خوراکی‌هایی که نباید با معده خالی بخوریم

شناخت مواد غذایی ضد سرطانی، پرهیز از خوردن بعضی از خوراکی‌ها با معده خالی، مهمترین عارضه حذف وعده ناهار، منع مصرف شش نوع تخم‌مرغ و کاهش قند خون با یک میوه خاص را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص تغذیه در خصوص توصیه‌های غذایی برای پیشگیری از ابتلاء به سرطان به معرفی منابع طبیعی مفید در این زمینه، اظهار کرد: عموم افراد جامعه با مصرف سبد غذایی اشتباه در معرض خطر ابتلاء به سرطان‌ها هستند. سبد غذایی پر چرب و کم فیبر، نوشیدن نوشابه‌های گازدار از هر نوع و الکل، راه را برای افزایش رادیکال‌های آزاد و آمادگی بدن برای سرطان فراهم می‌کنند.

سید ضیاالدین مظهری، افزود: مصرف آنتی اکسیدان‌هایی مانند سبزیجات، مغز دانه‌ها و پروتئین‌ها می‌تواند به شکل قابل توجهی از ابتلاء به انواع سرطان‌ها جلوگیری کند. همچنین از مصرف ویتامین C که در سبزیجات و میوه‌ها به وفور یافت می‌شود نباید غافل شد. برای مثال مصرف پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، سبزی جعفری منبع غنی از این ویتامین هستند.

وی با تاکید بر مصرف ویتامین A جهت جلوگیری از ابتلاء به انواع سرطان‌ها، تصریح کرد: سبزیجاتی مانند هویج و فلفل دلمه‌ای منبع غنی از ویتامین A هستند و نباید مصرف آنها را فراموش کرد. همچنین مصرف مغز دانه‌هایی مانند تخم شربتی، تخم کتان و کنجد منبع غنی از ویتامین E هستند که مصرف آنها برای این منظور باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

مظهری خاطرنشان کرد: ویتامین D از آن دسته ویتامین‌هایی است که تأمین آن جهت جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها اعم از دیابت و بیماری‌های کبد و کلیه مفید واقع خواهد شد اگرچه که منبع بسیار خوب این ویتامین نور خورشید است و در سبد غذایی ما به مقدار کمتری حضور دارد اما مصرف شیر و ماهی به دفعات زیاد می‌تواند درصد زیادی از این ویتامین را تأمین کند. توجه به این نکته ضروری است که برای مقابله با هر بیماری و پیشگیری از ابتلاء به آن باید اطلاعات درستی از منابع غذایی و میزان مصرف آنها در دست داشته باشیم.

منع مصرف شش نوع تخم‌مرغ

تخم مرغ نه تنها ارزش غذایی فراوانی دارد؛ بلکه جزو مواد غذایی ارزان است. به علاوه صرف نظر از روش‌های تهیه آن، غذایی لذیذ محسوب می‌شود. تخم مرغ‌های فراوانی وجود دارند که از سم هم بدتر به حساب می‌آیند. شش نوع تخم مرغ که نباید آن را مصرف کنید، عبارتند از: تخم مرغ‌های خام حاوی «آویدین» و «آنتی تریپسین» هستند که بر گوارش ما و نیز جذب سفیده تخم مرغ توسط بدن تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، تخم مرغ‌های خام می‌توانند حامل باکتری‌هایی باشند که سبب اسهال می‌شود. این نوع باکتری‌ها تنها در دمای بالا کشته می‌شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از خوردن تخم مرغ، حتماً آن را بپزید.

تخم مرغ با زرده و سفیده مخلوط شده که این حالت زمانی رخ می‌دهد که پوسته زرده در حین حمل ونقل و یا آسیب مکانیکی شکسته شود. همچنین اگر تخم مرغ بیش از حد طولانی نگهداری شود، باکتری‌ها و یا کپک از طریق منافذ پوسته داخل تخم مرغ شده و با از بین بردن ساختار پروتئینی آن، سبب مخلوط شدن آن با زرده می‌شوند.

