پیش‌بینی واعظی درباره قیمت دلار

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازد:

افزایش تعداد نمایندگان براساس شاخص‌های جمعیت و توسعه ضروری است

محمدصالح جوکار در واکنش به مخالفت دولت با موضوع افزایش تعداد نمایندگان مجلس، گفت: مجلس و نمایندگان درخواست شخصی برای افزایش تعداد نمایندگان ندارند. براساس اصل ۶۴ قانون اساسی از تاریخ همه پرسی ۱۳۶۸ پس از هر ۱۰ سال با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می‌تواند اضافه شود که طی دهه‌های اخیر این اصل روی زمین مانده است.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورهای مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه دولت‌های مختلف توجهی به اجرای اصول قانون اساسی از جمله اصل ۶۴ نداشتند. با توجه به افزایش جمعیت کشور و توسعه سیاسی و اقتصادی کشور افزایش تعداد نمایندگان به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی یادآور شد: برخی از حوزه‌های انتخابیه با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت، دو شهرستان و چند بخش، فقط یک نماینده در مجلس دارند. برخی از حوزه‌های انتخابیه نیز با جمعیت حدود ۶۰ یا ۷۰ هزار نفر یک نماینده دارند. این وضعیت نوعی بی‌عدالتی را رقم زده و ظلم به مردم و نماینده این حوزه‌های انتخابیه است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس یازدهم اظهار کرد: دسترسی به نماینده در این شرایط کاهش پیدا کرده است. نمایندگان نیز فرصت رسیدگی به تمام بخش‌های حوزه انتخابیه را پیدا نمی‌کنند.

جوکار با بیان اینکه نمایندگان مجلس امروز پل بین مردم و حاکمیت هستند، گفت: مردم مشکلاتشان و چالش‌های پیش روی خود را با نمایندگان در میان می‌گذارند. نمایندگان علاوه بر قانونگذاری، نقش نظارتی نیز دارند که با این وضعیت نمی‌توانند به نقش نظارتی خود بپردازد. نماینده‌ای که نتواند مشکلات مردم را رصد و نظارت کند، چگونه می‌تواند قوانین بازدارنده تصویب کند؟

پیشنهاد رضایی برای رؤسای قوا

محسن رضایی در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب، برای اداره کشور در شرایط کنونی به سران سه قوه اجازه دادند که در جلسات مشترک؛ با اختیار کامل، برای عبور از شرایط جاری کشور تصمیم بگیرند.

متاسفانه از این فرصت استفاده نمی شود. بنابراین پیشنهاد می کنم؛ اولاً حداقل هفت نفر از اقتصاددانان که سابقه فعالیت تجربی دارند در آن دبیرخانه مستقر شوند و چون سران سه قوه، مدعی تخصص لازم در امور اقتصادی نیستند یا اگر هم از آن تخصص بهره‌مند باشند، اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است؛ از آرای این اقتصاددان‌ها استفاده و جلسات بیشتری برگزار کنند.

ثانیاً؛ اگر سران قوا، جلسات مشترک شان را جدی بگیرند و دبیرخانه شأن را تقویت کنند و از دیدگاه اقتصاددانان استفاده کنند خیلی زود بر اداره کشور مسلط می‌شوند و از افسارگسیختگی هزینه کالاها و ارز و مسکن جلوگیری به عمل می آید و بازار سرمایه و بورس نجات پیدا می کند.

تاکنون چند جلسه در صحن مجمع تشخیص مصلحت و جلساتی در کمیسیون اقتصادی و مشترک مجمع برگزار و اوضاع اقتصادی کشور، معیشت مردم، تورم افسارگسیخته، نرخ ارز و وضع بورس به طور مفصل و دقیق بررسی شده است.

از کارشناسان دولت، مجلس و دیگر بخش‌ها برای شرکت در این جلسات دعوت کردیم که با حضور آنان بحث‌های خوبی شد، اما چون فعلاً قصد نداریم که موضوعات مطرح در مجمع به بحث‌های چالشی تبدیل شود، دیدگاه‌های خودمان را از طرق رسمی به دولت و مجلس منعکس کرده و می‌کنیم.

