مرغ ۲۲ هزار تومانی در بازار وجود ندارد!

افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر به دلایل متعددی از جمله نبود تعادل بین عرضه و تقاضا و تخصیص نیافتن نهاده‌های دولتی به تولید کنندگان از سوی مسئولان و فروشندگان اتفاق افتاده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در برخی روزهای هفته گذشته قیمت مرغ به هر کیلو ۲۷ هزار تومان نیز رسید تا این تنها فرآورده گوشتی که برخی از اقشار جامعه هنوز توان خرید آن را داشتند نیز از سفره‌های کوچک مردم حذف شود.

پیگیری‌های خبرنگار ایمنا، از فروشندگان مرغ سطح شهر اصفهان نشان می‌دهد فروش مرغ در هفته اخیر کاهش قابل توجهی داشته است. به گفته یکی از فروشندگان خیابان مفتح «تعیین روزانه قیمت مرغ بازار را گیج کرده است اما نکته قابل توجه، افزایش قیمت هر کیلوگرم مرغ از ۱۳ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان در یک هفته اخیر است. پیش از این قیمت مرغ هفته‌ای یک‌بار اعلام می‌شد و در تمام طول هفته نیز ثابت بود اما اکنون نمی‌توانیم قیمت ثابتی برای این محصول پروتئینی اعلام کنیم زیرا معلوم نیست فردا قیمت‌ها چگونه باشد.»

فروشند دیگری در خیابان رهنان اصفهان می‌گوید «مردم توانایی خرید مرغ با این قیمت ندارند و فروش نیز کاهش قابل توجهی داشته است. به عنوان نمونه بوقلمون که هر کیلو ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون به قیمت هر کیلوگرم ۳۶ هزار تومان، به ما عرضه می‌شود. مرغداران علت افزایش قیمت را نبود نهاده برای تغذیه مرغ عنوان می‌کنند اما به هر حال، مرغ بی حد گران شده است. پیش از این مشتری‌هایی داشته‌ایم که با یک‌بار مراجعه ۱۰ عدد مرغ می‌خریدند اما اکنون فقط توانایی خرید یک مرغ دارند.»

حسینی، که فروشنده مرغ در خیابان طوقچی است، می‌گوید: «مرغ در طول هفته گذشته سه بار جهش قیمت داشت و از ۱۵ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده و با وضع موجود حتی ممکن است قیمت‌ها به ۳۰ هزار تومان نیز برسد زیرا بسیاری از کشتارگاه‌ها در روزهای اخیر کشتار نداشته‌اند و این امر موجب نایاب شدن مرغ در بازار می‌شود.»

مرغ در بازار نایاب می‌شود

یکی دیگر از دارندگان واحد صنفی فروش مرغ در خیابان کاوه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «شب گذشته آخرین مرغ‌ها را فروختم. از روز چهارشنبه کشتارگاه‌ها اعلام کرده‌اند کشتاری در سطح استان انجام نشده زیرا به دلیل اختلاف بین قیمت اعلامی ستاد تنظیم بازار و قیمت تمام شده برای مرغ داران، نتوانسته‌اند قیمتی را برای مرغ اعلام کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «از فردا واحد صنفی ما نیز تعطیل خواهد بود زیرا محصولی برای عرضه به بازار نداریم و اعلام شده که این وضعیت تا تصمیم بعدی مسئولان ادامه خواهد داشت.»

فروشنده دیگری که در خیابان رباط فعالیت دارد به خبرنگار ایمنا می‌گوید: «در همسایگی واحد صنفی من، یک فروشگاه سبزی فروشی بوده که پیش از این باقی مانده‌ها و ضایعات سبزی را به قیمت هر کیلو ۳۰۰ تومان به خریدارانی که برای تغذیه مرغ از آن استفاده می‌کردند، به فروش می‌رساند و در شرایط فعلی این قیمت به هر کیلو سه هزار تومان و حتی بیشتر هم رسیده است زیرا سویا و ذرت برای تغذیه مرغ به دست مرغداران نمی‌رسد. شاید همین موارد دلیل گرانی مرغ و اعتراض مرغداران به قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار باشد!»

بازار «دستوری» نیست!

در همین رابطه رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: نبود ارائه نهاده‌های دامی و تخصیص نهاده‌های دولتی به مرغداران باعث شد مرغداران به دلیل نبود اطمینان از تأمین نهاده‌ها جوجه‌ریزی را کاهش دهند و ما در آینده نیز حتماً با مشکل کاهش عرضه مرغ در بازار مواجه خواهیم شد.