اگر این نوع تخم مرغ بو یا ظاهر خاصی ندارد، می‌توانید آن را پس از عملیات حرارتی، به عنوان مثال جوشیدن مصرف کنید. با این حال اگر سفیده آن کدر بود، این بدان معنی است که باکتری در داخل آن رشد کرده و خوردن این چنین تخم مرغی به طور کامل ممنوع است؛ به خصوص اگر بوی بدی داشته باشد.

تخم مرغ با زرده خشک که استحکام پوسته زرده هنگام نگه داشتن تخم مرغ در طولانی مدت ضعیف می‌شود و در نتیجه زرده خشک می‌شود. اگر زرده در این حالت رنگ طبیعی داشته باشد، می‌توان آن تخم مرغ را خورد؛ اما اگر زرده کمی سیاه شده باشد، باید آن تخم مرغ دور انداخته شود.

ممکن است عواملی مانند جابجایی یا بسته بندی سبب ایجاد ترک‌هایی در پوسته تخم مرغ شود. در این حالت تخم مرغ در معرض باکتری‌هایی است که بر مدت قابل نگهداری آن تأثیر می‌گذارند.

تخم مرغ کپک زده به هنگام نگهداری تخم مرغ در محیط مرطوب یا خیس پوسته تخم مرغ آسیب می‌بیند و این مسأله می‌تواند باعث نفوذ و تکثیر باکتری در تخم مرغ شود. در ظاهر، این مسأله با وجود لکه‌های سیاه و یا کپک در تخم مرغ آشکار می‌شود و این نوع تخم مرغ به هیچ وجه نباید خورده شود.

تخم مرغ‌های نطفه‌دار به هنگام جوجه‌کشی به سبب تأثیر دما، رطوبت می‌توان رشد جنینی جوجه‌ها را متوقف کرد. تخم مرغ‌های نطفه‌دار نه تنها دارای مواد مغذی نیستند (زیرا مواد مغذی آن برای رشد جنین مرغ استفاده شده) بلکه می‌توانند ناقل باکتری‌های مختلفی مانند «اشریشیا کلی»، «استافیلوکوک»، «حصبه»، «باکتری پروتئوس» باشند و مصرف آنها ممکن است در نهایت به مسمومیت ختم شود؛ بنابراین خوردن این تخم مرغ‌ها را متوقف کنید.

کاهش قند خون با یک میوه خاص

دیابت نوع دو یک بیماری مزمن است که در آن سطح قند خون مدام افزایش می‌یابد و مستلزم کشف راه‌های آسان برای حفظ ثبات آن است. قند خون یا گلوکز به عنوان قند اصلی موجود در خون شناخته می‌شود. بدن از طریق غذا خوردن که برای انرژی و مواد مغذی لازم است قند خون دریافت می‌کند. قند خون بالا می‌تواند به عروق خونی که اندام‌های حیاتی را تأمین می‌کنند، آسیب رساند.

افراد دیابتی هم به طور نامتناسب در معرض خطر افزایش سطح قند خون قرار دارند. وجود روش‌هایی که می‌توان از طریق آن‌ها با تصمیم گیری های غذایی سالم، سطح قند خون را کاهش داد عبارتند از: شواهد نشان می‌دهد که برخی از مواد مغذی دارای خاصیت کاهش قند خون هستند که مهمترین آن‌ها میوه بلوبری است؛ تحقیقات نشان می‌دهد که بلوبری یک داروی گیاهی رایج است که برای کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی نوع دو استفاده می‌شود. بر اساس یک مطالعه عصاره بلوبری (حاوی معادل ۵۰ گرم میوه تازه است) میزان قند خون را در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع دو به طور موثرتری نسبت به داروهای مسکن کاهش می‌دهد. با خوردن این میوه خوش رنگ سطح قند خون خود را کاهش دهید

