انجام ۱۸۴ عملیات امداد کوهستان توسط نجاتگران هلال‌احمر در یک ماه گذشته

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از انجام ۱۸۴ عملیات امداد کوهستان توسط نجاتگران هلال‌احمر در یک ماه گذشته در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش ایمنا، مهدی ولی‌پور با اعلام این خبر با اشاره به رشد ۱۶ درصدی مأموریت‌های امداد و نجات در کوهستان در مهر ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، اظهار کرد: از اول تا روز ۳۰ مهرماه جاری در مناطق کوهستانی ۳۱ استان کشور ۱۸۲ مأموریت امداد و نجات به ثبت رسیده که منجر به انتقال هوایی و زمینی ۵۴ نفر به مراکز درمانی و درمان سرپایی ۲۷ مصدوم در محل حادثه شد که از جهت تعداد مأموریت نسبت به مدت مشابه سال ۹۸، شاهد رشد هشت درصدی مأموریت‌های امداد و نجات در مناطق کوهستانی بوده‌ایم.

وی درباره انجام بیشترین مأموریت مرتبط با حوادث کوهستان در استان‌های تهران، فارس و مازندران، افزود: تیم‌های امداد و نجات کوهستان استان‌های فارس با ۲۸ مورد مأموریت کوهستان، تهران با ۱۶ مورد مأموریت کوهستان و مازندران با ۱۵ مورد مأموریت کوهستان را انجام داده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از کوهنوردان خواست در صورت عزیمت به ارتفاعات برف‌گیر و مناطق صعب‌العبور کوهستانی از لباس‌های دارای رنگ مشخص (قرمز، زرد و فسفری) برای سهولت در رصد امدادگران و گروه‌های امداد و نجات هوایی و کوهستان استفاده کنند.

ولی پور از کوهنوردان اعزامی به مناطق کوهستانی و برف‌گیر سراسر کشور خواست، هنگام برنامه‌ریزی صعود به مناطق کوهستانی و ارتفاعات برف‌گیر ضمن به همراه داشتن پوشاک کافی و مناسب فصل و همچنین آگاهی از وضعیت آب و هوا، از مسیرهای مشخص و پاکوب شده برای صعود و فرود به ارتفاعات یاد شده استفاده و با زمان بندی مناسب، برنامه صعود و فرود خود را قبل از تاریکی هوا تنظیم کنند.

وی توصیه کرد: وسایل ضروری بقا در کوهستان شامل مواد غذایی کافی و وعده غذایی اضافه، تجهیزات روشنایی، سوت، قطب نما، نقشه منطقه‌ای کوهستان، کیف کمک‌های اولیه، چاقو، کبریت، کارت شناسایی و گوشی تلفن همراه با شارژ کامل را به همراه داشته باشند و اشراف داشتن بر مناطق صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاه‌ها، مناطق بهمن خیز، مناطق با احتمال ریزش سنگ) برای گروه‌های کوهنوردی عازم به ارتفاعات ضروری است.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان خواست در زمان حاضر از صعود انفرادی به مناطق کوهستانی سراسر کشور خودداری کنند و اگر قصد صعود به مناطق کوهستانی را دارند، به همراه گروهی مجرب و آموزش دیده و با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی و سازمان‌های امدادرسان اقدام به این کار کنند.

ولی‌پور به ایرنا گفت: از کوهنوردان و دیگر شهروندان دوستدار فصل پاییز و زیبایی‌ها آن در ارتفاعات کوهستانی و مناطق برف گیر درخواست می‌کنم، در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.

کد خبر 451029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.