رابطه لاریجانی و روحانی در فاز همکاری​​​​​​

طرح استیضاح رئیس جمهور، انتقادات تند سعید نمکی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی، حمایت علی لاریجانی، قطع رابطه ایران و انگلیس به روایت مصدق و بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۳۰ مهرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیاست‌های یک بام و دو هوا، داد وزیر را درآورد!» به بررسی انتقادات تند سعید نمکی از رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی پرداخت و نوشت: با افزایش چشمگیر قربانیان و مبتلایان به کرونا در کشور، وزیر بهداشت و درمان ازنبود برخورد با متخلفان طبق دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا و از ناکارآمدی در نظارت بر اجرای مقررات بهداشتی انتقاد کرد و گفت: «به درخواست‌ها و التماس‌های او برای بستن جاده‌ها و جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند بی‌توجهی شده است». از هفته گذشته شمار مبتلایان به کرونا در اروپا و ایران با افزایش چشمگیری همراه بود و روز دوشنبه، ایران با ۳۳۷ فوتی در جایگاه نخست دنیا ایستاد و روز گذشته نیز ۳۲۲ بیمار جانشان را از دست دادند تا وضعیت موج سوم به اوج خطرناکی خود برسد. از هفته گذشته بسیاری از کشورهای اروپایی که مانند ایران با افزایش شمار مبتلایان و قربانیان روبه‌رو شده‌اند، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را برای کنترل کووید- ۱۹ اجرا کردند.

مثلاً در کشور فرانسه، از ساعت ۹ شب همه‌جا تعطیل می‌شود، تشدید لایه به لایه محدودیت‌ها در انگلیس اجرا شد، برای مثال در روزهای اخیر در شهرهایی که در لایه دوم قرار داشتند، مانند لندن و یورک طرح ممنوعیت معاشرت با افراد خانواده اجرا شد. در حالی‌که مناطق دیگری که در لایه سوم قرار داشتند، تعطیلی گسترده مراکز عمومی را تجربه می‌کردند و معاشرت با دیگران حتی در محیط‌های باز خارج از خانه هم برای آنها ممنوع اعلام شده بود.

در آلمان سفر ممنوع شد و دولت از مردم خواسته از سفرهای غیرضروری اجتناب کرده و مهمانی‌ها را لغو کنند و تا جای ممکن در خانه بمانند. دولت ایتالیا نیز با تشدید محدودیت‌ها و محدود کردن باشگاه‌ها و برخی مراکز پرجمعیت و نیز تقویت دوره‌های آموزشی آنلاین سعی دارد، از آمار رو به افزایش مبتلایان و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا جلوگیری کند که البته این موضوع با مقاومت مردم همراه شده است؛ اما در ایران دستورالعمل سختگیرانه و جریمه ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی جای خود را به تذکر لسانی و شفاهی پلیس داد و باعث اعتراض و گلایه‌های وزیر بهداشت شد.

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد که بار دیگر قربانیان کرونا در ایران رکورد زد و رقم بی‌سابقه ۵۰۳۹ مبتلا در یک روز (از دوشنبه ۲۸ مهر تا ۲۹ مهر) ثبت شد. به گفته سیماسادات لاری، در همین بازه زمانی ۳۲۲ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۵۳۹ هزار و ۶۷۰ نفر رسید و ۳۱ هزار و ۳۴ نفر نیز جانشان را از دست دادند. بر اساس اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور مجلس از طرح استیضاح رئیس‌جمهوری» به بررسی طرح استیضاح رئیس جمهور پرداخت و نوشت: از ابتدای مجلس یازدهم، قابل پیش‌بینی بود که مقابله مجلس اصولگرای جدید با دولت حسن روحانی با مواردی مثل سوال یا استیضاح از رئیس‌جمهوری هم همراه شود. در ماه‌های گذشته این موضوع بارها مطرح شد؛ هر چند مدتی بعد از سخنان رهبر انقلاب اسلامی در دیدار ویدئوکنفرانسی با نمایندگان مجلس خاموش شده بود. با این حال در روزهای گذشته باز هم صدای ساز استیضاح در بهارستان بالا گرفت و واکنش‌های فراوانی هم به دنبال داشت.

حالا روز گذشته عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی خبر داده است که «ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح رئیس‌جمهوری انجام نشود.» احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره استیضاح رئیس‌جمهوری گفت: مجلس با مصلحت‌اندیشی به دولت کمک می‌کند تا به راحتی به خرداد ماه سال آینده یعنی پایان مهلت خود قانونی برسد. چراکه هدف مجلس کمک به دولت برای سهولت در ادامه کار خود است. اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر مجلس یک یا دو وزیر دیگر از دولت را استیضاح کند دولت مستقر سقوط خواهد کرد و امکان اینکه وزرا و رئیس‌جمهوری را به راحتی استیضاح کرد.

