به گزارش ایمنا به نقل مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی در نشست مشترک مدیران کل آموزشوپرورش با رؤسای ادارات انجمن اولیا و مربیان استانهای کشور، اظهار کرد: انجمن اولیا و مربیان از سرمایههای نظام تعلیم و تربیت است به داشتن این سرمایه عظیم در آموزشوپرورش به خود میبالیم.
وی با بیان اینکه زمانی که کودکان به دنیا میآیند هیچ علمی ندارند، اضافه کرد: کودکان گوش، چشم قلب برای دیدن، شنیدن و درک کردن دارند و در سنین بالاتر این مدرسه است که تغذیهکننده این ابزارهای کودکان است و همه تمدنها و جوامع از راه تغذیه همین ابزارها شکل میگیرد و رشد مییابد.
حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه همه اندیشمندان دوره کودکی را یکی از تأثیرگذارترین دورههای زندگی هر انسانی میدانند، گفت: برای داشتن نسلی عزتمند، مستقل، شرافتمند، دیندار و توانمند باید این دوره تأثیرگذار را درک کرد و بیشترین توجه و سرمایهگذاری را بر روی آن انجام داد؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف باید بین خانه و مدرسه هماهنگی بیشتری در تربیت کودکان وجود داشته باشد.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه آینده جامعه در خانه و مدرسه شکل میگیرد، افزود: مشارکت خانه و مدرسه یکی از ارکان مهم دررسیدن اهداف نظام تعلیم و تربیت است. باید تعریف مشخصی از مشارکت خانوادهها و مدرسه در تربیت کودکان ارائه شود، مشارکت در پرتو توزیع نقشها و مسئولیتها است و برای ارزیابی انجمنهای اولیا و مربیان مدارس باید بررسی کرد تا چه حد توانستهایم مشارکت خانوادهها را در امور مدرسه داشته باشیم.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اهمیت ارتباط خانه و مدرسه، اظهار کرد: ارتباط خانواده با مدرسه باید حفظ شود چراکه مدرسه خانه دوم کودکان است و ویژگی یک مدرسه خوب شباهت آن به خانه است و کودکان با حضور در مدرسه باید این احساس را داشته باشد که وارد خانه خودشان میشوند.
وی بابیان اینکه هیچ کاری در هستی مهمتر از تربیت یک انسان نیست، اضافه کرد: همچنین هیچ کاری پیچیدهتر از تربیت انسان نیست و تربیت انسان موضوع وحی، ارسال رسل و انزال کتاب آسمانی بوده است، بنابراین تربیت انسان را باید به افراد کاردان و دارای صلاحیت سپرد.
وی با اشاره به اینکه نباید در تربیت انسانها غفلت کنیم، اظهار کرد: دنیای مدرن تربیت را تفکیک کرد؛ آموزش را به مدرسه سپرد و نقش خانوادهها را در تربیت فرزندان کاهش و بهتدریج حذف کرد، درصورتیکه خانه و مدرسه راه و هدف مشترکی دارند بنابراین نباید مفاهیمی که در مدرسه آموزش داده میشود در خانه و مفاهیمی که در خانه آموزش داده میشود در مدرسه تخریب شود.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم خانوادهها در عدم ارتباطگیری خوب با کودکان خود است، افزود: پدر و مادر باید به زندگی کودکان معنا دهند و نباید توان معنا دهی از پدر و مادر سلب شود.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه در آموزشوپرورش باید شاکله یک انسان بهدرستی شکل بگیرد، اظهار کرد: این موضوع مأموریت مشترک خانه و مدرسه است بنابراین برای همکاری هرچه بیشتر با خانوادهها دررسیدن به این هدف استقبال میکنیم.
وزیر آموزشوپرورش بابیان اینکه آموزش در سال تحصیلی جاری، آموزش در بحران است، اضافه کرد: آموزش در بحران مختصات خاص خودش را دارد، روشهای جدیدی که برای تدریس اجرا میشود، معلمان، دانش آموزان و خانوادهها بامسئولیتهای خودشان در این زیست بوم جدید آشنا شوند. همچنین پژوهشهای جهانی مشخص کرده است ۶۷ درصد معلمان برای اولین بار با آموزش مجازی کار میکنند.
وی با تاکید بر اینکه توصیه اول آموزشوپرورش آموزش حضوری است، گفت: دور بودن کودکان از مدرسه با مخاطرات نگرانکنندهای مواجه است به عواطف آنان نسبت به آموزش آسیب میرساند و روند اجتماعی شدن آنها را به دلیل دوری از جامعه همسالان با تأخیر مواجه میکند.
حاجی میرزایی در خصوص اینترنت شبکه شاد رایگان است، خاطرنشان کرد: شبکه شاد در حال ارتقا و بهروزآوری است و باید از ظرفیتهای شبکه شاد استفاده کنیم اما آموزشهای تلویزیونی در کنار شبکه شاد وجود دارد بهطوریکه برنامهریزی شده است تا برنامههای آموزشی شبکه شاد و تلویزیون یکسان باشد و اگر دانش آموزی ابزار هوشمند یا به اینترنت دسترسی ندارد نباید از آموزش محروم شود.
وزیر آموزشوپرورش، اظهار کرد: هر پیشنهاد اثربخشی که انجمنهای اولیا و مربیان ارائه دهد بررسی خواهد شد و درصورتیکه توان اجرا یا تحول داشته باشد، آن را انجام خواهیم داد.
نظر شما