اکثر خانه‌های تاریخی اصفهان درحال تبدیل شدن به زباله‌دان است

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: از میان پلاک‌های ستاره‌دار، ۲۱۸ خانه تاریخی اصفهان نیاز به بازسازی دارد که با همت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان ۱۰۰ خانه در حال مرمت و احیاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اصغر برشان در یک گفت‌وگوی زنده رادیویی با اشاره به بافت فرسوده و تاریخی شهر اصفهان، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی احیای بافت‌های تاریخی و میراثی است که در قانون نیز این وظیفه بر عهده این سازمان گذاشته شده است اما میراث فرهنگی به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و سیاست‌هایی که در پیش گرفته است، نتوانسته به درستی پاسخگوی رفع نیازهای کلانشهر مهمی مانند اصفهان در این زمینه باشد.

وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمینه توسعه گردشگری خوب عمل کرده چون بسیاری خانه‌های تاریخی و مراکز گردشگری را با توجه به جذب سرمایه گذاران احیا کرده و اگر بحث کرونا نبود، اکنون در این زمینه وضعیت مطلوبی را داشتیم.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه برای احیا، بازسازی و نوسازی اماکن تاریخی به دلیل محدودیت‌های بودجه و تنگناهای موجود موفق عمل نشده است، افزود: اگر خدمات سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و شهرداری‌های مناطق یک و سه اصفهان نبود، شاید بسیاری از قسمت‌های این دو منطقه به دلیل وسعت بسیار زیادی که در محدوده تاریخی دارند، اکنون به مخروبه تبدیل شده بود.

وی در خصوص وسعت بافت تاریخی شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: از مساحت یک هزار و ۱۵۲ هکتاری منطقه سه حدود ۵۵۳ هکتار آنکه تقریباً نیمی از مساحت این منطقه می‌شود، در بافت تاریخی قرار دارد و در منطقه یک شهرداری اصفهان که ۸۱۰ هکتار مساحت کل آن است حدود ۲۲۳ هکتار آنکه یک چهارم مساحت کل این منطقه می‌شود را بافت تاریخی تشکیل می‌دهد.

برشان محدودیت‌های موجود را عامل فرار سرمایه به جای جذب آن در بافت تاریخی شهر دانست و تصریح کرد: در منطقه سه حدود ۶۳۵ پلاک ستاره‌دار و در منطقه یک ۲۴۰ پلاک ستاره‌دار وجود دارد، اگر کسی بخواهد برای پلاک‌های ستاره‌دار از شهرداری پروانه بگیرد، باید شهرداری از میراث فرهنگی و گردشگری استعلام بگیرد و اگر میراث اجازه بدهد پروانه صادر می‌شود.

وی با بیان محدودیت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بهسازی و نوسازی بافت تاریخی، توضیح داد: ممکن است سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه فعالیت‌های نوسازی و بهسازی در پلاک‌های ستاره‌دار و حتی پیرامون آن‌ها را ندهد زیرا برخی از آن‌ها ارزش تاریخی ثبت شده جهانی دارند.

خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: از میان پلاک‌های ستاره‌دار، ۲۱۸ خانه تاریخی اصفهان نیاز به بازسازی دارد که با همت سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اصفهان ۱۰۰ خانه در حال مرمت و احیاست اما بیش از نیمی از این خانه‌ها در حال از بین رفتن و مخروبه شدن است و به دلیل نداشتن اجازه فعالیت‌های نوسازی و بهسازی در حال تبدیل شدن به زباله‌دانی است.

وی با اشاره به اینکه اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نوسازی و بهسازی برخی خانه‌های تاریخی از پوسته خود بیرون نیاید و ادارات راه و شهرسازی و برنامه و بودجه در این مورد فکری نکنند، مرکز شهر از بین خواهد رفت، گفت: در مرکز شهر و مناطق یک و سه آثار تاریخی فراوان و مشهوری وجود دارد و بافت تاریخی این مناطق باید با نوسازی و بهسازی حفظ شود.

برشان با تاکید بر لزوم تعامل شهرداری و شورای شهر با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ادامه داد: در کمیسیون تلفیق در زمینه احیا و بازسازی خانه‌های تاریخی که در حال تخریب و نابودی است، جلساتی با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری داشته‌ایم و مسائل را مطرح کرده‌ایم.

وی با توضیح اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید تعیین بافت تاریخی شهر در طرح تفضیلی بازنگری شود، اضافه کرد: باید با استفاده از طرح تفصیلی و بازبینی وضعیت بافت تاریخی درباره نحوه نوسازی و بهسازی بافت تاریخی تجدید نظر شود چون با وجود محدودیت‌ها و جرایم سنگین برای بازسازی بدون مجوز ممکن است بافت تاریخی از دست برود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه دادن مجوز برای بازسازی و نوسازی بافت تاریخی شهر اصفهان بر عهده شهرداری و با استعلام از میراث فرهنگی و گردشگری است، افزود: سرمایه‌گذاران با مراجعه به سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری که در زمینه مرمت و نوسازی بافت تاریخی فعالیت دارد، می‌توانند مسیر هموارتری را در احیای بافت تاریخی طی کنند و لازم است فرصت جذب سرمایه‌گذار را در این قسمت از شهر از دست ندهیم و حتی ممکن است پیشنهادهای جایگزینی در سایر قسمت‌های تاریخی شهر به سرمایه گذاران ارائه شود.

وی ادامه داد: با انگیزه‌هایی که به وجود آمد و با جذب سرمایه گذاران، بسیاری از قسمت‌های بافت تاریخی به بافت جذب توریست و گردشگری تبدیل شده است، در میدان امام علی و امام حسین دو خانه تاریخی تبدیل به هتل شده است.

برشان تصریح کرد: گاهی وجود یک بافت تاریخی در یک منطقه اجازه ایجاد محورهای وسیع تردد را نمی‌دهد و باید در این زمینه ارزش‌یابی‌ها و ارزیابی‌های مؤثر بشود تا به نتیجه‌ای کارآمد برسیم، در مکان‌هایی که ممکن است باید اجازه بازگشایی معابر را بدهند تا محدودیت‌های رفت‌وآمد تسهیل شود، البته گاهی نمی‌توان هویت تاریخی و ارزش تاریخی یک منطقه را با بازگشایی معابر از بین برد، بنابراین مسائل باید ارزیابی شود و بعد از آن تصمیم‌گیری شود.

کد خبر 450964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.