آغاز فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با استقرار تیم مشاوره جدید

معاون گردشگری کشور نتیجه وبینار با رئیس‌دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران را تغییر مشاور ارشد و آغاز رسمی فاز دوم تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری با استقرار تیم مشاوره جدید در تهران اعلام کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در دیدار با سوتان سوتکوفسکی رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران که روز سه‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۹ در محل معاونت گردشگری برگزار شد، به تشریح نتایج برگزاری وبینار پرداخت و گفت: از یک سال و نیم پیش تا کنون پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری کشور در معاونت گردشگری در حال پیگیری است. طبق توافق صورت گرفته با سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در سال ۱۳۹۷ تصمیم گرفته شد تا دبیرخانه سازمان جهانی گردشگری نیز مشاوران با تجربه بین‌المللی را برای کمک به مشاوران داخلی معرفی کند و از آنجایی که آن سازمان در ایران دفتری ندارد، پیگیری اجرای این توافقات به دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران واگذار شد.

او خاطرنشان کرد: علاوه بر این موضوع، به‌دلیل وجه غالب گردشگری تاریخی‌فرهنگی در جمهوری اسلامی ایران و مذاکرات به‌عمل آمده، دفتر منطقه‌ای یونسکو نیز در پروژه تدوین برنامه ملی توسعه گردشگری به طور مستقیم وارد همکاری فنی شد.

معاون گردشگری با بیان اینکه در آذرماه گذشته مشاور مورد نظر با معرفی از سوی سازمان جهانی گردشگری و تأیید توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و با هماهنگی دفتر منطقه‌ای یونسکو به ایران آمد، گفت: مشاور موردنظر ضمن برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد با مدیران و ذی‌نفعان این حوزه از جمله وزیر محترم وزارتخانه متبوع، چندین بازدید از استان‌های کشور نیز انجام داد تا در پی این فعالیت‌ها، شرح خدمات مورد نظر نهایی و مورد موافقت قرار گرفت.

او افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا وقفه‌ای در این همکاری‌ها پیش آمد، اما مجدداً با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت گردشگری بودجه‌ای که توسط اتحادیه اروپا در قالب پروژه جاده ابریشم برای این موضوع اختصاص پیدا کرده بود، دوباره در کمیسیون‌های تخصصی مربوطه تصویب و تمدید شد.

به گفته تیموری وبینار برگزار شده با رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو، آغاز فاز جدید تدوین برنامه توسعه گردشگری یعنی شروع اجرای شرح خدمات قبلی بوده است که قبلاً آماده و تأیید شده است.

او با اشاره به اینکه در این نشست مجازی با تغییر مشاور ارشد برنامه ملی و کیفیت حضور نام‌برده در جمهوری اسلامی ایران به توافق رسیدیم و مشاور پیشنهادی معاونت گردشگری نیز مورد تأیید قرار گرفت، اظهار کرد: در همین راستا فهرستی از مشاوران به‌صورت مشترک توسط معاونت گردشگری، سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و یونسکو آماده و نهایی شده است، لذا انتظار می‌رود به‌زودی کار تدوین پروژه با حضور تیم مشاوره جدید و استقرار آن‌ها در معاونت گردشگری آغاز شود.

معاون گردشگری یادآور شد: در حال حاضر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همکاری بسیار خوبی با سازمان جهانی گردشگری دارد و عضویت در چندین ارگان و کمیته تخصصی این سازمان بیانگر تعامل کاملاً تخصصی کشورمان با این سازمان (UNWTO) است که می‌توان به مواردی از جمله عضویت در شورای اجرایی سازمان به‌عنوان دومین رکن مهم تصمیم‌گیری سازمان جهانی گردشگری، عضویت در کمیته آموزش سازمان جهانی گردشگری، عضویت در کمیته مربوط به اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری و عضویت در کارگروه تدوین حقوق و مقررات مربوط به گردشگران و ذی‌نفعان گردشگری اشاره کرد.

کد خبر 451078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.