وی می‌افزاید: هرگاه مرغدار امنیت تهیه نهاده‌های دامی نداشته باشد، اقدام به جوجه‌ریزی نمی‌کند و در فصل برداشت که دو یا سه ماه بعد از آن است بازار با کاهش عرضه رو به رو خواهد شد.

به گفته رئیس اتاق اصناف اصفهان قیمت‌هایی که اکنون در بازار دیده می‌شود برآمده از تصمیمات کارشناسی نشده دولت است. دولت قیمتی را اعلام می‌کند و کف بازار قیمت چیز دیگری است؛ واقعیت نیز قیمت کف بازار است. بازار دستوری نیست. گران فروشی هم گاهی اوقات وجود دارد که باید با آن برخورد شود و دست واسطه گران کوتاه شود اما اکنون گرانی از گران فروشی سبقت گرفته است. مردم از سهم سفره‌هایشان کاسته‌اند و خود را با گرانی همراه می‌کنند.

جهانگیری ادامه می‌دهد: متولی گرانی دولت است نه مردم؛ این نهاد باید گرانی را مدیریت کند و اگر گران فروشی شکل گرفت با آن مقابله کند. قیمت تمام شده مرغ، تفاوت فاحشی با قیمتی که دولت برای عرضه به بازار اعلام می‌کند، دارد زیرا مرغداران برای تولید این مرغ نهاده‌های دامی را در بازار آزاد خریداری کرده‌اند.

وی تصریح می‌کند: نهاده‌های دامی دولتی در برخی از بخش‌های تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد به بازار تزریق شده و مابقی نهاده مورد نیاز در بازار آزاد تأمین شده است. حیوان متوجه تحریم، گرانی یا ارزانی نیست. جوجه‌ریزی واحدهای مرغداری به این دلیل است که بتوانند به موقع نیاز بازار را تأمین کنند اما متأسفانه وعده‌های دولت برای تخصیص نهاده دامی محقق نشد و قیمت تمام شده افزایش یافت.

رئیس اتاق اصناف اصفهان اظهار می‌کند: بارها دیده‌ایم که عرضه و تقاضا تعیین کننده اصلی قیمت مرغ در بازار است و قیمت‌های مصوب نمی‌تواند بر آن تأثیری بگذارد. ما همه میلیونرهایی هستیم که نمی‌توانیم چیزی را خرید و فروش کنیم. در شرایطی که بازار دچار گرانی غیر منطقی و هیجانی می‌شود اصناف ضربه می‌بینند زیرا تقاضا کاهش می‌یابد.

جهانگیری ادامه می‌دهد: در شهر اصفهان مردم کم‌تر گوشت یخ زده مصرف می‌کنند و گوشت‌های منجمد عرضه شده توسط پشتیبانی امور دام فقط توسط رستوران داران و یا همکاران آنها خریداری می‌شود.

کاهش ۴۰۰ تنی کشتار روزانه مرغ!

محمد علی فروغی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان، نیز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: ستاد تنظیم بازار قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ را به ۲۲ هزار تومان افزایش داد در حالی که تولید کنندگان مرغ اعلام می‌کنند قیمت تمام شده این فرآورده بسیار بیشتر از قیمت اعلامی ستاد تنظیم بازاراست.

وی تاکید می‌کند: شب گذشته کشتار مرغ در اصفهان تقریباً صفر شد. قیمت مرغ زنده تا ۲۱ هزار تومان نیز اعلام می‌شود که پس از کشتار ۲۷ هزار تومان قیمت گذاری می‌شود. مرغداران و کشتارگاه‌ها هیچ تقصیری در این گرانی ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت سفید اصفهان اظهار می‌کند: واحدهای مرغداری برای جوجه‌ریزی باید از تأمین نهاده مطمئن باشد. در شرایط کنونی علاوه بر کاهش عرضه مرغ، مصرف سرانه مردم نیز کاهش یافته به طوری که ۶۰۰ تن کشتار روزانه به ۲۰۰ تن رسید و کشتار شب گذشته نیز تقریباً نزدیک به صفر بوده است.

فروغی تاکید می‌کند: اگر کشتاری انجام شود قیمت آن ۲۷ هزار تومان است. مرغ ۲۲ هزار تومانی در بازار وجود ندارد!

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 451195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.