فواید دوچرخه‌سواری برای سلامتی چیست؟

دوچرخه‌سواری و رکاب زدن جزء بهترین خاطرات ما در کودکی است. انجام این کار به مدت سی دقیقه می‌تواند حس خوب نشاط را افزایش دهد و فرد را از فواید این ورزش هوازی بهره‌مند کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این روزهای کرونایی هیچ تفریح امن و مفرحی به اندازه دوچرخه سواری نیست. دوچرخه سواری فرصتی است برای دیدن محیط بیرون از خانه و مکان‌های مختلف شهر، هواخوری و البته ورزش کردن همچنین از دوچرخه می‌توان برای رفتن به سرکار و یا خرید استفاده کرد. با دوچرخه سواری انرژی بدن تخلیه شده و موجب ترشح اندورفین در مغز می‌شود. اندورفین به بهتر شدن خلق‌وخو کمک کرده، استرس را کم می‌کند و به ذهن آرامش می‌دهد.

سلامت دستگاه قلبی و عروق

داشتن قلب و شش قوی نه تنها از بروز بیماری‌های خطرناک قلبی و عروقی جلوگیری می‌کند بلکه برای انجام کارهای روزانه، انرژی بیش‌تر برایتان فراهم می‌کند.

دوچرخه‌سواری برای آدم‌هایی که دنبال تقویت قلب و شش‌های‌شان هستند یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها بشمار می‌رود. مطالعات نشان داده‌اند دوچرخه‌سواری منظم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. هم‌چنین انجام منظم تمرین‌های هوازی روی دوچرخه موجب تقویت شش‌ها می‌شود و با افزایش اکسیژن مصرفی‌، سطح انرژی‌تان را بالا می‌برد.

دوچرخه سواری به صورت منظم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. از دیگر فواید دوچرخه سواری افزایش اکسیژن‌رسانی به قلب و ریه است.

دوچرخه سواری مقدار اکسیژن دریافتی را افزایش می‌دهد. وجود اکسیژن بیشتر در سلول‌های ما بدین معناست که کل بدن می‌تواند سریع‌تر و با کارایی بیشتر کار کند و روند کاهش وزن را افزایش می‌دهد.

دوچرخه سواری و کالری سوزی

افزایش وزن یکی از مواردی است که در اثر بالا رفتن استرس و بی تحرکی در روزهای کرونایی اکثر ما به آن دچار شده‌ایم، دو چرخه سواری علاوه بر بالا بردن سوخت و ساز بدن موجب کاهش وزن و تناسب اندام می‌شود.

دوچرخه سواری کردن با افزایش سرعت متابولیسم بدن سرعت کاهش وزن را بیشتر کرده، تمام بدن را نیرومند کرده و انعطاف‌پذیری را بهتر می‌کند.

فواید دوچرخه سواری برای از دست دادن چربی و رسیدن به وزن ایده آل در کمترین زمان ممکن به اندازه‌ای است که مربیان بدنسازی انجام این ورزش را توصیه می‌کنند.

دوچرخه سواری و تقویت ماهیچه‌ها

برخلاف دویدن، رکاب زدن دوست مفاصل است. این حرکت، به زانوها و مفاصل لگن فشار نمی‌آورد. دوچرخه سواری پاها را قوی می‌کند، اما نسبت به دویدن تأثیرات منفی بسیار کمتری دارد. هنگام دوچرخه سواری فشار کمتری به مفاصل وارد می‌شود بنابراین ورزشی عالی برای افرادی که از درد مفاصل یا روماتیسم رنج می‌برند است.

زمانی که روی دوچرخه در حال رکاب زدن هستید، بسیاری از عضلات از جمله چهار سر ران، همسترینگ، ماهیچه‌های پشت پا و پنجه به خاطر فشاری که برای به جلو بردن دوچرخه وارد می‌کنید درگیر می‌شوند.

علاوه بر عضلات پا ماهیچه‌های دستان هم درگیر می‌شود. با تمرین مداوم به وسیله‌ دوچرخه سلامتی عضلاتتان تضمین می‌شود کمک می‌کنید تا ماهیچه‌های قوی‌تری داشته باشید.

دوچرخه سواری و قوی کردن ماهیچه‌های پاها

دوچرخه سواری را می‌توان یک ورزش اساسی برای تقویت عضلات پا دانست. دوچرخه سواری می‌تواند جذاب‌تر از بلند کردن وزنه باشد، اما برای بدن اثرات مشابه داشته باشد. بهترین راه برای افزودن قدرت به خصوص در عضلات چهارگانه، این است که از بالاترین دنده دوچرخه استفاده کنید و به عضلات فشار وارد کنید.

اگر چه روند ایجاد ماهیچه با دوچرخه سواری به کندی صورت می‌گیرد، اما با دوچرخه سواری در سربالایی و افزایش زمان انجام این ورزش می‌توان این امر را سرعت بخشید.

دوچرخه سواری بخاطر تأثیر فشاری کمی که بر مفاصل دارد، در سنین پیری هم می‌توان انجام داد، این ورزش برای زانو و دردهای ایجاد شده در مفاصل زانو تأثیر منفی بخصوصی نداشته و می‌توان با مشورت و تحت نظر پزشک آن را انجام داد.
 

فواید دوچرخه سواری ثابت

با اثبات فواید دوچرخه سواری برای سلامت بدن و تناسب اندام در افراد، سازندگان لوازم ورزشی به فکر تولید دستگاهی با قابلیت دوچرخه، اما به شکل ثابت انداخته است. استفاده از دوچرخه‌های ثابت برای افرادی که امکان استفاده از دوچرخه را ندارند، یک مزیت به حساب می‌آید. که با رفتن به باشگاه و یا داشتن این وسیله در منزل از مزایای این ورزش هوازی بی بهره نمانند.
 

کد خبر 451235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.