بررسی اصول محله مسکونی در ایران

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: بررسی اصول محله مسکونی در ایران و طراحی محله مسکونی نوین بر پایه ارزش‌های تاریخی و ایرانی-اسلامی به عنوان پروژه پژوهشی مساله محور حوزه بهره‌بردار معاونت شهرسازی و معماری توسط « زهره مرادی» دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین مورد پژوهش قرار گرفت.

مرتضی نصوحی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه محله مسکونی به معنای جایی است که از طریق روابط نزدیک و معاشرت‌ها ایجاد شده و سابقه تاریخی، احساس مالکیت، انسجام و نظارت عمومی از جمله ویژگی‌های مهم یک محله محسوب می‌شود، اظهار کرد: وقتی از محله سخن به میان می‌آید، ذهن به سراغ معماری و شهرسازی ایرانی سوق پیدا می‌کند، برخلاف واحد همسایگی که نشان‌گر شهرسازی غرب بوده و نیز واحد محله‌ای با محوریت مسجد نمادی از شهر اسلامی است.

وی ادامه داد: هدف از طراحی محله مسکونی با ارزش‌های تاریخی و ایرانی- اسلامی این است که با رعایت اصول محله مسکونی در ایران و حفظ ارزش‌های تاریخی با بینش اسلامی بتوان محله‌ای را طراحی کرد که باعث افزایش حس تعلق، مشارکت، ارتباطات متقابل و امنیت در مردم شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه رشد شهرنشینی و در پی آن تغییرات ایجاد شده در محله‌های امروزی برای بر طرف کردن نیازها، باعث از بین رفتن هویت محله‌های مسکونی و از بین رفتن روابط اجتماعی که از اصول اصلی محله مسکونی ایرانی است، شده است، گفت: دلیل اصلی انجام این پژوهش حفظ ارزش‌های تاریخی محلات و طراحی محلاتی با اصول ایرانی و اسلامی، که خود می‌تواند به حفظ هویت محله مسکونی در ایران کمک کند.

وی اظهار کرد: وجود ارزش‌های تاریخی و ایرانی- اسلامی در محله‌های مسکونی شهرهای ایران به خصوص در اصفهان که به عنوان مهد فرهنگ و تاریخ ایران است می‌تواند پاسخ‌گوی بسیاری از نیازهای حال مانند امنیت اجتماعی و فردی باشد، همچنین وسیله‌ای برای ایجاد حس مالکیت و تعلق و در پی آن به وجود آمدن حس مشارکت در مردم شود.

نصوحی با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته در این پژوهش بر روی محله سیچان اصفهان است، افزود: این محله با رشد شهر در جنوب اصفهان، روز به روز از هویت خود دور شده است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تاکید کرد: نبود فضاهای همگانی، فضاهای سبز، تداخل حرکت سواره و پیاده، عدم نظارت اجتماعی، عدم رعایت قوانین ساخت و ساز همگی از جمله ویژگی‌های مهم محله‌های مسکونی در ایران است که می‌توان گفت در محله سیچان وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در این پژوهش سعی شده با شناخت دقیق عناصر تاریخی و هویتی محله سیچان، محله‌ای طراحی شود که با اصول ایرانی و ارزش‌های ایرانی- اسلامی و تاریخ محله‌ی سیچان همسو باشد.

کد خبر 450979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.