هوشمندسازی لزوما ایمنی فضاهای شهری را ارتقا نمی‌دهد!

یک کارشناس شهرسازی گفت: ایمنی فضاهای شهری در گرو فرهنگ سازی درست و تدابیر اندیشیده شده توسط مدیریت شهری است تا شهروندان به راحتی در فضاهای شهری تردد داشته باشند.

‌راما قلمبر دزفولی در گفت‌‎وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: توجه به فاصله پل‌ها، فاصله زیرگذرها، خط کشی‌های عابر پیاده، حصارها و نرده‌ها برای هدایت عابران پیاده و دسترسی پذیری بهتر آنان، از جمله مواردی است که برای ایمن سازی فضاهای شهری باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به پروژه‌های ایمن سازی فضاهای شهری، خاطرنشان کرد: هدف برخی از این پروژه‌ها از جمله طرح خط سفید، رعایت حقوق حرکت پیاده (عابر پیاده) نسبت به حرکت سواره (خودرو) در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها است و بدین منظور تجهیزات استاندارد و هوشمندی در چهارره‌ها قرار داده می‌شود.

قلمبر دزفولی ادامه داد: در برخی شهرهای کشورهای توسعه یافته، چنانچه خودرو چراغ قرمزی که برای عبور عابران پیاده در نظر گرفته شده است را رد کند، سنسورها شروع به هشدار می‌کند و صدایی آژیر مانند ایجاد می‌شود تا فردی که از قانون تخطی کرده است، احساس ترس کند.

وی با اشاره به لزوم آگاهی رسانی به شهروندان، تصریح کرد: از طریق ابزارهای هوشمند می‌تواند هشدارهایی را در فضاهای شهری به شهروندان داد تا آنان خود را با اصول حاکم تطبیق دهند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه توجه به بعد فرهنگ سازی به منظور ارتقا ایمنی فضاهای شهری نیز بسیار حائز اهمیت است، تاکید کرد: استفاده از این وسایل نیازمند داشتن شهروندانی هوشمند است که با این نوع سبک زندگی آشنا باشند بنابراین علاوه بر وجود تجهیزات هوشمند باید بسترهایی نیز همزمان یا از قبل به منظور استفاده شهروندان از این وسایل مدنظر قرار بگیرد.

قلمبر دزفولی تاکید کرد: لزوماً با هوشمندسازی فضاهای شهری و استفاده از آخرین فناوری‌ها، نمی‌توان سطح ایمنی فضاهای یک شهر را ارتقا داد.

کد خبر 451071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.