مطالعه دیگری که طی مدت هشت هفته انجام شد، نشان داد که یک رژیم غذایی غنی از بلوبری تازه ترشح انسولین را در بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک (گروهی از شرایط که خطر ابتلاء به دیابت نوع دو، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد) بالا می‌برد. کارشناسان معتقد هستند که بلوبری مشابه برخی از داروهای کاهش دهنده قند خون از اختلال و جذب کربوهیدرات در روده جلوگیری می‌کند و می‌تواند باعث افزایش قند خون شود، زیرا نسبتاً سریع به گلوکز تجزیه می‌شوند.

مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان می‌دهد که آنتوسیانین موجود در بلوبری نیز می‌تواند ترشح انسولین را تحریک کند. علاوه بر کاهش مصرف کربوهیدرات و افزودن بلوبری به رژیم غذایی، باید دست کم ۲ ساعت و نیم در هفته فعالیت داشته باشید.

مهمترین عارضه حذف وعده ناهار

متخصصان تغذیه تاکید دارند به هیچ وجه وعده غذایی ناهار را از رژیم غذایی خود حذف نکنید. آندره بوبروفسکی متخصص تغذیه و استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ، اظهار کرد: امتناع منظم از خوردن ناهار می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند.

این متخصص تغذیه، اضافه کرد: کارشناسان تغذیه هنوز مشخص نکرده‌اند که آیا وعده صبحانه برای سلامت بدن ضروری است یا خیر و اینکه چه میزان کالری برای ما تأمین می‌کند، اما در مورد مصرف ناهار همه چیز روشن است؛ این وعده غذایی برای کسانی که می‌خواهند سالم بمانند ضروری محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر متخصصان تغذیه هنوز در مورد فواید صبحانه بحث می‌کنند، اما هیچ بحثی در مورد لزوم مصرف وعده ناهار وجود ندارد به این دلیل است که در رژیم‌های غذایی مدرن و بر اساس تجربه‌های علمی، وعده ناهار همیشه باید در برنامه غذایی افراد وجود داشته باشد. دستگاه گوارش ما به حداکثر کالری و حداکثر میزان مصرف غذا در هنگام ناهار عادت دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ناهار اصلی‌ترین وعده غذایی با بالاترین کالری است.

آندره تاکید کرد: امتناع از خوردن غذا یا کنار گذاشتن وعده ناهار به دلیل کار زیاد، عواقب ناخوشایندی را برای کل بدن به همراه دارد. به گونه‌ای که اگر احساس گرسنگی شما در هنگام ناهار برطرف نشود، ممکن است دچار اختلالات خوردن شده و با احساس گرسنگی شدید در هنگام عصر و شام دچار پرخوری و در نتیجه اضافه وزن و بیماری‌های مرتبط با آن شوید.

این متخصص تغذیه، تاکید کرد: اگر شما به توازن گرسنگی و اشتهای خود توجه نداشته باشید، به جای خوردن به موقع غذا و ناهار مجبور خواهید بود یک رژیم غذایی با حجم کالری بالا داشته باشید و به این ترتیب اختلالات خوردن با شدت بیشتر بروز پیدا می‌کند.

خوراکی‌هایی که نباید با معده خالی بخوریم

در وعده غذایی صبحانه فرد پس از چند ساعت خالی بودن معده اقدام به مصرف مواد غذایی می‌کند هرچند بسیاری از افراد به دلیل مشغله داشتن این وعده را حذف کرده یا در صورت صبحانه خوردن، رژیم غذایی صحیح را رعایت نمی‌کنند. مصرف برخی مواد غذایی در حالی که معده خالی باشد می‌تواند با عوارض و مشکلاتی برای سلامت همراه باشد و به همین دلیل مصرف آنها به هنگام خالی بودن معده توصیه نمی‌شود. برخی از این خوراکی‌ها عبارتند از:

هندوانه

مصرف هندوانه با معده خالی می‌تواند موجب اسیدی شدن معده شده و هضم غذا را سخت می‌کند. مصرف این میوه هنگام عصر و غروب توصیه می‌شود.

