه ارتقای سیستم ایمنی بدن برای بیماران مبتلا به سرطان اقدام کردیم. برای بیماران مبتلا به سرطان پستان نوعی بستنی عرضه کردیم که به دلیل ترکیبات موجود در آن قادر به ارتقای سیستم ایمنی بدن در این دسته از بیماران است.

پهلوانلو درباره خواص این بستنی، خاطر نشان کرد: این بستنی با تقویت سیستم ایمنی مبتلایان به سرطان پستان، عملکرد بدن را برای مقابله با سلول‌های سرطانی افزایش می‌دهد.

خواص نارنگی برای سرماخوردگی

خواص نارنگی برای سرماخوردگی به حدی قابل توجه است که در طب سنتی از آن با نام اکسپکتورانت طبیعی یاد می‌شود. نارنگی خاصیت خلط آور دارد و به درمان سرفه‌های خلطی کمک می‌کند، همچنین به‌دلیل داشتن ویتامین ث. زیاد، برای بهبود علائم سرماخوردگی، پیشگیری و کاهش دوره بیماری و قطع تب نیز مفید است.

مهمترین فواید مصرف این میوه در هنگام سرماخوردگی عبارتند از:

درمان سرفه: نارنگی یکی از بهترین میوه‌ها برای درمان طبیعی سرفه است و در بین متخصصان طب سنتی از آن با نام اکسپکتورانت طبیعی یاد می‌شود. نارنگی خاصیت خلط‌آور دارد و خوردن آن موجب تخلیه خلط‌های زیان‌بار از گلو و کاهش سرفه‌های بیمار می‌شود.

پیشگیری از سرماخوردگی: میزان انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث در این میوه زیاد است و از این رو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده، در پیشگیری از بروز بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی بسیار مؤثر است.

کاهش دوره سرماخوردگی: از دیگر خواص نارنگی برای سرماخوردگی، کاهش طول دوره این بیماری است. همانطور که گفته شد، نارنگی سرشار از ویتامین ث است و از مهمترین خواص ویتامین ث، می‌توان به کوتاه‌تر شدن طول دوره سرماخوردگی و بهبود سریع‌تر اشاره کرد.

کاهش علائم سرماخوردگی: میزان بالای ویتامین ث. موجود در نارنگی باعث می‌شود، مصرف این میوه به کاهش و بهبود سریع‌تر علائم سرماخوردگی مانند عطسه، آبریزش چشم و بینی کمک قابل توجهی بکند. جالب است بدانید از ویژگی‌های ویتامین ث، کاهش میزان هیستامین در خون است. هیستامین موجب گرفتگی بینی و آبریزش از چشم می‌شود.

کاهش تب: کاهش تب یکی دیگر از خواص نارنگی برای سرماخوردگی است. این میوه به دلیل داشتن ویتامین‌های" آ، ث، ب ۱ و ب ۲"، دارای خواص بسیار به ویژه در کاهش تب و قطع آن است. همچنین حجم زیادی از نارنگی را آب تشکیل می‌دهد که خاصیت ادرارآور و ملین به آن می‌دهد و از این رو در کاهش تب و دفع سموم بدن مؤثر است.

کاهش عفونت: مصرف میوه نارنگی به تحریک گلبول‌های سفید بدن برای مبارزه با عفونت کمک می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش قدرت بدن برای مقابله با بیماری می‌شود، همچنین تحقیقات نشان داده است، نارنگی حاوی موادی است که بدن را در برابر عفونت‌های ویروسی محافظت می‌کند.

چرا نباید کره گیاهی مصرف کنیم؟

کره گیاهی یکی از محصولاتی است که طی سال‌های اخیر محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. اما پیشرفت تحقیقات علمی نشان داد که این ماده غذایی آن طور که به نظر می‌رسد مفید نیست. کره‌های گیاهی در حجم وسیعی از روغن‌های نیمه هیدروژنه به دست می‌آیند چرا که هیدروژناسیون باعث می‌شود تا روغن به شکل جامد در بیاید. بیشتر انواع کره‌های گیاهی سرشار از روغن‌های ترانس بوده و می‌توانند باعث مشکلات سلامتی متعددی از جمله مشکلات قلبی شوند.

به علاوه کره‌های گیاهی شامل میزان زیادی از امگا -۶ هستند. مصرف زیاد امگا -۶ می‌تواند باعث بروز التهاب مزمن و چاقی شود. به طور کلی می‌توان گفت که بهتر است از مصرف کره‌های گیاهی خودداری کرده و روغن‌های سالم مانند روغن زیتون یا روغن نارگیل را جایگزین آن کنید.

ویتامین‌هایی که احتمال ابتلاء به کرونا را کاهش می‌دهند

مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، اظهار کرد: احتمال ابتلاء به کرونا با کمبود ویتامین C و D مصرف روزانه ۳ واحد از گروه سبزی‌ها به جز سبزیجات نشاسته‌ای و حداقل دو واحد میوه به منظور پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های تنفسی به ویژه بیماری کووید ۱۹ توصیه می‌شود.

