چرا ماسک زدن باعث کاهش انتقال ویروس کرونا می‌شود؟

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد استفاده از ماسک حجم ابرهای ویروس کرونا را که به دلیل سرفه کردن به وجود می‌آید کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، از آنجایی که شیوع ویروس کرونا بیش از ۳۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است، محققان بیش از پیش بر بررسی میزان جابجا شدن قطرات تنفسی حاوی کرونا ویروس و آلوده شدن هوا، پس از سرفه کردن افراد آلوده به این ویروس تمرکز کرده‌اند. پژوهشگران در مطالعات قبلی خود ویژگی‌های هوای دهان افراد مانند حجم، دما، توزیع قطرات و رطوبت را بررسی کردند.

آن‌ها به منظور بررسی تأثیر استفاده از ماسک بر کاهش حجم ابرهای حاوی ذرات ویروس کرونا که از سرفه کردن ناشی می‌شود، مطالعه جدیدی انجام دادند. محققان عواملی مانند رطوبت و دما را که ممکن است بر میزان پخش شدن قطرات حاوی ویروس کرونا تأثیر بگذارد در نظر گرفتند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که پنج تا هشت ثانیه اول پس از سرفه کردن، مدت زمان مهمی برای متوقف کردن ورود قطرات حاوی ویروس به هوا و پخش شدن آن است. پس از این زمان ابر ذرات کرونا متلاشی می‌شود و احتمال انتقال ویروس به دیگران افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این محققان متوجه شدند که استفاده از ماسک حجم ابرهای منتشر شده ناشی از سرفه کردن را هفت برابر کاهش می‌دهد، در حالی که ماسک N95 قادر است حجم ذکر شده را تا ۲۳ برابر کاهش دهد.

به گفته محققان استفاده از ماسک، دستمال یا سرفه کردن در آرنج خود باعث می‌شود فاصله ابرهای ناشی از سرفه کردن افراد کاهش پیدا کند، در نتیجه میزان شیوع قطرات تنفسی حاوی ویروس کرونا کم می‌شود و افراد کمتری به آن آلوده می‌شوند. بنابراین لازم است افراد در دوران همه‌گیری ویروس کرونا از ماسک استفاده کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Physics of Fluids منتشر شده است.

کد خبر 451130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.