وی افزود: دوشنبه شب رئیس مجلس جلسه‌ای با تیم اقتصادی دولت یعنی وزیر کشاورزی، وزیر صمت، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و چند عضو دیگر این تیم جلسه داشت تا وضعیت اقتصادی را بررسی کند و به دولت کمک کند. در صورتی که رسیدگی به وضعیت اقتصادی وظیفه دولت و رئیس‌جمهوری است نه رئیس مجلس. اما رئیس مجلس با کمک به دولت درصدد است تا دولت را برای ادامه کار یاری کند. خود زنگنه می‌گوید که من بیشتر از اینکه به جلسات دولت بروم در جلسات مجلس شرکت می‌کنم.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: حقیقت این است که اگر الان استیضاح رئیس‌جمهوری را در مجلس شروع کنیم، روند آن حدود دو ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس‌جمهوری به مدت سه ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود و اگر نتیجه‌ای داشت انجام می‌شد؛ ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.

روزنامه همدلی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رابطه لاریجانی و روحانی در فاز همکاری‌» به بررسی حمایت لاریجانی از دولت پرداخت و نوشت: تا زمانی که علی لاریجانی در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس حضور داشت، مشهور بود که او یار و مدافع حسن روحانی و دولت اوست. آنچنان که اصولگرایان می‌گویند بسیاری از مخالفت‌هایشان علیه دولت روحانی را لاریجانی ناکام گذاشته است. همین نزدیکی و همکاری لاریجانی با دولت روحانی باعث شد تا او در سال‌های اخیر به شدت مورد غضب همقطاران سابق اصولگرایش باشد؛ اما حالا که لاریجانی دیگر در مجلس حضور ندارد همکاری او با دولت به پایان نرسیده است.

آن گونه که محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی روایت کرده حالا لاریجانی در یک همکاری نزدیک با دولت در حال تنظیم و پیگیری سند مهم همکاری ۲۵ ساله ایران و چین است. همکاری لاریجانی با روحانی می‌تواند یک راهبرد استراتژیک در برنامه‌های بعدی جریانات سیاسی بخصوص جریان موسوم به اعتدالیون باشد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته: بعد از این‌که لاریجانی از مجلس بیرون آمد، از او درخواست کردیم کار خود را در خصوص پیگیری سند ۲۵ ساله ادامه دهد، او هم پذیرفت و این روزها برای پیشبرد برنامه‌های مربوط به اجرای این توافق همکاری ایران و چین وقت می‌گذارد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور البته درباره شایعاتی مبنی بر تجهیز دفتری در پاستور برای لاریجانی به منظور پیگیری و اجرای سند همکاری ایران و چین، اظهار بی‌اطلاعی کرد. گفتنی است، پس از سفر رئیس‌جمهور چین به ایران و توافق بر سر تنظیم یک سند همکاری میان دو کشور، علی لاریجانی به همراه چند تن از وزرای دولت و برخی رؤسای کمیسیون‌های مجلس به چین سفر کرد و رایزنی‌هایی را برای نحوه تدوین و اجرایی‌سازی توافق ۲۵ ساله با مقامات چینی انجام داد. در عین حال برخی منابع خبری مدعی شده‌اند که لاریجانی برای پیگیری امور مختلف در دفتری که از سوی روحانی به او داده شده در پاستور مستقر است.

این موضوع همکاری روحانی و لاریجانی از این جهت مورد توجه است که او به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده شناخته می‌شود. هرچند که تاکنون خودش و اطرافیانش درباره حضور در انتخابات ۱۴۰۰ اظهار نظر رسمی نداشته‌اند ولی با این حال گمانه‌زنی‌های مختلف همچنان او را به عنوان یکی از چهره‌های مهم در انتخابات آینده نشان می‌دهد. ولی در عین حال از یک طرف اصولگرایان بخصوص پایداری‌ها منتقد جدی او هستند و از طرف دیگر اصلاح‌طلبان می‌گویند قصدی ندارد که برای انتخابات سال آینده روی چهره‌ای که اصلاح‌طلب نیست سرمایه‌گذاری کنند.

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «‌با بیداری و استقامت ادامه می‌دهیم» به بررسی قطع رابطه ایران و انگلیس به روایت مصدق پرداخت و نوشت: سی‌ام مهرماه سال ۳۱ بود که قطع رابطه سیاسی ایران و بریتانیا پس از تصویب هیئت وزیران در دولت دکتر محمد مصدق تسلیم کاردار سفارت انگلستان در تهران شد و حسین فاطمی، وزیر امور خارجه دولت مصدق، آن را اعلام کرد. علت قطع رابطه ایران با انگلستان، بی‌اعتنایی لندن به خواست‌های ملت ایران در احقاق حقوق خود به‌ویژه در جریان ملی‌کردن صنعت نفت عنوان شده بود. پس از ده‏‌ها سال حضور تمام‌قد انگلیس در عرصه سیاست ایران از دوران قاجار تا پهلوی، این نخستین‌بار بود که به حضور این کشور در ایران، برای مدتی پایان داده می‌شد.