استفاده از سامانه موشکی مرصاد و طبس در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۹۹

در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ سامانه مرصاد نیروی پدافند هوایی ارتش و سامانه طبس نیروی هوافضای سپاه اهداف متخاصم در منطقه رزمایش را هدف قرار دادند. در این بخش از رزمایش پس از کشف و شناسایی پرنده‌های بدون سرنشین دشمن فرضی در ارتفاع متوسط و ورود آنها به منطقه رزمایش، اهداف به سامانه‌های بومی مرصاد نیروی پدافند هوایی ارتش و طبس نیروی هوافضای سپاه از سوی شبکه یکپارچه پدافند هوایی واگذار شد که اهداف مورد اصابت این سامانه ها قرار گرفتند.

انجام عملیات آتش و حرکت سریع سامانه‌های پدافندی از نقاط محل استقرار به نقاط دیگر از جمله اقدامات انجام شده در این مرحله از رزمایش بود که با هدف عدم شناسایی محل استقرار سامانه های پدافندی با موفقیت انجام شد.

امیر فرج‌پور سخنگوی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۹ با بیان اینکه در این رزمایش طرح‌های دفاع هوایی با سنجش واقعیت‌های نبرد واقعی و شناخت دقیق از توانمندی‌های دشمن طراحی شده و برای کلیه زوایای پیدا و پنهان در لایه‌های مختلف پدافندی تدابیر لازم اتخاذ شده، عنوان کرد: فرماندهان ما در پدافند هوایی با نکته‌سنجی و بررسی نقاط ضعف و قوت طرح‌های دفاعی و اقدام و عمل هوشمندانه توانسته اند آسمانی امن را در سایه اقتدار خود فراهم کنند.

قیمت‌های کنونی دلار واقعی نیست

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اشاره‌ای به افزایش نرخ ارز داشت. او در پاسخ به سوالی مبنی بر روند کاهشی نرخ دلار در ایران و آیا این روند ادامه دار خواهد بود یا خیر گفت: همواره از روز اول گفتیم که قیمت‌های کنونی دلار قیمت‌های واقعی در بازار ایران نیست؛ دولت همواره با افزایش نرخ ارز مخالف بوده و در مقابل آن مقاومت کرده است. علاوه بر آن رییس‌جمهور همواره در ستاد اقتصادی دولت رییس کل بانک مرکزی و مسئولان ذیربط را مسئول کرده تا برای کاهش قیمت دلار و واقعی کردن آن تلاش و برنامه‌ریزی کنند.

اصابت حدود ۱۰ گلوله جنگی به روستاهای شهرستان خداآفرین

علی امیری‌راد در تشریح خبر اصابت ۱۰ گلوله جنگی به روستاهای شهرستان خداآفرین گفت: از حدود، ساعت ۱۲ ظهر امروز حدود ۱۰ گلوله‌ جنگی (خمپاره) به روستاهای همجوار و بخش منجوان در منتهی‌الیه شهرستان، برخورد کرده است.

وی بیان کرد: تعدادی از این گلوله‌ها در نزدیکی روستای اوزان منجر به شکستگی شیشه‌ها شد و مابقی گلوله‌ها هم به اطراف روستاهای اویدوز و پسیان، اصابت کرده‌اند که تلفات جانی و مالی نداشت.

وی از اصابت حدود ۶۰ گلوله‌ جنگی به روستاهای این شهرستان از شروع درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تا به امروز خبر داد و گفت: اصابت این گلوله‌ها موجب تخریب دو واحد ساختمان مسکونی و آسیب جزئی ۳۰ واحد مسکونی از جمله ترک برداشتن، شکسته شدن شیشه و درب و پنجره شده است.

فرماندار شهرستان خداآفرین در خاتمه با تاکید بر اینکه افراد از اقدام به تماشای جنگ از مرز، خودداری کنند، گفت: پلیس با تذکر زبانی و ارشاد تلاش می‌کند تا تماشاگران جنگ را پراکنده کند.

کد خبر 451153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.