تکمیل و بهره‌داری ۱۹۰ هزار مسکن روستایی تا پایان سال

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی، گفت: این تسهیلات به همه بانک‌های عامل ابلاغ و ۱۳۰ هزار واحد عملیاتی و در شعب بانک‌ها اجرا شده، پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ هزار واحد سالیانه باید به بهره برداری برسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمیدرضا سهرابی با حضور در گفت و گوی ویژه شبکه خبر درباره طرح نوسازی و بهسازی واحدهای روستایی اظهار کرد: این طرح از سال ۷۴ کلید خورد که در ۱۰ سال ابتدایی کمتر از ۲۰۰ هزار واحد به بهره‌برداری رسید. در این میان پس از زلزله بم، بخش زیادی از واحدهای روستایی آسیب دید و از آن زمان اهتمام دولت برای نوسازی و مقاوم سازی دولت بیشتر شد.

وی افزود: طرح جامع مسکن روستایی سال ۸۳ به تصویب رسید و از ابتدای سال ۸۴ کلید خورد، بر اساس این طرح هر ساله ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی با تسهیلات ۱۵ ساله با پنج درصد کارمزد که در واقع قرض‌الحسنه است، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخته می‌شود.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: از آن تاریخ تا کنون حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد عقد قرار داد با بانک‌ها، یک میلیون و ۷۹۰ هزار واحد به بهره برداری رسیده، ۱۱۱ هزار واحد نیز در دست اجرا است که مجموعاً بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت در این طرح به مردم ارائه شده است.

سهرابی افزود: افزایش سقف تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی در ابتدای امسال از ۴۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و در تیرماه به بانک‌های عامل ابلاغ شد که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان از این تسهیلات به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: تا کنون تسهیلات به همه بانک‌های عامل ابلاغ و ۱۳۰ هزار واحد عملیاتی و در شعب بانک‌ها اجرا شده است. همچنین بیش از ۲۹ هزار پرونده به بانک‌های عامل معرفی و پروانه ساخت برای آن‌ها صادر شده است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه ساخت یک مسکن روستایی ۶۰ متری به طور متوسط ۱۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، گفت: تسهیلاتی که بنیاد مسکن برای مقاوم سازی در اختیار روستاییان قرار می‌دهد کافی نیست اما منابع بانک‌ها در شرایط کنونی کشور محدود است. به دنبال افزایش سقف تسهیلات هستیم اما امیدی به اجرای چنین طرحی نداریم.

سهرابی افزود: سقف تسهیلات با توجه به شرایط اقتصادی متقاضیان در اختیار آنها قرار می‌گیرد، بر این اساس تسهیلات برای افرادی که توانایی مالی دارند تا سقف ۵۰ میلیون تومان است و علاوه بر این تسهیلات برای افراد با توان مالی کمتر تسهیلات قرض‌الحسنه تکمیلی با سقف پنج میلیون تومان و از محل حساب ۱۰۰ امام نیز به قشر ضعیف‌تر، تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود. سقف تسهیلات بلاعوض تا امسال حدود ۸ میلیون تومان بوده و متناسب با توان متقاضیان تا ۱۵ میلیون تومان نیز قابل افزایش است.

وی ادامه داد: در طی دو سال گذشته تفاهم‌نامه ویژه‌ای با عنوان مسکن محرومان منعقد شده که بر اساس آن حدود ۹۱ هزار و ۴۴۰ واحد از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ساخته شده است. خدمات مهندسی از جمله نقشه، پروانه، نظارت در این واحدها رایگان بوده و علاوه بر تسهیلات ۵۰ میلیون تومان برای هر واحد ۳۰ میلیون تومان نیز کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. تا کنون حدود ۲۵ هزار واحد مسکن محرومان به بهره برداری رسیده است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: بخش مسکن تابع مؤلفه‌های اقتصادی کشوراست، در فواصل مختلف همه دولت‌ها به ساخت مسکن روستایی کمک کرده‌اند البته اجرای این طرح در سال‌های مختلف تغییراتی داشته است.

سهرابی افزود: از سال ۹۴ تا کنون حدود ۱۰۰ هزار واحد مشمول تسهیلات تکمیلی ۱۰ میلیون تومانی شده‌اند که حدود ۷۰ هزار واحد آن تکمیل شده است. همچنین برای حدود ۹۱ هزار واحد مسکن محرومان تسهیلات پرداخت و ۲۵ هزار واحد ساخت و به بهره برداری رسیده است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا امروز حدود ۶۹ هزار واحد به بهره برداری رسیده، ۱۱۱ هزار واحد در دست اقدام است، ۲۹ هزار واحد به بانک معرفی شده و تعدادی نیز شروع به کار کرده‌اند. پیش بینی این است که سالیانه حدود ۲۰۰ هزار واحد به بهره برداری می‌رسد.

کد خبر 451176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.