انتخابات آمریکا بر روند شاخص بورس چه تأثیری دارد؟

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: اگر برنده انتخابات آمریکا، تحریم‌های ایران را تشدید کند، دلار به سمت نرخ‌های بالاتر حرکت خواهد کرد و این امر سود اسمی شرکت‌ها را افزایش خواهد داد می‌تواند بورس را برای بازگشت به روند صعودی تحریک کند.

شهرام معینی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دو عامل تورم بالا و دلار فزاینده می‌تواند موج افزایشی قابل توجهی برای بورس داشته باشد که این دو عامل در گرو تشدید تحریم‌ها است. اگر برنده انتخابات آمریکا به برجام برگردد و اجازه فروش نفت را به دولت بدهد، نرخ دلار و تورم کاهش می‌یابد. کاهش نرخ دلار، سود اسمی شرکت‌ها و کاهش تورم، پی به ای (P/E) تعادلی را کاهش خواهد داد. اگر این اتفاق بیافتد بازار از سطحی که قرار دارد ممکن است به سمت پایین‌تر حرکت کند یا یک حرکت فرسایشی را در همین سطوح داشته باشد.

وی افزود: مزیت اصلی اقتصاد کشور، صادرات نفت و گاز و نیروی کار ارزان است. اگر دولت، حداقلی از روابط بین‌المللی را داشته باشد تا بتواند نفت و گاز را بفروشد و آن را با نیروی کار ارزان ترکیب کند می‌تواند اقتصاد بهتری بسازد. در این صورت بخش حقیقی اقتصاد پیشرفت خواهد کرد و تورمی نخواهد داشت در نتیجه قیمت دارایی‌ها نیز افزایش چندانی پیدا نمی‌کند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان ادامه داد: اگر تحریم‌ها تشدید شود و دولت از فروش نفت و گاز محروم بماند، همچنین سرمایه خارجی به کشور وارد نشود قیمت تعادلی دلار می‌تواند دائماً افزایش یابد و به موجب آن تورم افزایش پیدا کند که این عامل به نفع دارایی‌ها است و قیمت ریالی آن‌ها را افزایش خواهد داد. بازده ریالی سال اخیراً بورس به علت رشد دلار و تورم زیاد، بالا بود.

معینی اضافه کرد: اقدامات دستوری یکی از مشکلاتی است که در کشور وجود دارد. برخی علاقه دارند قیمت خودرو کاهش پیدا کند ولی قیمت سهام خودرویی افزایش پیدا کند یا قیمت محصولات فولادی کاهش پیدا کند ولی قیمت سهام آن‌ها افزایش یابد. این تعارضی است که در ذهنیت بخش بزرگی از جامعه حتی نخبگان ریشه دوانده است در حالی که هر گونه مداخله دولت ضمن اینکه مؤثر و بادوام نیست، می‌تواند تأثیرات منفی در آن حوزه ایجاد کند.

وی گفت: در شرایطی که قیمت سهام افزایش پیدا می‌کند، افراد نمی‌دانند چه اتفاقی افتاده و تحلیل‌های نادرستی از علت رشد سهام دارند. به عنوان مثال می‌گویند چون دولت سهام خود را در بورس عرضه کرده و از آن حمایت می‌کند بازار سهام رشد می‌کند؛ برعکس آن هم صادق است، یعنی وقتی که شاخص بورس ثابت ماند یا افت کرد، می‌گویند که چون دولت از آن پشتیبانی نکرده است. امثال اقدامات دولت در حقیقت تأثیرات چندانی در بازار ندارد فقط تأثیرات کوتاه مدتی در ذهنیت مردم خواهد گذاشت و تأثیر آن جدی نیست.

کد خبر 451018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.