کرونا کسب و کار کدام ‌استان‌ها را بیشتر تخریب کرد؟

نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران در تابستان ۱۳۹۹ از رسیدن عدد این شاخص به ۶.۰۵ واحد (نمره ۱۰ بدترین ارزیابی است) حکایت دارد که اندکی نامساعدتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (بهار ۱۳۹۹ با میانگین ۶.۰۱) بوده که با این شرایط می توان گفت محیط کسب و کار نسبت به فصل قبل ۰.۰۴ واحد بدتر شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از اقتصاد نیوز، بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران همچنین فعالان اقتصادی به‌طور متوسط، میزان تأثیر کرونا بر محیط کسب‌وکار را ۶.۶۲ واحد ارزیابی کرده‌اند که در مقایسه با فصل بهار ۰.۴۸ واحد بهبود یافته است.

در تابستان ۱۳۹۹، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه «غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات»، «بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار» و «دشواری تأمین مالی از بانک‌ها» را نامناسب‌ترین مؤلفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مؤلفه‌ها ارزیابی کرده‌اند.

بر اساس یافته‌های این طرح در تابستان ۱۳۹۹، استان‌های کردستان، کرمان و سیستان و بلوچستان به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های سمنان، آذربایجان غربی و مرکزی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد: میانگین ظرفیت تولیدی (واقعی) بنگاه‌های اقتصادی شرکت‌کننده در طرح در فصل تابستان معادل ۳۷.۳۱ درصد بوده که نسبت به همین میزان در فصل بهار (۳۵.۵۷ درصد)، با افزایش تقریبی ۲ واحدی مواجه شده است.

فعالان اقتصادی به‌طور متوسط، میزان تأثیر کرونا بر محیط کسب‌وکار را ۶.۶۲ واحد ارزیابی کردند که در مقایسه با همین مقدار در فصل بهار (۷.۱ واحد) تا حدودی بهبود یافته است. لازم به ذکر است که شاخص کل کشور، شاخص استانی و سایر شاخص‌ها نیز در این فصل با در نظر گرفتن این عامل محاسبه و گزارش شده‌اند.

در فصل تابستان ۱۳۹۹، میزان آسیب وارده بر کسب‌وکارها از شیوع ویروس کرونا در استان‌های اردبیل (۸.۷۵) ایلام (۷.۷۲)، لرستان (۷.۵۸) و خوزستان (۷.۴۷)، بیشترین مقدار و در استان‌های سمنان (۵.۳۱)، قم (۵.۹۸)، فارس (۶.۱۲) و قزوین (۶.۱۳)، کمترین مقدار نسبت به سایر استان‌ها توسط فعالان اقتصادی ارزیابی شده‌اند.

بر اساس نتایج این پایش در تابستان ۱۳۹۹، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش کشاورزی (۵.۹۳) در مقایسه با بخش‌های خدمات (۶.۱۱) و صنعت (۵.۹۴) مناسب‌تر ارزیابی شده است.

در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی برحسب طبقه‌بندی استاندارد ISIC.rev4، رشته فعالیت‌های «اطلاعات و ارتباطات»، «حمل‌ونقل و انبارداری» و «سلامت انسان و مددکاری اجتماعی» دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار بوده‌اند و رشته فعالیت‌های «آموزش»، «سایر فعالیت‌های خدماتی» و «تولید صنعتی (ساخت)» بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند.

وضعیت محیط کسب‌وکار کشور برحسب تعداد کارکنان شاغل در بنگاه‌ها به‌گونه‌ای است که بنگاه‌های با ۶ تا ۱۰ نفر کارکن (۶.۱) دارای بدترین وضعیت و بنگاه‌های با ۱۰۱ تا ۲۰۰ کارکن (۵.۶۷) دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر بنگاه‌ها ارزیابی شده‌اند.

وضعیت محیط کسب‌وکار کشور برحسب سال تأسیس بنگاه اقتصادی در کارگاه‌های کمتر از ۲ سال، بدترین وضعیت (۶.۱۳) و در کارگاه‌های بیشتر از ۱۶ سال، دارای بهترین وضعیت (۵.۹۲) ارزیابی شده‌اند.

وضعیت محیط کسب‌وکار کشور برحسب سال تأسیس بنگاه اقتصادی در کارگاه‌های کمتر از ۲ سال، بدترین وضعیت (۶.۱۳) و در کارگاه‌های بیشتر از ۱۶ سال، دارای بهترین وضعیت (۵.۹۲) ارزیابی شده‌اند.

کد خبر 450954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.