درخواست وزارت کشور از مجلس برای تعیین تکلیف لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها

سخنگوی وزارت کشور گفت: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و نیازمندی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ایجاد درآمدهای پایدار از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم هر چه سریعتر لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را تعیین تکلیف کنند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، سلمان سامانی با اشاره به ارائه لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به مجلس شورای اسلامی در شهریورماه ۱۳۹۷ اظهار کرد: یکی از اقدامات مهم و ارزنده‌ای که پس از گذشت ۳۷ سال در راستای کاهش مسائل و مشکلات مالی شهرداری‌ها توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاریی‌ها به‌عنوان نماینده وزارت کشور در حوزه عمرانی انجام شده، تهیه و تدوین این لایحه است.

وی افزود: با توجه به شرایط ویژه اقتصادی کشور و نیازمندی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در ایجاد درآمدهای پایدار و همچنین با توجه به دغدغه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ساماندهی هر چه بهتر خدمات و سازوکار فعالیت شهرداری‌ها در کشور تقاضا داریم هر چه سریع‌تر این لایحه که از سوی شورای نگهبان به قوه مقننه اعاده شده است، مورد بررسی و تصویب و ابلاغ قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: تا پیش از سال ۱۳۶۲ دولت سهم بزرگی در تأمین مالی شهرداری‌ها داشت، طرح موضوع خودکفایی شهرداری‌ها، سهم بودجه شهرداری‌های کشور از اعتبارات دولتی را از حدود ۵۰ درصد به کمتر از ۶ درصد کاهش داده است.

سامانی اضافه کرد: در این بازه زمانی، فقدان تعریف نظام درآمدی کارآمد، منظور نکردن جایگزین مناسب منابع دولتی برای شهرداری‌ها و کمبود منابع درآمدی لازم جهت ارائه خدمات به شهروندان و عمران و توسعه شهری منجر به اتکای شهرداری‌ها به درآمدهای بی ثبات و ناپایدار از جمله درآمدهای حاصل از فروش تراکم، تغییر کاربری و جرایم ساختمانی با سهمی حدود ۵۰ درصد در بودجه شهرداری‌ها شده است.

وی یادآور شد: به منظور افزایش درآمد شهرداری‌ها با اتخاذ راهبردهایی مانند ساماندهی وضع عوارض توسط شوراهای اسلامی شهرها، اصلاح نرخ عوارض نوسازی و افزایش ضمانت وصول آن، تعیین تکلیف مطالبات شهرداری‌ها، تعریف مدل‌های مختلف و متنوع مشارکت و سرمایه‌گذاری و ایجاد مشوق‌های قانونی لازم برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران در شهرها، معرفی منابع درآمدی که منشأ قانونی داشته ولی از کارآمدی لازم برخوردار نیستند و همچنین اصلاح مکانیزم پرداخت درآمدهای قانونی شهرداری‌ها به حساب آنان و شفافیت بخشی به امور هزینه‌ای آنان چاره‌اندیشی شده‌است.

سخنگوی وزارت کشور خاطرنشان کرد: توجه به تأثیر به‌سزای اجرایی شدن لایحه مذکور در رفع چالش‌های موجود نظام مالی و درآمدی و رشد قابل توجه درآمدهای سالانه شهرداری‌ها، پیگیری لازم برای سرعت بخشیدن به روند تصویب این لایحه، مورد تاکید و تقاضای وزارت کشور از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

کد خبر 451074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.