۲۴ مهرماه دکتر مصدق در نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای ملی دلایل تصمیم دولتش مبنی بر قطع رابطه با دولت انگلیس را به اطلاع ایشان رساند و رادیو متن این نامه را پخش کرد. نامه مصدق به نمایندگان به این شرح بود: «مجلس شورای ملی / آقایان نمایندگان محترم مستحضرند که جنبش ملی ایران از روز اول با کارشکنی‌ها و تحریکات عوامل شرکت سابق و دولت انگلیس در داخل و خارج کشور روبرو شد. این تلاش‌ها و تشبثات زحمات فوق‌العاده برای ما فراهم کرد ضمناً به آبروی خود آنها نیز لطمه زد، زیرا هریک از این تشبثات پرده تازه‌ای از روی رفتار ظالمانه زورمندان برداشت و چهره سیاست استعماری آنان را بیشتر نمایان کرد.

با مختصر تأملی آقایان به خاطر خواهند آورد که از روز ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ تا امروز که قریب ۱۹ ماه از اولین تصمیم مجلس ایران می‌گذرد، چه مشکلاتی در راه موفقیت ما به وجود آورده و تا چه حد دامنه تحریک و آشوب و اغتشاش را فقط به خاطر منفعت‌طلبی و استفاده‌جویی توسعه داده‌اند. پس از آنکه صنعت نفت در مجلسین ملی تصویب شد و ملت ایران به این آرزوی خود رسید، دولت انگلیس برای جلوگیری از اجرای آن نخست دست به ارعاب و اخافه زد و برخلاف شرایط دوستی‌ای که پیوسته از آن دم می‌زد، ملت صلح‌دوست ما را به سزای آنکه از یکی از حقوق اولیه خود استفاده کرده بود به کشتی‌های موریشن و فلامنکو و قوای زمینی و دریایی و هوایی متمرکز در دور و نزدیک مرزهای ایران تهدید کرد.

ملت ایران که در راه رسیدن به آمال ملی خویش برای تحمل هرگونه سختی و مشقت خود را آماده کرده و در این راه تا پای جان ایستاده بود، از این تهدیدات باکی نداشت.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا در آستانه جنگ داخلی؛ طرفداران ترامپ صندوق رأی را آتش زدند» بررسی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخت و نوشته است: هر چه زمان به روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) یعنی موعد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می‌شود تنش‌ها در این کشور افزایش پیدا می‌کند. پیش از این کارشناسان، رسانه‌ها واندیشکده‌های بسیاری در آمریکا هشدار داده‌اند که انتخابات پیش رو با توجه به تشدید دو قطبی در فضای سیاسی این کشور ممکن است به جنگ داخلی منجر شود. رئیس‌جمهور این کشور نیز بارها اعلام کرده با برگزاری انتخابات پستی مخالف است و نتیجه انتخابات را نیز در صورت شکست نخواهد پذیرفت. بر اساس گزارش‌ها ترامپ هزاران طرفدار افراطی خود را بسیج کرده تا به روند انتخابات نظارت داشته باشند و موارد تقلب را گزارش دهند.

دیروز اما خبر رسید یک صندوق رأی نیز در ایالت کالیفرنیا به آتش کشیده شد. مقام‌های آمریکایی گفتند آتش‌سوزی در یکی از صندوق‌های اخذ رأی در ایالت کالیفرنیا عامدانه بوده است.

طبق نوشته روزنامه گاردین، مسئولان، تحقیقات درباره این حادثه که یکشنبه شب به وقت محلی در لس‌آنجلس رخ داد را آغاز کرده‌اند. آتش‌نشان‌ها برای مهار شعله‌های آتش مجبور به آب‌پاشی به داخل این صندوق شدند که این اقدام موجب آسیب به برگه‌های رأی شد. ویدئوی منتشرشده از صحنه حادثه نشان می‌داد که ده‌ها برگه رأی سوخته و یا خیس شده‌اند.

«هیلدا سالیس»، از ناظران انتخاباتی در شهر لس‌آنجلس در بیانیه‌ای گفته: «آتش زدن یک صندوق رسمی رأی، دربردارنده تمام نشانه‌ها از تلاش برای محروم کردن رأی‌دهندگان از حق رأی است». بر اساس گزارش‌ها احتمالاً طرفداران ترامپ پشت این آتش سوزی عمدی باشند. گفتنی است پروسه انتخابات در آمریکا پیچیده است و هفته‌ها قبل شروع شده است. نخستین سه شنبه نوامبر (۱۳ آبان ماه) روز انتخابات در آمریکا نامگذاری شده است.

کد خبر 450976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.