چه گزینه‌های درمانی در حال حاضر برای کووید-۱۹ وجود دارد؟

چند گزینه درمانی برای بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس جدید وجود دارد که تاثیربخشی آنها به شدت بیماری بستگی دارد.

به گزارش ایمنا، برای مثال داروهای کورتونی یا استروئیدی مانند دگزامتازون می‌توانند خطر مرگ را در افراد دچار بیماری شدید کووید ۱۹ کاهش دهند. اما ممکن است در افرادی که دچار بیماری خفیف کووید -۱۹ تأثیر معکوسی داشته باشند و بیماری را بدتر کنند.

گرچه هنوز سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ دارویی را به طور اختصاصی برای درمان کرونا تأیید نکرده است، اما چند دارو برای مصرف در موارد اضطراری تأیید شده‌اند و چند داروی دیگر در مسیر تأیید اضطراری هستند.

در حال حاضر بر اساس آخرین شواهد موجود مؤسسه‌های ملی بهداشت آمریکا این درمان‌ها را برای بیماران گوناگون توصیه می‌کنند:

- بیماران سرپایی یا بیماران بستری‌شده که نیاز به اکسیژن اضافی ندارند: هیچ داروی خاصی توصیه نمی‌شود. استفاده از داروهای کورتونی ممکن است حال بیمار را بدتر کند.

- بیماران بستری‌شده که نیاز به اکسیژن اضافی دارند، اما به دستگاه تنفسی مصنوعی متصل نیستند: این بیماران داروی ضد ویروسی رمدسیویر به طور داخل‌وریدی و در برخی موارد داروی کورتونی دریافت می‌کنند.

- بیماران بستری‌شده که به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند: این بیماران رمدسیویر و یک داروی کورتونی دریافت می‌کنند.

درباره پلاسما درمانی، یعنی تزریق داخل‌وریدی پلاسمای خون افراد بهبودیافته از کرونا که حاوی آنتی‌بادی‌های ضد کرونا ویروس است، هنوز اطلاعات کافی در دست نیست که تجویز آن توصیه یا منع شود.

اما دانسته‌های کافی وجود دارد که هیدروکسی کلروکین (داروی ضد مالاریا) و چند داروی دیگر از نوع «تغییردهنده پاسخ ایمنی» (Immunomodulator) در درمان کووید -۱۹ بی‌تاثیر هستند.

به جز داروها، پزشکان اکنون با شیوه‌های بهتری بیماران بستری در بیمارستان را درمان می‌کنند، از جمله خواباندن آنها روی شکم در تخت و سایر اقداماتی که می‌توانند از نیاز به اتصال به دستگاه تنفس مصنوعی جلوگیری کنند.

کد خبر 450934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.