انیسه وطن دوست با بیان اینکه مصرف پیاز خام همراه غذا را در شرایط کنونی فراموش نکنید، افزود: از مصرف سوسیس، کالباس و دیگر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین به شدت پرهیز کنید. مصرف سالاد همراه با آب لیموترش تازه یا آب نارنج، هویج، کدوحلوایی، سبزی تازه را به طور حتم در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید.

وی با هشدار نسبت به مصرف غذاهایی که به طور کامل پخته نمی‌شود به مردم توصیه کرد: از منابع پروتئین نظیر حبوبات، تخم مرغ استفاده کرده و از خوردن غذا و مایعات در مکان‌های نامطمئن به شدت خودداری کنید.

مسئول تغذیه معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت خواب و استراحت کافی، اظهار کرد: به مصرف غذاهای کم حجم و پرکالری توجه ویژه داشته باشید و سالاد کاهو و کرفس را به دلیل تأمین نیاز بخشی از مایعات بدن فراموش نکنید.

میوه را جانشین شام کنیم؟

در صورتی که هر شب شام را حذف کنید و به جای آن میوه بخورید، قند ساده میوه‌ها باعث بالا رفتن قندخون می‌شود. گرسنگی اواخر شب و شبانه برای برنامه‌های کاهش وزن مضر هستند و اغلب افراد را در مسیری قرار می‌دهد که تلاش‌هایشان را برای کم کردن وزن زائل می‌کند. کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که یک انرژی منفی متعادل می‌شود.

به این معنی که باید کالری بیشتری نسبت به میزان مصرفتان سوزانده شود و هیچ میوه‌ای وجود ندارد که مصرف کنید و معجزه کند و به یک دفعه وزنتان کاهش یابد با این حال، میوه یک میان وعده مغذی با چربی متراکم است که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بیشتری نسبت به کالری آن است. بسیاری از میوه‌ها می‌توانند انتخابی عالی برای میان وعده در شب باشند و می‌توانند از خوردن و پر خوری‌های شبانه جلوگیری کنند.

سیب و توت‌ها:
سیب یک میان وعده خوب در هر زمانی از روز است. یک عدد سیب متوسط فقط حدود ۹۵ کالری دارد. یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۵ نتیجه گرفت که مصرف یک عدد سیب در روز میزان بیمار شدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. یکی دیگر از میان وعده‌های کم کالری توت‌ها هستند. خوردن یک فنجان توت فرنگی، تمشک، زغال اخته یا توت سیاه تقریباً ۵۰ کالری دارند. توت‌ها فیبر، آنتی اکسیدان و ویتامین C تولید می‌کنند. فیبری که در سیب و توت‌ها وجود دارد حاوی عطر و طعم هستند و به شما حس خوبی خواهند داد.

مرکبات، کیوی، خربزه:

ویتامین C موجود در مرکبات، کیوی و خربزه، گزینه‌های کم کالری و مناسب برای اواخر شب هستند. یک عدد پرتقال به اندازه یک مشت، حدود ۷۰ کالری دارد و به شما میزان خوبی از فولات و پتاسیم می‌دهد. کیوی می‌تواند دو برابر بیشتر ویتامین C نسبت به پرتقال بدهد و حدود ۶۰ کالری دارد. خربزه و هندوانه حاوی آب زیادی هستند که به طور معمول دارای حجم زیاد و کم کالری می‌باشند و انتخاب آن‌ها در هر برنامه کاهش وزن مناسب است، هر سه این میوه‌ها کم کالری هستند و جز گزینه‌های مفید و خوب به حساب می‌آیند.

تأثیرات عالی مصرف میوه به جای شام

همه میوه‌ها خوب هستند و همه آن‌ها باید مصرف شوند و برای گرسنگی‌های شبانه یک گزینه عالی هستند؛ یک انجمن تحقیقاتی در آمریکا به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف میوه ممکن است منجر به کاهش وزن شود و توصیه می‌کنند که در روز دو تا چهار وعده میوه بخورید. اگر در شب هنگام احساس گرسنگی کردید، فهرستی از مواد غذایی که در طول روز مصرف کرده‌اید را تهیه کنید و اگر میزان مصرف میوه شما کم بوده باشد، باید مقدار آن را افزایش دهید.

میوه‌های خود را با مواد غذایی سالم دیگری مصرف کنید. به طور مثال انواع توت‌ها را با مقداری ماست یونانی مصرف کنید. یا پنیر کم چرب با یک عدد پرتقال یا مقداری گندم یا حتی خربزه و هندوانه گزینه‌های عالی هستند. در نظر داشته باشید که همیشه غذاهای همراه با میوه باید شامل تمام کالری مصرفی شما باشد. انتخاب یک میوه و برنامه غذایی مناسب در شب می‌تواند باعث کاهش وزن شما شود.

کد خبر 451266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.