قهوه

مصرف قهوه با معده خالی مضر است. کافئین موجود در قهوه برای معده مفید نیست. اگر عادت دارید صبح قهوه بنوشید ابتدا یک لیوان آب نوشیده و سپس به مصرف قهوه اقدام کنید.

چای

چای نیز همچون قهوه نباید هنگام خالی بودن معده مصرف شود. مصرف چای در این شرایط احتمال نفخ و یبوست را افزایش می‌دهد.

موز

ا ین میوه حاوی مواد مغذی بسیاری است و سرشار از منیزیم و پتاسیم است اما مصرف آن با معده خالی توصیه نمی‌شود زیرا این مواد مغذی موجود در موز می‌تواند باعث سنگینی و ناراحتی در معده و استفراغ شود.

گوجه فرنگی

مصرف گوجه فرنگی به دلیل دارا بودن ویتامین‌ها وآنتی اکسیدان‌ها برای سلامتی مفید است. هرچند مصرف این خوراکی هنگام خالی بودن معده می‌تواند آسیب زننده باشد. در واقع به دلیل خاصیت اسیدی بودن گوجه فرنگی، مصرف آن با معده خالی توصیه نمی‌شود.

آب گاز دار

آب گازدار حاوی مقادیر زیادی از اسید کربنات است. زمانیکه این نوشیدنی با اسید موجود در معده ترکیب شود می‌تواند با مشکلات بسیاری از جمله درد معده همراه شود.

سالاد

سالاد به هضم مواد غذایی و کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر موجود در ترکیب‌های این خوراکی برای سلامتی مفید است هرچند مصرف سالاد با معده خالی می‌تواند به نفخ و سوزش معده منجر شود.

شیرینی

اگر هنگام صبح یا با معده خالی خوراکی یا نوشیدنی شیرین مصرف کنید در نتیجه خود را در معرض خطر ابتلاء به دیابت قرار می‌دهید. بنابراین مهم است که ابتدا با معده خالی آب بنوشید و سپس اقدام به خوردن کنید.

مرکبات

مرکبات منبع خوبی از ویتامین C هستند. هرچند مصرف این میوه‌ها با معده خالی به دلیل اسیدی بودن موجب سوزش معده و مشکلات گوارشی می‌شود.

دارو

پزشکان همواره توصیه می‌کنند پس از خوردن غذای جامد، فرد به مصرف دارو اقدام کند زیرا با مصرف دارو هنگام خالی بودن معده، سطح داخلی معده تحت تأثیر قرار گرفته و داروها در واکنش با اسید معده، تعادل بدن را به هم می‌زنند.

نوشیدنی‌های گاز دار

به طور کلی مصرف نوشیدنی‌های گازدار برای سلامتی مضر است. هرچند به افراد توصیه می‌شود در صورت تمایل به مصرف این نوع نوشیدنی‌ها از مصرف آن هنگام خالی بودن معده خودداری کنند.

غذاهای تند

اکثر افراد از مصرف غذای تند لذت می‌برند اما مصرف چنین خوراکی‌هایی هنگام خالی بودن معده هرگز توصیه نمی‌شود. به طور طبیعی برخی از اسیدها در بدن وجود دارند که واکنش شیمیایی بین این اسید و ادویه‌جات تأثیر مطلوبی بر روده ندارد.

کشک

مصرف کشک هنگام صبح هرگز توصیه نمی‌شود. مصرف این خوراکی هنگام صبح و با خالی بودن معده آسیب جدی برجا می‌گذارد و در کنار اسیدی کردن موجب زخم معده می‌شود.

کد خبر 451076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.