مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون

مصرف بعضی مواد غذایی مانند حبوبات، آجیل، چای سبز، سیب و گریپ فروت قرمز در کاهش کلسترول مضر خون کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کلسترول ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط کبد تولید می‌شود و در خون افراد وجود دارد. بدن انسان از کلسترول موجود در خون برای مصارف مختلف استفاده می‌کند، اما زمانی که مقدار این ماده در خون افزایش یابد، به احتمال بسیار زیاد مشکلات زیادی به وجود می‌آورد. بالا بودن میزان کلسترول در خون عمدتاً ناشی از مصرف غذاهایی است که دارای چربی‌های اشباع شده و چربی‌های ترانس باشند. ایجاد تغییر در سبک زندگی به ویژه تغییر در رژیم غذایی می‌تواند نقش مؤثری در کاهش کلسترول مضر خون داشته باشد. در ادامه به معرفی و بررسی بعضی از مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون می‌پردازیم:

حبوبات

تمامی حبوبات از جمله لوبیا، نخود و عدس، منابع فوق العاده‌ای از فیبرهای حل شدنی محسوب می‌شوند که در کاهش میزان کلسترول موجود در بدن که به کلسترول مضر تبدیل می‌شود نقش موثری دارند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف حداقل نصف فنجان حبوبات پخته شده در روز میزان کلسترول مضر را تا هشت درصد کاهش می‌دهد.

مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون

آجیل‌ها و مغزها

گردو، بادام، پسته، تخمه کدوی تنبل، دانه چیا و بذر کتان، منابع خوبی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و انواع چربی‌های اشباع نشده است که می‌تواند جایگزین چربی‌های اشباع شده شود و بدون اینکه تأثیری بر سطح کلسترول مفید داشته باشد، میزان کلسترول مضر خون را کاهش دهد. با توجه به اینکه آجیل‌ها و مغزها کالری فراوانی دارند مصرف ۳۰ گرم از آن‌ها در روز برای سلامت افراد کافی است.

چای سبز

تمام انواع چای سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به کاهش میزان کلسترول مضر خون کمک می‌کند، اما چای سبز بیشترین تأثیر را در کاهش میزان کلسترول مضر دارد. انواع دیگر چای بر اثر تخمیر برگ‌ها تهیه می‌شود، اما برگ‌های مورد نیاز برای تهیه چای سبز فقط بخار داده می‌شوند. این اتفاق مانع از اکسید شدن نوعی آنتی اکسیدان قوی به نام epigallocatechin gallate (EGCG) می‌شود که در کاهش کلسترول مضر خون نقش دارد.

مواد غذایی مفید برای کاهش کلسترول خون

سیب

از آنجایی که سیب سرشار از یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام پلی فنول است می‌تواند با کلسترول مضر خون مقابله کند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خوردن یک سیب در روز، فرآیند اکسیداسیون کلسترول مضر را کند می‌کند همچنین این میوه سرشار از فیبر محلول است که عملکرد مشابهی در حذف کلسترول بیش از حد روده دارد بنابراین مصرف سیب به منظور بهبود عملکرد سیستم گوارش بسیار مفید است.

گریپ فروت

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که گریپ فروت حاوی پکتین است که به کاهش میزان کلسترول مضر خون کمک می‌کند. به توصیه پزشکان، مصرف یک گریپ فروت قرمز در روز به مدت یک ماه، میزان کلسترول مضر خون را تقریباً تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌دهد البته افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی باید قبل از مصرف گریپ فروت با پزشک خود مشورت کنند.

کد خبر 451129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.